Main menu

header

825 32 1de Călin Popa şi Daniel Şuta

Doar un kilometru de șosea cu plastic reciclat „înghite” o tonă de deșeuri din acest material care a ajuns coșmarul ecologic al omenirii. Potrivit BBC, drumurile construite astfel sunt mult mai prietenoase cu mediul și au un număr semnificativ mai mic de gropi.

Înlocuiește zece procente din bitum

825 32 2În India, mai exact în New Delhi, o șosea realizată din deșeuri de plastic este o realitate surprinzătoare, cel puțin din perspectiva netezimii și a felului în care un autovehicul poate rula pe un astfel de drum. Metoda a fost inventată de un profesor de chimie, Rajagopalan Vasudevan, care predă la Universitatea de Inginerie Thiagarajar. Specialistul a prevăzut înlocuirea a zece procente din bitumul care se toarnă pe șosele cu plastic reciclat, iar ideea sa a fost îmbrățișată foarte rapid, țara fiind un lider mondial în domeniu încă din anii 2000. În ultimii 15 ani, modelul a fost preluat de constructori din toată lumea, grație unor calități incontestabile.

Topit cu piatră și nisip

Șoselele care au în compoziție plastic reciclat micșorează emisiile de carbon, scot acest material letal din pânze freatice și din oceane și îşi prelungesc durata de viață. În India s-a pornit de la realitatea că țara generează anual 3,3 milioane de tone de plastic, statisticile internaționale estimând că în orizontul anului 2040, la nivel mondial vor exista aruncate în mediul înconjurător 1,3 miliarde de tone de deșeuri din plastic. Un alt beneficiu este procedura tehnică relativ simplă. În primă fază, plasticul este amestecat cu piatră zdrobită și nisip și introdus la o temperatură de 170 de grade Celsius, apoi compoziția topită este scoasă în foaie subțire, iar stratul de bitum se toarnă deasupra, întărind mixtura.

Zece ani fără nicio gaură

825 32 3Plasticul care poate deveni șosea, drum național sau alee poate proveni din pahare, pungi, resturi de polietilenă greu reciclabile, tot felul de deșeuri care nici măcar nu sunt sortate sau curățate. În același timp, testele ulterioare introducerii plasticului în materialul din care se toarnă drumuri publice au demonstrat că acest material prelungește viața căilor de rulare, găurile sunt mai mici și apar după un timp mai îndelungat, iar flexibilitatea suprafeței drumului este sporită. Practic, după zece ani de utilizare, pe cel dintâi drum care s-a realizat folosind tehnologia imaginată de Vasudevan nu exista… nicio groapă! De altfel, constructorul scoțian MacRebur a demonstrat că introducerea plasticului în materialul pentru șosele se traduce printr-o rezistență sporită la fluctuațiile de temperatură, iar în cazul în care apar gropi, acestea pot fi umplute rapid și foarte ieftin cu… plastic!

În anul 2015, Guvernul indian a decretat prezența obligatorie a deșeurilor de plastic în materialele care se toarnă pe șoselele din zona localităților cu peste 500.000 de locuitori

Susţine şi traficul uşor, şi pe cel greu

Potrivit calculelor inițiale ale profesorului Vasudevan, încorporarea plasticului reciclat în materialul pentru șosele reduce cu trei tone cantitatea de dioxid de carbon pe fiecare kilometru de drum construit. De asemenea, există și beneficii economice - formula cu deșeuri de plastic este mai ieftină cu 670 de dolari pe kilometru. După ce expertul a pus la dispoziția guvernului invenția, au apărut peste 2.500 de kilometri de drumuri realizate din astfel de material în toată țara. „Șoseaua cu plastic poate susține și traficul ușor, și pe cel greu. Nu este afectată de ploaie sau de apa care stagnează”, detaliază Vasudevan. După ce formula a fost testată în India, procedeul s-a extins rapid, în toate părțile lumii, din SUA în Scoția și din Slovacia în Africa de Sud.