Main menu

header

cotnari wide

649 9 2de Roxana Istudor şi Adrian Barna

Varza este mai mult decât un aliment delicios și accesibil, este totodată și un aliat al sănătății.

Reduce inflamaţia mucoasei stomacale

Varza este o legumă bogată în fitonutrienţi şi vitamine (A, C şi K), antioxidanţi naturali care previn apariţia cancerului şi a bolilor de inimă prin neutralizarea radicalilor liberi. Are foarte multe fibre, drept urmare previne apariţia constipaţiei şi promovează un tranzit intestinal sănătos.

Sucul de varză proaspăt este indicat în tratamentul ulcerului. Un litru de zeamă de varză consumat în fiecare zi, timp de aproximativ două săptămâni, poate duce la tratarea eficientă a acestei afecțiuni. Se recomandă ingerarea sucului în doze diferite, spre exemplu, dimineaţa, 300 ml, la prânz, 250 ml, spre seară, încă 250 ml şi înainte de culcare se mai consumă 200 ml zeamă de varză. Mai mult, are efecte detoxifiante și antiinflamatoare, precum și efecte pozitive în crizele de astm şi în tratarea bronşitelor. Se aplică trei-patru straturi de frunze de varză pe piept, gât, la baza plămânilor sau pe omoplaţi. Frunzele de varză trebuie să stea pe piele cel puţin cinci ore.

Durerile de după alăptare, o amintire

Acidul folic din varză este excelent pentru femeile însărcinate, care au nevoie de acest compus pentru a feri nou-născutul de malformaţii congenitale. Frunzele de varză, uşor înmuiate în apă călduţă, pot fi aplicate pe sâni atunci când dor ca urmare a alăptării. Acestea au efecte antiinflamatoare şi eliberează substanţe care ameliorează senzaţia de durere. De asemenea, frunzele de varză mai pot fi aplicate pe articulaţii dureroase, cu rezultate care au făcut ca acest mod de utilizare să fie trecut de la o generație la alta. Fierbeți în puţină apă patru frunze de varză alături de patru cepe tocate mărunt şi de patru pumni cu tărâţe de grâu. După ce a scăzut apa, se ia fiertura şi se aşază pe o pânză subţire de bumbac, care se aplică pe locul dureros timp de minimum două ore.

Protejează de cataractă

Varza este o sursă importantă de betacaroten, care protejează vederea de afecţiunile apărute odată cu înaintarea în vârstă, inclusiv cataracta. Iar conținutul de vitamina B6 recomandă varza în afecțiunea numită tunelul carpian. Sindromul cu acest nume afectează nervul median, ca urmare a presiunii crescute aplicate la acest nivel. Nervul median este unul dintre cei mai importanţi nervi ai mâinii, fiind responsabil de inducerea senzaţiilor tactile ale degetului mare, degetului mijlociu, degetului inelar şi degetului arătător. Acest nerv este protejat de tunelul carpian, care, odată afectat, duce la apariţia senzaţiei de amorţire şi a durerii la nivelul mâinii.

Consumul de varză nu este indicat persoanelor care au totuşi probleme cu tiroida

Împiedică depunerile de colesterol

Varza roşie poate reduce riscul bolilor bătrâneţii, cum este boala Alzheimer, datorită antioxidanţilor şi a vitaminei K, care ajută la prevenirea depunerilor de colesterol pe vasele de sânge, inclusiv pe cele din creier. De asemenea, consumul regulat de varză are efect anticancerigen, datorită antocienilor. Nu în ultimul rând, prin conținutul de acid lactic, varza are un efect pozitiv asupra musculaturii.