Main menu

header

…În ultimii ani, în teatrul românesc, s-a tot montat Caragiale, în fel și chip, uneori în haine total străine lui Nenea Iancu! Mai zilele trecute, am ajuns la Oradea, unde, la Teatrul Regina Maria - Trupa Iosif Vulcan, am vizionat fascinat un inedit Caragiale, într-o sală plină, încântată, cum a fost, am aflat, la toate reprezentațiile ce au urmat premierei de acum un an. „La Union, birjar” este spectacolul în discuție, un seducător Caragiale-cabaret, cu teatru, muzică, dans și varietăți. S-a încumetat la o asemenea grea, dar nobilă idee Daniel Vulcu, actor (și-a asumat și două roluri pentru a supraveghea din scenă spectacolul), directorul Teatrului Regina Maria, care a demonstrat că-i place genul, dar îl și stăpânește, după montări de succes la Baia Mare, Deva și Satu-Mare.

...„La Union, birjar!”, un spectacol de cabaret adevărat, de ținută estetică, după schițe de Ion Luca Caragiale, pe un scenariu bine articulat al regizorului, în care apar, în cele 12 scene de teatru („O seară furtunoasă”, „Articolul 214”, „Mofturi”, „Gazometrul”, „La poștă”, „Cum vorbesc țăranii”, „Amici”, „Five o’clock”, „Infamie”, „CFR”, „Proces verbal”, „Final”), Veta, Zița, Jupân Dumitrache, Chiriac, Rică Venturiano, Tache, Lache, Mache și Mandache, avocați, mușterii, mame și dame, procurori și țărani, barmani și chelneri, toată lumea universului de ieri al lui Nenea Iancu și de astăzi al nostru. Pe o scenă împărțită în două, în plan secund, sus, orchestra, dar și meseni (ca și în spațiul de jos). Se bea vârtos bere adevărată, se cântă, se râde și se dansează, ba se fac și numere de magie, unele haine și culori schimbându-se la un simplu „Hocus-pocus”, exact ca în zilele noastre, cu precădere în politică. Aceasta mi se pare a fi cheia succesului ineditei montări a lui Daniel Vulcu: actualitatea lui Caragiale, fiind gustat, acum, nu doar la „Unionul” bucureștean, dar și în Transilvania sau Banat. Și nu putea exista mai frumos compliment decât aplauzele și cascadele de râs ale unui regizor și doi actori bulgari, veniți cu mine, care nu înțelegeau un cuvânt românesc! I-a fascinat însă minunatul spectacol de cabaret.

...Un spectacol cu o distribuție-mamut (cântăreți: excelenții Ana Maria Georgescu, Dorin Griguță și Marcel Mârza - ultimii doi de la Teatrul de Revistă Baia Mare; opt dansatori; magicienii Eduard și Bianca), bine aleasă, dinamică, într-o disciplină scenică de computer, în scenografia generoasă semnată de Vioara Bara. La mare înălțime, actorii, cu o formidabilă poftă de joc, cu atâta har. Din „batalionul” de interpreți minunați, mai fiecare în mai multe roluri, lauri pentru Sebastian Lupu, Pavel Sîrghi, Petre Ghimbășan (comedianți de top), pentru veșnic tânărul Ion Abrudan, pentru Denisa Vlad, Georgia Căprărin și Andreea Gabor, Mirela Lupu și Alina Leonte, Corina Cernea, Dania Ținca, Alin Stanciu, Alexandru Rusu, Răzvan Vicoveanu, Radu Tudor, Eugen Neag. Cu toții, într-un minunat personaj colectiv, în acest superb Caragiale-cabaret care ar trebui jucat în toate orașele țării!