Main menu

header

928 28 1de Georgiana Mihalcea

În Bucovina tradiția spune că dacă oul sfințit la Paște nu se sparge peste an familia va fi ocrotită în tot acest timp. Tot în Bucovina am întâlnit-o pe Celica Iuliana Nistor (medalion), un meșter popular care urmează încă din adolescență un vechi obicei românesc pe care îl aduce la rang de artă: încondeierea de ouă de Paște. Din mâinile sale ies adevărate bijuterii pe care oamenii le admiră și le cumpără de la târguri și expoziții. Cum se realizează un astfel de exemplar, ce unelte și tehnici folosește și ce simbolizează modelele alese ne va spune în rândurile care urmează.

„Încerc să transmit acest minunat meșteșug organizând concursuri pentru copii”

928 28 2- Cine este Celica Iuliana Nistor în câteva cuvinte?

- M-am născut în localitatea Rogojești, iar în prezent locuiesc în Suceava. Am absolvit cursurile Școlii Populare de Artă „George Enescu” din Botoșani, secțiunea „Artă Populară - Pictură Populară - Ouă Încondeiate”. De 15 ani coordonez atelierul de ouă încondeiate „Micii meșteșugari”, din cadrul Muzeului Satului Bucovinean din Suceava. De asemenea, sunt membru fondator al Asociației „Art Meșteșugurile Prutului” și membru al Asociației Meșterilor Populari din Moldova (Iași).

- Cum duceți mai departe această minunată tradiție?

- Încerc să transmit acest minunat meșteșug organizând concursuri pentru copii, iar unul dintre aceste evenimente este „Festivalul-Concurs de ouă încondeiate de la Rogojești” care a ajuns la ediția a VII-a. În realizarea acestuia avem un mare sprijin din partea Centrului Județean pentru conservarea și promovarea culturii naționale (Botoșani), Consiliului Județean și Parohiei „Nașterea Maicii Domnului” din aceeași localitate, prin implicarea preotului paroh Flaviu Ioan Rus. În plus, particip anual la concursurile organizate în diverse localități din zonă: Ciocănești, Vlădeni, Cătălina etc.

- Care este ocupația dumneavoastră de bază?

- Momentan locuiesc în Suceava, unde sunt angajată la o grădiniță cu program prelungit. Îmi place să lucrez cu copiii, să le transmit dragostea pentru tradițiile noastre strămoșești și nu numai.

„Reprezintă frumusețea vieții noastre spirituale ca popor”

928 28 3- La ce vârstă ați descoperit acest meșteșug popular?

- La vârsta de 14 ani am încondeiat prima dată un ou. Eram la școală, la ora de lucru manual, îndrumată fiind la vremea respectivă de doamna Coriciuc Elena din Rogojești. M-a cucerit imediat acest meșteșug și am continuat să lucrez împreună cu mama mea și asta fac și în prezent, cu aceeași bucurie ca în copilăria mea.

- Putem spune că este o artă?

- Da, încondeierea ouălor este o adevărată artă, executată cu măiestrie și cu pasiune de artiștii populari. Ca să încondeiezi ouă îți trebuie talent și multă... răbdare.

- Care este semnificația reală?

- Oul nu este doar un aliment, el simbolizează belșugul, perfecțiunea, o adevărată sursă a vieții și a miracolelor. Încondeierea ouălor este mai mult decât o înfrumusețare a acestora, reprezintă frumusețea vieții noastre spirituale ca popor, ceea ce merită și trebuie dusă mai departe. Din fericire, chiar dacă în urmă cu 50 de ani specialiștii spuneau că această tradiție va dispărea, în zilele noastre, în multe sate din România există artiști populari care duc tradiția mai departe. La noi, în Bucovina, încondeiatul are o însemnate aparte, pe care mulți oameni o respectă, pentru că în preajma celei mai mari sărbători a creștinătății ne simțim mult mai aproape de obiceiuri, tradiții și, de ce nu, de copilărie.

„«Înfrumuseţez» ouă de prepeliță, porumbel, găină, rață, gâscă și chiar de struț”

- Cum se încondeiează un ou?

- Eu încondeiez ouă de prepeliță, porumbel, găină, rață, gâscă și chiar de struț. Sunt două tehnici pentru încondeierea ouălor: tehnica „batic” sau baie de culoare (se scufundă ouăle în băi succesive de culori de la deschis la închis: galben, roșu, negru) și tehnica cu ceară în relief (se colorează ceara, se începe cu culoarea cea mai închisă și se încheie cu alb).

- Descrieți-ne pașii urmați!

- Se realizează mai întâi selecția ouălor: se aleg cele mari, lucioase, de formă rotundă, apoi se degresează bine, fiecare în parte. Pasul următor presupune eliminarea conținutului, clătirea și uscarea timp de o zi. Pentru încondeiat ne trebuie chișiță (o uneală specială), ceară, vopsele și o sursă de încălzit ceara. Prima dată se lucrează pe oul alb cu chișița care a fost introdusă în ceara încălzită. Împărțim oul cu o linie verticală în două câmpuri și apoi încă o dată, obținând în final 4 câmpuri verticale egale. Alegem modelul dorit și trasăm romburi, linii, pătrate etc.

- Urmează vopsirea?

- Da, introducem oul în culoarea galben, după ce s-a vopsit bine îl scoatem și îl lăsăm să se usuce și cu chișița scriem pe culoarea galben. Apoi se introduce în roșu și se urmează aceeași procedură, iar în final în negru, și, după ce se usucă, cu ajutorul unei flăcări, îndepărtăm straturile de ceară de pe el folosind un șervețel.

- Cât durează procesul?

- Să încondeiez un ou durează între două și trei ore, depinde de modelul ales. Dacă sunt unele mai complexe, timpul va fi și mai mare.

În Bucovina se încondeiază ouă de prepeliţă, porumbel, găină, raţă, gâscă şi chiar... struţ!

„Încondeierea ouălor a apărut prima dată în secolul al XVI-lea, iar meșterii populari o practică și acum, ducând tradiția mai departe“

„Gospodinele se inspirau din natură în simbolurile alese: soarele, crucea, luna, calea rătăcită, şarpele, cocoşul, furca, grebla“

928 28 4- Ce simboluri folosiţi?

- Încă de la început se încondeiau ouă simple, iar gospodinele se inspirau din natură în simbolurile alese: soarele, crucea, luna, calea rătăcită, șarpele, cocoșul, furca, grebla etc. Crucea este simbolul creștinismului, calea rătăcită reprezintă urcușul și coborâșul din viața noas- tră de zi cu zi, soarele ne duce cu gândul la primăvară (anotimpul Paștelui), luna e simbol al cerului, iar cocoșul reprezintă viața. Șarpele este ales fiind mit universal al fertilităţii, linia verticală (viața) se împletește mereu cu linia orizontală (moartea).

- Au și culorile semnificația lor?

- Da, bineînțeles! Albul înseamnă puritate, galbenul ne aduce aminte de bogățiile pământului, de lumină, tinerețe și ospitalitate, roșul simbolizează jertfa Mântuitorului nostru Iisus Hristos, verdele - speranță și renaștere, forța naturii, prospețime, iar negrul este culoarea pământului, a eternității și a statorniciei.

- Unde vă expuneți creaţiile?

- Particip la numeroase târguri și expoziții din țară și din străinătate unde îmi expun și vând produsele create. Cum spuneam la început, organizez și ateliere de creație pentru tineri, tocmai din dorința de a transmite acestei generații bucuria de a crea și de a iubi un obicei românesc atât de străvehi și plin de semnificații.