Main menu

header

cotnari wide

471 19 1de Cătălina Tăgârță

Salariul pe care fiecare angajat român îl primește „în mână” pentru munca prestată se numește „salariu net”. Însă, pe contractul de muncă, fiecare persoană are trecută și o altă sumă, cea brută, compusă din salariul net plus impozitele plătite statului. De câțiva ani, există posibilitatea ca 2% din aceste impozite plătite către stat să fie redirecționate către asociații sau fundații. Atenție! Banii nu îi puteți lua dumneavoastră, iar dacă nu donați banii aceștia, ei vor rămâne tot pe mâna statului. În plus, procedura este gratuită, așa că nu vă costă nimic să faceți o faptă bună.

Formularul 230 se depune la Administrația Financiară

Persoanele care vor să doneze cei 2% către o fundație trebuie să completeze Formularul 230 și să-l depună la Administrația Financiară de care aparține până la 26 mai. Actul trebuie să fie însoțit de o copie de pe fișa fiscală, pe care fiecare angajator este obligat să o elibereze în această perioadă din an. Dacă nu aveți timp să mergeți la Finanțe, toate aceste documente se pot trimite prin Poșta Română, însă e indicat să trimiteți scrisoarea cu confirmare de primire.

Dacă aveți certificat de semnătură electronică, puteţi depune formularul şi online, pe site-ul www.e-guvernare.ro.

Formularul poate fi depus și prin intermediul unui împuternicit legal, care poate fi persoană fizică sau juridică. Datele de identificare ale acestuia trebuie completate în formular la punctul IV. Împuternicitul se va semna în câmpul rezervat pentru semnătură, în dreapta jos, însă ideal e să faceți acest lucru personal.

Aveți nevoie de datele de contact ale organizației

Prin redirecționarea celor 2% din impozitul pe venit veți contribui la eficientizarea cheltuirii banului public și veți ajuta la rezolvarea unei probleme din comunitatea dumneavoastră. Spre exemplu, îi puteți da unei organizații locale. Iată mai jos care sunt pașii de urmat.

Primul pas este să alegeți un domeniu și o organizație către care vreți să direcționați banii. Al doilea pas constă în aflarea datelor de contact ale organizației. Aveți nevoie de următoarele informații: numele organizației, codul de identificare fiscală (codul fiscal), contul organizației în format IBAN. Apoi procurați Formularul tip 230 (pe care îl găsiți atât la Administrația Financiară, dar îl puteți descărca și de pe internet) și completați-l în două exemplare - unul îl veți depune, iar celălalt va rămâne la dumneavoastră, dar numai după ce luați un număr de înregistrare. În acest fel vă asigurați că actele nu se rătăcesc și că banii vor fi într-adevăr direcționați acolo unde ați dorit dumneavoastră.

Pentru drepturi de autor completați declarația 200

Pentru completarea formularului, următoarele indicații se pot dovedi utile. Mai întâi datați documentul cu anul precedent (de exemplu, dacă îl depuneți în 2014, datați-l cu 2013). Apoi, completați datele personale la secţiunea „I. Date de identificare a contribuabilului”: nume, prenume, iniţiala tatălui; adresa din cartea de identitate; codul poştal; codul numeric personal (CNP); telefon, e-mail şi fax.

Apoi, la „III. Destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual”, completați datele de identificare ale organizaţiei pe care vreți să o susţineți. Spre exemplu, bifați căsuţa de la punctul III.2 „Susţinerea unei entităţi nonprofit/unităţi de cult” și scrieți acolo denumirea, codul de identificare fiscală (CIF) şi contul bancar (în format IBAN, care are 24 de cifre) al organizației.

Nu vă faceți probleme dacă atunci nu cunoașteți suma corespunzătoare la 2% din impozit. Ea va fi calculată de organele fiscale, așa că puteți lăsa căsuța necompletată. La sfârșit semnați formularul în câmpul special din stânga jos și gata.

Dacă aveți venituri din alte surse (de exemplu din cedarea folosinței bunurilor, drepturi de autor sau altele), completați declarația 200, declarația 230 este pentru impozitele reținute din contractele (cărțile) de muncă.

Atenție! Formularele trebuie depuse cel târziu până la data de 26 mai!

„Destinaţii“ pentru banii dumneavoastră

Societatea de Salvare București împreună cu Serviciul de Ambulanță București-Ilfov au lansat la începutul lunii martie o campanie de informare asupra redirecționării celor 2% din impozitul pe venit. Aceasta este intitulată „Și tu poți salva vieți! Există un erou în fiecare dintre voi!”. În contextul în care tot mai mulți oameni își pierd viața din cauza neacordării primului ajutor la timp, proiectul are ca principal scop reducerea timpului de ajungere la urgențe de grad 0 și 1 din locurile publice la mai puțin de 6 minute. Acest lucru se va realiza prin alertarea persoanelor instruite de Societatea de Salvare București și Serviciul de Ambulanță București-Ilfov în tehnici de prim ajutor atunci când acestea se află pe o rază de maximum 1.000 de metri față de victimă. Se acționează conform ultimelor protocoale în vigoare pentru stabilizarea pacientului până la sosirea echipajului specializat. Acest lucru este cu atât mai important cu cât, în orice urgență de grad 0 sau 1, acțiunea în primele

7 minute de colaps face diferența între viață și moarte. Deși, potrivit unui comunicat de presă transmis de Societatea de Salvare București, inima poate fi repornită și după 30 de minute de stop cardio-respirator, leziunile la nivel cerebral sunt ireversibile. Persoanele care își doresc să redirecționeze cei 2% din impozitul pe venit către Societatea de Salvare București pentru susținerea proiectului pot face acest lucru completând formularul 230 de pe site-ul www.existaunerou.ro.

O altă variantă ar fi să donați banii la SMURD. Pe pagina de web www.fundatiapentrusmurd.ro veți găsi toate datele necesare completării formularelor 230 sau 200.

Înainte de a lua orice decizie, întrebați însă persoanele din jur. Poate reușiți să donați banii chiar cuiva apropiat, cum ar fi unei comunități religioase, unei asociații pentru copii bolnavi sau chiar unui after-school, depinde de la caz la caz.