Main menu

header

823 21 1de Simona Soare Ghișea şi Daniel Alexandrescu

Majoritatea companiilor sunt afectate de pandemie. Printre cele mai lovite domenii se numără turismul, HoReCa, producția și sectorul transporturilor. Numai anul trecut au fost pierdute circa 300.000 de locuri de muncă, multe altele fiind salvate prin șomajul tehnic. Unii dintre analiștii economici nu sunt deloc optimiști cu privire la evoluția pieței muncii. Mulți dintre angajatorii care nu se gândesc să-și închidă afacerile definitiv iau în calcul reduceri de personal. Dacă nu doriți să vă numărați printre cei care își vor pierde jobul, este important să învățați câteva trucuri.

Faceți o analiză a performanțelor

Specialiștii în resurse umane consideră că nu există o soluție unică pentru păstrarea jobului, însă pot fi aplicate anumite idei generale, prin care salariatul să-și mențină poziția pe care o deține în companie. Unul dintre cele mai importante aspecte este să deveniți indispensabili pentru companie, în funcție de atribuțiile pe care trebuie să le îndepliniți. Încercați să vă puneți în pielea angajatorului și să gândiți obiectiv. Din postura acestuia, v-ați păstra ca angajat sau ați dori o concediere? Încercați să faceți o analiză a performanțelor. În funcție de acest criteriu, pe cine vă gândiți să păstrați și pe cine să concediați? Care sunt rezultatele din care reiese că sunteți un angajat valoros? Ritmul dumneavoastră de lucru poate sugera că aveți o contribuție majoră în evoluția companiei? Dacă răspunsul este nu, trebuie să faceți o schimbare și să demonstrați că puteți oferi mai mult. Perioadele dificile acutizează preocuparea angajatorului de a produce cât mai eficient, adică de a cere angajaților o mai mare implicare, o mai mică risipă de resurse și o mai bună execuție a sarcinilor.

Creați senzația că sunteți de neînlocuit

Mai mult ca niciodată, angajatorii pun accent pe calitatea serviciilor sau a produselor livrate. Motivul este simplu: nu-și mai permit erori de niciun fel. Având angajați competenți, riscul erorii se diminuează considerabil. Nu așteptați să vi se spună ce să faceți. Cu cât vă veți implica mai mult, cu atât vă veți face mai remarcați. Trebuie să vă cunoașteți bine atribuțiile, să vă asumați responsabilitatea și să luați inițiativă. Cel mai bun lucru pe care îl puteți face pentru a vă păstra locul de muncă este să creați senzația că sunteți de neînlocuit. Adevărul este că trebuie să fiți dispuși să faceți lucrurile pe care ceilalți angajați nu le fac. În fond, totul se rezumă la a avea o profesie care vă place, într-un loc unde doriți să lucrați. Mențineți o legătură permanentă cu șefii și stabiliți împreună cu aceștia responsabilitățile și obiectivele pe care intenționați să le îndepliniți. Rugați-vă șefii să vă ofere feedback cât mai des. Aceștia sunt la curent cu tot ceea ce înseamnă productivitate, cu necesitățile și situația companiei, astfel încât să vă sfătuiască în direcția corectă.

Cereți responsabilități mai multe

În contextul reducerilor de personal, atribuțiile angajaților concediați sunt pasate celor rămași în cadrul companiei. Cei care sunt dispuși să lucreze suplimentar, să-și asume responsabilități, să se implice în proiecte mai dificile și complexe, vor fi apreciați de superiori. Viitorul companiei și eficiența sunt cele mai importante criterii ce stau la baza alegerii de a păstra un angajat în cadrul companiei. Așadar, nu vă bazați pe faptul că sunteți vechi în firmă, pentru că nu este suficient. Angajatorul trebuie să observe că ieșiți din zona de confort, iar disponibilitatea dumneavoastră de a acumula noi cunoștințe îi transmite șefului că sunteți angajați valoroși. Dezvoltați-vă aptitudinile personale și profesionale, prin cursuri și traininguri. Dincolo de faptul că șefii vă vor aprecia mai mult, veți învăța să faceți alte lucruri în plus, ce vor contribui nu doar la experiența dumneavoastră, ci și la CV.

