Main menu

header

mircea m ionescu… Pentru simplul „spectator ca la teatru”, numele valorosului şi atât de chinuitului (de stalinism!) scriitor rus Mihail Bulgakov se asociază imediat cu uluitorul spectacol „Maestrul şi Margareta”, montat la Teatrul Mic, în 1980, de Cătălina Buzoianu. Pe scenele româneşti însă, numele Maestrului este susţinut cu brio de multe alte piese, ultima, „Ţarul Ivan îşi schimbă meseria”, fiind recenta premieră de la Teatrul Metropolis, nu departe de decembrie trecut, când apăruse şi la Naţionalul timişorean. O revenire în Bucureşti a „Ţarului”, după ce, prin anii ’60, urcase pe scena de la Bulandra (cu Mihai Mereuţă în rol principal), iar la finele mileniului trecut şi la Odeon, cu Virgil Ogăşanu în prim-plan. Acum, o excelentă montare a valorosului regizor Gelu Colceag, care oferă o superbă versiune scenică, alimentată şi de minunatele schiţe satirice ale lui Bulgakov. Un remarcabil director de scenă Gelu Colceag susţinut „cum laudae” de o trupă în care se îmbină colegii lui de profesorat (Doru Ana, Radu Gabriel) cu ex-studenţi pregătiţi la facultatea de teatru (Vlad Logigan, Marius Gâlea şi alţii).

… Trama piesei este mai mult decât provocatoare, într-o comedie de situaţii trăsnite, una de zile mari, ce pendulează între realism şi fantastic. Într-un apartament din Moscova anului 1935, un inginer inventator, Timofeev (cu har interpretat de Marius Gâlea), realizează o epocală maşină a timpului. Şi aşa, umilul, birocratul administrator de bloc Ivan Vasilievici Bunşa (însoţit de hoţul Miloslavski Jorj) se trezeşte înapoi în istorie, în anul 1565, în palatul Ţarului Ivan cel Groaznic, fiind obligat să conducă poporul. În timp ce Ţarul autentic ajunge în modestul apartament al inventatorului, fiind confundat cu un actor. De aici, hazoase încurcături, într-un spectaculos decor (Ioana Pashca, ea realizând şi frumoasele costume), în care turnanta schimbă de atâtea ori spaţiul de joc (odaia inventatorului, cu infernala maşină; apartamentul prădat de Jorj; palatul Ţarului) pe scena - din păcate prea mică - de la Metropolis. Se râde nonstop, sănătos, meritul fiind al textului, al regiei, dar şi al unui superevantai de interpreţi.

… Spectacolul de la Metropolis are două distribuţii. Am văzut premiera cu un „duo” irezistibil, Doru Ana (administratorul şi Ţarul Ivan) şi Radu Gabriel (hoţul Jorj). Debordanţi, profunzi, stăpâni ai umorului autentic, rafinat, cei doi dascăli de la UNATC au oferit o fascinantă lecţie de comedie, făcându-ne să râdem cu lacrimi. Li s-a alăturat admirabil un fost student până mai ieri, Vlad Logigan, care, în rolul grămăticului Fedka, a strălucit printr-o fantastică mobilitate scenică, expresivitate, candoare şi umor fin, anunţându-se un viitor nume de rezistenţă în teatrul românesc. Aplauze pentru Diana Cavaliotti (soţia inventatorului), Silviu Dedu (Iakin), Eduard Cârlan (Fagot, Trimisul suedez 1) şi pentru mişcarea scenică asigurată de… Vlad Logigan. E de văzut şi spectacolul cu remarcabilul Mircea Rusu în rolul administratorului şi al Ţarului.