806 32 1de Călin Popa şi Florica Pintea

O cercetare de dată recentă pune în evidență o abilitate naturală a insectelor care poate fi de mare folos sistemului mondial de sănătate, în lupta cu provocarea generată de bacteriile rezistente la antibiotice.

Deformează, „taie” și dezmembrează germenii

Potrivit rezultatelor unei cercetări de anvergură derulate în cadrul Universității RMIT, din Australia, aripile anumitor insecte - cicada și libelula în principal - au capacitatea de a distruge bacterii foarte puternice. Raportul experților, publicat în revista „Nature Reviews Microbiology”, relevă faptul că pe suprafața aripilor acestor insecte există anumite structuri regulate care deformează, „taie” și dezmembrează germenii. Descoperirea i-a dus rapid pe experți cu gândul la eventuala aplicabilitate a metodei împotriva bacteriilor care devin tot mai rezistente la antibiotice și au devenit o reală amenințare la adresa sănătății publice din toată lumea. „Tratarea infecțiilor a devenit tot mai dificilă din cauza acestei adaptări a germenilor. Dacă privim spre lumea naturală pentru soluții, descoperim sistemele antibacteriene foarte eficiente pe care le posedă insectele”, explică cercetătorul Elena Ivanova.

Acțiune mecanică în locul medicamentelor

806 32 2Specialiștii lucrează în prezent la replicarea artificială a sistemului de apărare a insectelor. Folosind sisteme de fire microscopice, este recompusă rețeaua necesară pentru efectul de dezmembrare pe care îl au aripile libelulelor asupra bacteriilor. Acest studiu este primul care cercetează distrugerea germenilor prin acțiune mecanică, asupra membranei, modalitate care nu ar mai necesita administrarea de antibiotice. „Structurile nanometrice pe care încercăm să le realizăm variază deocamdată ca efecte și va mai dura o perioadă până când replicile noastre vor putea ajunge la performanțele antibacteriene ale insectelor”, punctează Ivanova, care adaugă că „este crucial” să poată fi descoperite în cel mai scurt timp posibil modalități de a se putea evita antibioticele pentru tratarea infecțiilor.

În prezent, peste 700.000 de persoane își pierd viața în fiecare an, la nivel mondial, din cauza bacteriilor rezistente la antibiotice