Main menu

header

irina_nistorTârguşorul inventat de Silviu Purcărete este unul straniu, care te poartă prin întreaga cinematografie esenţială, începând cu „Sosirea trenului în gară” care este una spectaculoasă şi înspăimântătoare deopotrivă, pudrată cu zăpadă, ca să mai îndulcească pastila grotescului, trecând mai apoi prin visele-coşmaruri ale japonezului Kurosawa, fără să-i scape Bergman ori Tarkovski sau autohtonii Mircea Daneliuc cu al său „Glissando”, Dan Piţa cu „Hotel de lux” sau Lucian Pintilie cu „De ce trag clopotele, Mitică?”.

Personajele sunt la limita mutanţilor, totul petrecându-se cel puţin teoretic prin anii ’60, deşi povestea repetitivă cu lupul, spusă magistral de George Mihăiţă, se petrece chiar în cumplita iarnă a lui ’53… Efectele speciale ţin mai degrabă de magie, însoţite fiind de o muzică uluitoare, a lui Vasile Şirli, şi decorurile majestuoase ale lui Dragoş Buhagiar, care a făcut echipă cu Helmut Sturmer, sunt ideale pentru imaginea extrem de picturală şi pitorească datorată lui Adrian Silişteanu. Singura prezenţă cu care se identifică spectatorul pare a fi a tatălui doctorului, interpretat cu mare har de Ilie Gheorghe, actor fetiş al regizorului şi scenaristului. Nu lipsesc animalele, lupul, broaştele şi capra şi nici scena mestecatului, omniprezentă în peliculele româneşti. Hermafrodita ar fi ceva mai exotic, replicile sunt subtile, poate chiar prea, cum ar fi diagnosticul de atrofie cerebrală pus activistului de partid, ştirbul de pe ecran, Constantin Chiriac, în realitate directorul teatrului din Sibiu. O reverenţă trebuie făcută şi celor doi iscusiţi editori Dana Bunescu şi Cătălin Cristuţiu, vocii lui Marius Manole, care aci îl dublează pe interpretul principal, aci este el însuşi. Horaţiu Mălăele este un poştaş retro desăvârşit, Ofelia Popii e ciudată înfricoşătoare, Răzvan Vasilescu e foarte în largul său în pielea individului cinic şi spurcat la gură, Adriana Şchiopu e „felină”, iar Ioana Crăciunescu o nimfomană plină de temperament (chiar dacă pare o contradicţie în termeni), Ana Ciontea cu două chipuri diametral opuse al seraficei mame cu pruncul şi al nevestei de la ţară, acaparatoare şi băgăreaţă. În cazul în care nu l-aţi recunoscut, baştanul din Rolls Royce e chiar Purcărete, care îşi însoţeşte cu glasul său, asemenea unei călăuze, povestea, din off.

„Undeva la Palilula“

România, 2011
Regia: Silviu Purcărete
Cu: Dimeny Aron, George Mihăiţă, Răzvan Vasilescu, Constantin Chiriac, Ofelia Popii, Marius Manole, Ioana Crăciunescu, Ilie Gheorghe, Adriana Şchiopu, Ana Ciontea
Distribuit de: Transilvania Film