Main menu

header

mircea m ionescu… Timp de opt zile, Capitala Comediei româneşti s-a mutat la Bucureşti, avându-l „primar”, în perioada 16-23 iunie, pe reputatul actor George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie. Fie şi sub galopanta criză financiară, cu masive reduceri de bugete, fără invitarea unor teatre de renume din ţară sau din străinătate, ca în vremuri bune, fără lectura piesei câştigătoare a Concursului de dramaturgie, a XI-a ediţie a Festivalului Comediei Româneşti (festCo) a avut farmec, oferind 15 spectacole în cele trei săli ale Teatrului de Comedie (Mare, Studio, Sala Nouă), patru la Teatrul Naţional, unul la „Metropolis”, altul la „Arca”, plus patru seri de „Statui vivante” susţinute cu har de Teatrul Masca în aer liber.

… Chiar dacă a trecut „Anul Caragiale”, greul acestui „festCo” l-a dus tot Nenea Iancu, prezent cu patru producţii de ecou ale Naţionalului bucureştean: „Conu Leonida faţă cu reacţiunea”, încântătoarea montare a lui Silviu Purcărete, cu Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc; excelentul „Două loturi”, în regia prolificului Alexandru Dabija (el a dramatizat nuvela); atipicul şi atractivul „D’ale noastre”, reprezentaţie de ţinută în regia şi coregrafia lui Gigi Căciuleanu; „Scrisoarea”, viziunea lui Horaţiu Mălăele după „O scrisoare pierdută”, la care se adaugă dramatizarea studenţilor după „Lanţul slăbiciunilor”. În umbra lui Caragiale, un spumos „Zăpezile de altădată” de Dumitru Solomon, montat la „Comedie” de remarcabilul Mircea Cornişteanu; o probă de virtuozitate (tot la „Comedie”) a tânărului regizor Vlad Cristache pe textul „Crize” de Mihai Ignat; un „Studiu gastronomic”, la Teatrul Act, în regia şi scenografia lui Alexandru Dabija, după „Capra cu trei iezi” a lui Creangă; arhiaplaudata prin toată ţara „Fata din curcubeu” (superbul recital de la TNB al Tanei Popa); „Gaiţele” cu nume de la „Metropolis”, „Moştenitoarea” Luciei Verona în excelenta interpretare a Mihaelei Teleoacă şi a altora.

… În afara concursului, la ediţia a XI-a şi spectacolele studenţilor de la UNATC („Pisica verde” de Elise Wilk, regia lui Cristi Jungu, clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni), Universitatea „Hyperion” („Lanţul slăbiciunilor”, coordonatori prof. univ. dr. Eusebiu Ştefănescu şi prof. Rodica Mandache; „La lilieci” de Marin Sorescu: coordonatori prof. univ. Virgil Ogăşanu şi asistent univ. Liliana Pană), Universitatea „Spiru Haret” („Fotografii din viaţa ta” după Ecaterina Oproiu, coordonatori Adriana Piteşteanu şi conf. univ. dr. Vlad Rădescu) şi Trupa „Zorba”, cu „Aleea Soarelui”, spectacolul câştigător al Marelui Premiu la ultimul Festival de liceeni „Jos Pălăria”. Momentul-surpriză, cel mai aplaudat de mine, l-a reprezentat „Atelierul de dramaturgie” al inspiraţilor Sorin Poamă şi Vera Ion, care, timp de trei zile, au prins, cu fervoare, în creuzetul practic al teatrului (actorie, regie şi scrierea textelor), oameni de vârste şi profesii diferite. Încă un semn că, deşi se anunţă o nouă „viitură” financiară, în toamnă, în templul Thaliei, teatrul românesc nu vrea să moară!