Veniți cu propuneri noi

Mai mult ca niciodată, compania pentru care lucrați are nevoie de sprijinul, de abilitățile, creativitatea, organizarea și dedicarea dumneavoastră. Șefii vor să aibă încredere că vă rezolvați atribuțiile la timp și că afacerea funcționează. Contribuțiile dumneavoastră trebuie să fie măsurabile și vizibile în ochii oamenilor potriviți. De pildă, atunci când reușiți să terminați toată treaba mai devreme cu până la 60 de minute, puteți realiza o mică analiză prin care să descoperiți noi modalități de promovare a companiei. Dacă v-ați gândit la o variantă, realizați o schemă de promovare, vorbiți despre costuri și profituri și puneți-le la dispoziția șefului. În cazul în care propunerea este bună, fără îndoială șeful va aprecia gestul și poate veți primi un bonus binemeritat. Mai mult decât atât, acum este momentul oportun să vă integrați în echipă și să puneți baza unor noi proiecte ce pot susține compania în viitor. Angajații încrezători, carismatici, își sporesc șansele de a face impresie bună în fața șefilor. Este indicat să nu aveți prea multe pretenții. Astfel, vă veți crește șansele de a fi considerați angajați loiali și serioși.

Evitați ieșirile nervoase

Indiferent cât de stresați sunteți, ar fi bine să încercați să aveți discuții cu superiorii ierarhici doar într-un cadru privat. Evitați crizele de nervozitate de față cu șefii și ceilalți colegi. Încercați să înțelegeți presiunile și cerințele care există asupra colegilor și să le arătați că doriți să munciți împreună. Nu vorbiți pe conturile de socializare despre cât de rea este situația dumneavoastră la muncă. Cea mai înțeleaptă decizie este să rezolvați problemele existente doar cu ajutorul șefului, într-un mod elegant. Nimeni nu preferă să lucreze cu o persoană care se plânge din orice, care are o personalitate dificilă, care nu este flexibilă sau împiedică lucrurile să se desfășoare mai rapid. Cu cât vă veți adapta mai repede echipei, situației, fără să vă plângeți, cu atât veți deveni o prezență mai plăcută. Aveți mare grijă la tonul folosit atunci când vă enervați. De cele mai multe ori, din cauza unui ton inadecvat, substanța discursului se pierde, toți cei prezenți rămânând doar cu impresia tonului ridicat.

Pe fondul pandemiei de COVID-19, firmele continuă să-şi diminueze costurile, una dintre metode fiind concedierile

Circa 51% dintre companii mizează pe disponibilitatea salariaţilor de a prelua şi alte responsabilităţi decât cele din fişa postului, în contextul climatului generat de pandemie, potrivit unui sondaj al platformei de recrutare BestJobs

Încercaţi să rămâneţi neutri

Eforturile dumneavoastră de a fi considerați performanți nu vor fi pe placul unora dintre colegi, care vor încerca să vă discrediteze în fața șefilor. Totuși, faptele bune vă pot ajuta să scăpați „nepedepsiți”. Dacă deveniți cunoscuți pentru faptul că faceți favoruri colegilor, s-ar putea să nu se ia nimeni de dumneavoastră. Puteți avea o relație bună cu aceștia, comportându-vă prietenos, demonstrând că doriți să contribuiți, să ajutați. Consolidați-vă relația cu aceștia și cooperați pentru atingerea obiectivelor. Fiți întotdeauna colegii care nu participă la bârfe la locul de muncă. Dacă bârfiți un coleg de față cu un alt coleg, cel din urmă se va teme că îl veți vorbi și pe el de rău când nu este prezent. Nu ignorați ce se întâmplă în jur, dar cel mai bine ar fi să încercați să rămâneți neutri și să vă purtați frumos cu tot colectivul. Acesta este un sfat valoros oricând, cu atât mai mult în perioade tulburi. În cazul în care vă afiliați grupului greșit, veți regreta. De asemenea, dacă vă apropiați foarte mult de șeful direct, riscați să plecați odată cu el.