Main menu

header

mircea m ionescu... Prin anii ’70, un redutabil critic de film, Ecaterina Oproiu, a dat lovitura în lumea teatrului românesc cu trei piese: „Interviu” (titlul iniţial, „Handicap”, n-a fost acceptat de cenzură!), „Nu sunt Turnul Eiffel” şi „Cerul înstelat deasupra noastră”. Prima s-a jucat prin toată ţara, în distribuţii de excelenţă, cu regizori de top. Îmi amintesc numai „Interviul” de la Bulandra, din ’75, cu regretata Gina Patrichi (Reportera) şi Tamara Buciuceanu (Avocata), în direcţia de scenă a excelentei Cătălina Buzoianu. Nu uit însă nici rolul Melaniei Ursu (Reportera), la Naţionalul din Târgu Mureş, sau pe cel reuşit în „Primăriţa”, pe scena băcăuană, de tânăra, pe atunci, Diana Lupescu. Tocmai când să întreb de ce nu se mai joacă această piesă şi puneam la cale montarea unui text al Ecaterinei Oproiu, primesc invitaţia să văd un „Interviu” la... Facultatea de Teatru a Universităţii „Spiru Haret”. Se încumetase la un asemenea demers necesar freneticul om de teatru, minunatul actor Vlad Rădescu (nemuritorul Ciprian Porumbescu!), fost director de teatre, astăzi nobil şlefuitor de talente, în ipostaza de conferenţiar universitar doctorand la conducerea catedrei de viitori actori, împreună cu veşnic tânăra doamnă profesoară Adriana Piteşteanu.

... Spectacolul după „Interviu” (numit „Fotografii din viaţa ta”), regizat de Vlad Rădescu, a demonstrat nu doar actualitatea piesei, ci şi stimuli nebănuiţi pentru cei care bat la porţile Thaliei, echipa de studenţi fiind invitată să găsească valenţe neexplorate până azi. Aşa au şi apărut inserţii în celebrul text, ale studentelor Mihaela Serdaru (care interpretează rolul doctorului oftalmolog) şi Mădălina Gheorghiţă (noul personaj Emilian Negulescu, o femeie care şi-a schimbat sexul!). Altfel, povestea pe cât de veche pe atât de nouă, problema feminismului, fiind nemuritoare.

... Montarea de la Spiru Haret nu insistă prea mult pe vechiul story. El şi Ea, care se reîntâlneau, după cinci ani, ca reporteri într-un studio tv, la o emisiune de 8 Martie, unde se diseca realitatea, pe un balansoar vechi şi el de când lumea - relaţia bărbat-femeie. Viziunea tinerească a piesei susţine ţelul declarat al femeilor nonconformiste aduse în studio: „Ne căutăm personalitatea!”. De la moderatoarea emisiunii (interpretată cu nerv de Cristina Paraschiv), sudoriţa (Mihaela Puiu, cu naturaleţe), cele trei surori (Raluca Zlatanov, Andreea Boşneag, Andreea Ghiţă, dinamice şi inteligente) la avocata (Cristina Ceauşu), primăriţa (Mădălina Şerban), femeia de la fân (Teodora Nedelcu), secretara de platou (fâşneaţa Carmen Manac), dar şi la cei doi cameramani (Adrian Bâlă şi Cristian Constantinescu). Ancorat în prezent şi prin limbaj (DNA, patron, „Românii au talent” şi altele), spectacolul are un final neaşteptat, ce pune pe gânduri: personajul cu sex schimbat mărturiseşte că se purta ca un bărbat când era femeie, iar acum, când a devenit bărbat, înţelege că „demnitatea nu mai e la purtător”! Foarte profund acest nou (sigur nu ultimul!) „Interviu”...