Main menu

header

cotnari wide

662 30 1de Carmen Ciripoiu şi Adrian Barna

În ultima perioadă, dieta fără gluten a devenit din ce în ce mai răspândită. Nu numai în cazul celor care au intoleranță la gluten sau al celor care suferă de boala celiacă, dar și în cel al persoanelor care suferă de dureri abdominale, balonare, dureri articulare, furnicături la nivelul picioarelor, răni în cavitatea bucală etc. Cea mai mare provocare a acestei diete este înlocuirea făinii de grâu cu făina fără gluten, având grijă însă să fie păstrate gustul și textura optime.

Obținută din migdale descojite, crude

Delicioase și hrănitoare, migdalele reprezintă gustarea perfectă, mai ales atunci când sunteți stresați și obosiți. De asemenea, migdalele protejează inima, creierul și stimulează imunitatea. Conțin din belșug vitamina E, vitamine din complexul B, acizi grași Omega 6, magneziu, potasiu, fosfor, zinc, seleniu, fier, calciu, acid folic, proteine și fibre. Nu în ultimul rând, migdalele vă feresc de infecții, reduc riscul de infarct și înfrumusețează pielea și părul. Făina de migdale este foarte moale și are același aspect ca și cea albă, tradițională, dar cu o aromă specifică, de aceea este folosită foarte des în produsele de patiserie. Se face din migdale crude, prin măcinarea fină a acestora, și se folosește în rețete rapide, care nu necesită dospire, cum ar fi biscuiții sau fursecurile.

Adaus în lapte pentru copii

662 30 2În ceea ce privește făina de alune, este recomandată pentru rețete sănătoase și ca adaus în lapte pentru copii, datorită importantelor proprietăți nutritive pe care le posedă, dar poate fi folosită și în shake-urile adulților sau în smoothie-urile sănătoase care înlocuiesc micul dejun sau gustările dintre mese. Bogată în vitamine, făina de alune este perfectă pentru biscuiți, cookies, fursecuri, dar nu este recomandată pentru pâine, ci doar pentru realizarea lipiilor, întrucât nu lasă aluatul să crească.

Se folosește cu succes la îngroșarea sosurilor sau a ciorbelor

Făina din semințe de dovleac nu trebuie să lipsească din dieta fără gluten, dar și din cea a vegetarienilor sau a veganilor, întrucât este bogată în proteine, fibre și oferă o sursă de minerale esențiale precum fier, zinc, cupru și mangan. Se folosește cu succes în panificație și în patiserii, dar în același timp poate fi amestecată cu cereale precum musli sau granola ori inclusă în smoothie-uri sau shake-uri. În ceea ce privește făina de orez, fiind bogată în proteine, este recomandată de specialiști în rețetele de sosuri, pentru îngroșarea acestora, sau a ciorbelor și, cu moderație, în rețetele de pâine sau de biscuiți, pentru a nu deveni lipicioasă.

Conține mai multe fibre decât unele fructe și legume

662 30 3Chiar dacă nu a fost foarte mult folosită până acum în România, făina de cocos poate înlocui în multe rețete tradiționala făină de grâu. Potrivit specialiștilor, multe dintre fibrele care se află în făina de cocos sunt insolubile, ceea ce dă senzația de sațietate o perioadă mai mare, îmbunătățește sănătatea colonului și ajută împotriva constipației. Chiar dacă pare greu de crezut, făina de cocos conține mai multe fibre decât unele fructe și legume. O puteți folosi la prepararea prăjiturilor, aluaturilor pentru tarte, dar și în sosuri sau în diferite feluri de smoothie. Când gătiți cu astfel de făină, fiți atenți la faptul că absoarbe foarte rapid toate celelalte ingrediente ca ouăle, laptele, uleiul sau apa. Se recomandă să adăugați apă în plus comparativ cu rețetele clasice cu făină de grâu.

Aurul verde

Făina obținută din fistic, numit și „aurul verde”, este bogată în fier, vitamina E și potasiu. Extrem de versatilă, făina de fistic este perfectă pentru realizarea gustărilor cu brânză proaspătă, în paste și în risotto, dar în special pentru preparatele de cofetărie și de patiserie, fiind ideală pentru a da culoare și un gust cu totul deosebite checurilor sau aluaturilor de bază pentru biscuiți. La rândul său, făina de ghindă este excepțională pentru organism și o alternativă, spun oamenii de știință, mult mai sănătoasă față de multe alte tipuri de făină. Cercetările moderne au confirmat valoarea nutritivă ridicată și conținutul mare de substanțe valoroase. În comparație cu făina de cereale, făina de ghindă este foarte bogată în vitaminele din grupa B, conține fibre și mai mult de 5% acizi grași nesaturați.

PONT. Guma de guar este un ingredient foarte popular în produsele și în rețetele fără gluten, deoarece crește aluatul repede și este mult mai gustoasă.

Făina de soia se poate folosi împreună cu cea de orez brun sau cu făina de mălai

Meiul, cereala cu cele mai multe substanţe nutritive din lume

Vreți să fiți în formă? Să vă simțiți bine în corpul dumneavoastră? Consumați făină de mei. Denumit „regele cerealelor”, meiul este, potrivit specialiștilor, cereala cu cele mai multe substanțe nutritive din lume, cu un procent scăzut de amidon. Conține silicon, substanță vitală pentru sănătatea dinților, a părului și a unghiilor, oferă un plus de energie, combate aciditatea stomacului. Ceea ce face ca meiul să fie atât de recomandat este şi faptul că furnizează cantităţi mari de vitamine, în special complexul B, acid folic necesar în producerea de noi celule, ceea ce-l face esenţial pentru gravide şi pentru cei mici, calciu, fier, potasiu, magneziu şi zinc. În ceea ce privește făina de mei, aceasta este folosită în pregătirea checurilor și a pâinii de casă, întrucât este dulce, untoasă și ușor de digerat, dar întotdeauna este combinată cu alte sortimente de făină.