Main menu

header

cotnari wide

704 8 1de Carmen Ciripoiu şi Alexandru Brădescu

Menopauza este o schimbare radicală în viața fiecărei femei, un nou început care vine însă cu o gamă amplă de modificări în organism și poate genera schimbări neplăcute. Cum scăpați de aceste simptome pe care le traversează cu greu orice femeie, aflați din interviul cu fitoterapeutul Mihaela Iliescu (medalion).

„Salvia oprește bufeurile”

704 8 2- Parte inevitabilă a procesului de îmbătrânire, menopauza este o perioadă de care nu scapă nicio doamnă, iar uneori simptomele sunt greu de suportat. Cât de mult ajută plantele în acest sens?

- Plantele au beneficii de necontestat în menopauză. În primul rând stările psihice oscilante care dau atâtea bătăi de cap pot fi îmbunate cu ajutorul naturii. Sunătoarea este recunoscută ca fiind antidepresivul natural numărul unu, iar cel mai bine își face efectul sub formă de tinctură. Se administrează o linguriță diluată în puțină apă, de patru ori pe zi. La rândul său, valeriana ameliorează stările de anxietate și de neliniște, având acțiune sedativă asupra întregului sistem nervos și eficiență împotriva insomniilor. Se face infuzie dintr-o linguriță cu rădăcină măcinată la o cană cu apă fierbinte și se bea treptat, în cursul unei zile sau seara, la culcare. Se poate utiliza și tinctura de valeriană, o linguriță cu puțină apă de trei ori pe zi, timp de trei săptămâni. Dacă urmează să conduceți un autoturism, nu folosiți produse pe bază de valeriană cu cel puțin o oră înainte! Contra bufeurilor este de un real ajutor salvia, care ajută la reglarea temperaturii corpului, la combaterea transpirației excesive și normalizează activitatea glandelor endocrine. Se administrează o linguriță cu tinctură de trei-patru ori pe zi. Ceaiul sau tinctura de coada-șoricelului pot fi și ele de folos. Pentru a prepara ceaiul se face o infuzie dintr-o linguriță cu plantă la o cană cu apă. Se consumă două căni pe zi.

- Scăderea nivelului estrogenului conduce la reducerea masei osoase şi la rarefierea structurii oaselor și astfel apare osteoporoza. Ce leacuri recomandați?

- Chiar dacă efectele anilor de degradare încep să se vadă în jurul vârstei de 60 de ani, doamnele pot avea probleme încă de la vârsta de 45 de ani, când pierderea de masă osoasă se accelerează, pentru că se produce tot mai puțin estrogen. Ca o persoană aflată la menopauză să dezvolte osteoporoză, depinde de densitatea osoasă. Alți factori de risc sunt consumul de alcool, mișcarea insuficientă, o dietă săracă în alimente care conțin calciu și vitamina D sau diete excesive, precum și tulburări de alimentație, cum ar fi anorexia. Împotriva osteoporozei, reduceți consumul de sare, întru- cât va crește cantitatea de calciu eliminată prin urină și prin transpirație, ce poate duce la pierderea de masă osoasă. Un studiu din 2006 a scos la iveală faptul că un aport mare de cola este legat de un risc crescut al subțierii osului. Pentru prevenirea osteoporozei, aveți mare nevoie de vitamina D, fie că o luați de la soare, fie din surse alimentare ce includ alimentele fortificate, cum ar fi laptele, sucul de portocale și cerealele. Și nu uitați ajutorul imens pe care îl aveți de la plante. Puneți 10 g plantă uscată de coada-calului în 200 ml apă clocotită și lăsați să infuzeze timp de 10-15 minute. Beți o cană pe zi. De asemenea, puteți folosi tinctura de coada-calului. Aceasta se prepară din 20 g plantă uscată la 100 ml alcool, prin macerare timp de opt zile. Se iau 25-30 de picături, de trei ori pe zi, dizolvate în puţină apă. Bună pentru sănătatea oaselor este și tinctura de lucernă. Puneți 20 de picături într-un pahar cu apă și administrați de trei ori pe zi, după mese. Doamnele aflate la menopauză trebuie să consume semințe de floarea-soarelui, pentru că au capacitatea de a crește nivelul de estrogen din organism, și să bea o cană cu suc de sfeclă roșie de două-trei ori pe zi.

„Pentru echilibrarea hormonală consumaţi soia”

704 8 3- Ca urmare a schimbărilor hormonale, multe femei aflate la menopauză se confruntă cu pilozitate excesivă. Cum le poate ajuta natura?

- E adevărat, la menopauză, unele femei pot prezenta o pilozitate excesivă pe față sau pe corp, ceea ce creează o problemă în plus. Acest lucru este consecința schimbărilor hormonale, care se produc după vârsta de 40 de ani. În acest sens, efecte antiandrogenice deosebite le are mielăreaua, o plantă ce conține substanțe similare hormonilor și ajută la echilibrarea acestora. Potrivit cercetătorilor și soia este recomandată pentru echilibrarea hormonală în perioada postmenopauză. De asemenea, uleiurile esențiale de valeriană, de flori de tei, de iasomie sau de lavandă sunt recomandate pentru combaterea tulburărilor de somn provocate de menopauză. Acestea se pot folosi separat sau în amestecuri de câte două tipuri. Contra bufeurilor sunt indicate esențele de mentă sau de cimbru. Le puteți pune în lămpile de aromoterapie sau le dizolvați în apa în care faceți baie.

- Ce rol are mișcarea pentru a ține departe neplăcutele simptome ale menopauzei?

- Exercițiile fizice au o influență benefică asupra sănătății femeilor aflate la menopauză. Acestea ajută la eliberarea de stres și depresie prin acordarea unui sentiment de competență și control și vă ajută să dormiți mai bine, să aveți mai multă energie și să vă bucurați de viață. Se recomandă exerciții de aerobic moderate, dans, alergarea ușoară, mersul pe jos sau cu bicicleta, înotul.

Acizii Omega 3 sunt recomandați pentru prevenirea bolilor cardiovasculare, la care femeile sunt mai expuse după 45-50 de ani

„Înlocuiţi cafeaua cu ceai verde sau negru“

- Cât de importantă este dieta în menopauză?

- Constituie unul dintre factorii cei mai importanți în combaterea simptomelor menopauzei. Sunt indicate alimentele ce conțin estrogeni vegetali, cum ar fi soia sau semințele de in, ce ajută la diminuarea bufeurilor și a tulburărilor de somn. Studii comparative realizate pe populații aparținând culturii asiatice și celei nord-americane au arătat că femeile care consumă produse din soia de la vârste tinere nu au simptome neplăcute la menopauză. Persoanelor care au bufeuri li se recomandă, de asemenea, consumul de tofu, lapte de soia. În plus, un aport foarte important în ușurarea simptomelor de la menopauză îl au fructele și legumele, care sunt bogate în fibre alimentare. Cafeaua trebuie înlocuită cu ceai verde sau negru, pentru a reduce riscul de apariție al cancerului la sân. Totodată, pentru înlăturarea bufeurilor, fumatul trebuie stopat. Deși cantitățile mari de alcool au efecte negative asupra organismului femeii trecute de 40 de ani, se recomandă totuși consumul unui pahar cu vin roșu sec, pentru protecție cardiovasculară.