Main menu

header

815 18 1de Simona Soare Ghişea şi Daniel Alexandrescu

Şoferii implicați în accidente rutiere fără vina lor pot primi un autoturism de înlocuire cât timp au maşina în service. Toţi posesorii de maşini au acest drept. În decembrie 2016, Legea RCA a fost modificată, iar una dintre schimbări oferă proprietarilor de vehicule din România o facilitate avantajoasă, despre care nu s-a comunicat prea mult. Modificările aduse poliţei RCA, reglementate prin norma ASF nr.20/2017, includ beneficii pe care majoritarea românilor nu le cunosc. Anual, în România, sunt deschise aproximativ 400.000 de dosare de daună pe polițele RCA. Cu toate acestea, aproximativ 1% dintre șoferi știu că au acest drept și beneficiază de pe urma lui, potrivit estimărilor furnizorului de servicii de mobilitate Autonom.

De ce documente aveți nevoie

815 18 2Pentru a obține mașina de înlocuire decontată de asigurator, este necesar ca partea păgubită într-un accident rutier să deschidă dosarul de daună la asiguratorul șoferului care a cauzat accidentul sau la asiguratorul propriu, după caz, și să obțină acele documente justificative. „Păgubitul poate să-și deschidă dosarul pe polița CASCO dacă deține o astfel de asigurare, pe polița proprie RCA cu decontare directă sau pe polița RCA a celui vinovat. În oricare dintre situații, gestionăm procesul de decontare cu asiguratorul”, ne-a declarat coordonatorul Autonom Road Assistance, Dan Toma. Astfel, contravaloarea închirierii se va deconta în mod direct de către firma de închirieri auto de la compania de asigurări a șoferului vinovat de producerea accidentului. Atât timp cât RCA-ul șoferului care a produs accidentul este emis de o societate care activează în România, nu contează compania de asigurări. Documentele justificative sunt nota de constatare de la asigurator și devizul de reparație de la service-ul auto. Toate documente de care șoferul păgubit are nevoie pentru preluarea unei mașini de înlocuire sunt: copia după nota de constare, copia după devizul de reparație, copia după certificatul de înmatriculare, copia după cartea de identitate și după permisul de conducere, semnarea unui contract de închiriere auto și a unei cereri de despăgubire.

Pentru fiecare patru ore de reparații se acordă o zi de folosință

Pe baza devizului de reparație emis de la service, se calculează numărul de zile, mai exact cât timp va putea păgubitul să beneficieze de mașina de înlocuire. Potrivit legislației în vigoare, perioada de acordare a autoturismului de înlocuire se calculează după formula „numărul total de ore de manoperă înscrise în deviz, împărțit la 4”. Este important de menționat că pentru fiecare patru ore de reparații se acordă o zi de folosință. De pildă, dacă o reparație durează 32 de ore, persoana respectivă va primi o mașină de înlocuire pentru opt zile. Întârzierea generată de livrarea pieselor sau din cauza unor factori externi care nu țin de asigurator nu este luată în considerare. „Există un proiect al Autorității de Supraveghere Financiară de schimbare a Normei nr. 20/2017. Modificarea principală constă în regândirea modalității de calcul a zilelor de acordare a mașinii de înlocuire. Pe lângă zilele alocate conform formulei actuale de calcul, patru ore de manoperă corespunzând unei zile de închiriere, se ia în considerare oferirea a două zile suplimentare de închiriere la fiecare cinci zile de indisponibilitate. Ar putea fi adăugate până la trei zile, dacă perioada reparației se suprapune unor zile libere sau sărbători legale, dacă este necesară încheierea unui proces suplimentar de constatare a avariilor sau dacă este necesară întocmirea unui deviz antecalcul de reparație pentru încadrarea mașinii în situația de daună totală economică”, a mai subliniat coordonatorul Autonom Road Assistance, Dan Toma.

Beneficiarul va primi un model similar

Șoferul păgubit vine în service și este îndrumat către o companie de închiriere. El primeşte maşina în condiţiile în care poliţa este una valabilă şi face constatarea daunei. Mașina de înlocuire poate fi obținută de la o companie de închirieri auto, în funcție de politica fiecărei companii. Șoferului care a suferit pagube nu îi este perceput niciun cost pentru închirierea mașinii. Nu există limită de kilometri pe teritoriul României și nu este nevoie de niciun depozit la preluarea mașinii. Autoturismul de schimb furnizat părții păgubite trebuie să fie din aceeași clasă cu autoturismul implicat în accident. Potrivit Autonom, în situația în care nu este disponibilă o mașină de înlocuire din aceeași clasă, atunci compania va furniza un model dintr-o clasă superioară, fără costuri suplimentare pentru păgubit sau asigurator. Veți primi mașina la schimb indiferent de service-ul selectat, cu condiția prezentării documentelor necesare și obținerii confirmării din partea asiguratorului. În cazul în care în urma reconstatării se modifică numărul de ore de manoperă, se va face recalcularea numărului de zile de care șoferul păgubit poate beneficia, și, după caz, se prelungește și perioada închirierii. Autoturismul de înlocuire poate fi solicitat atât în cazurile în care asiguratorul întârzie deschiderea dosarului de daună mai mult de trei zile de la data avizării daunei, cât și în intervalul de timp necesar evaluării epavei în cazul în care autoturismul este declarat daună totală economică. Mașina de înlocuire mai poate fi solicitată și pentru orice întârziere nejustificată cauzată de asigurator în gestionarea dosarului de daună. Costul aferent tractării autoturismului implicat în accident se poate deconta de la asiguratorul RCA al șoferului care a provocat accidentul.

Odată ce contractul s-a finalizat, compania solicită decontarea contravalorii închirierii de la asiguratorul RCA, astfel că posesorul autoturismului avariat nu va fi implicat în niciun fel în procesul de decontare

„Păgubitul poate să-și deschidă dosarul pe polița CASCO, dacă deține o astfel de asigurare, pe polița proprie RCA cu decontare directă sau pe polița RCA a celui vinovat. În oricare dintre situații, gestionăm procesul de decontare cu asiguratorul“ (Dan Toma, coordonator Autonom Road Assistance)

Creşterea solicitărilor acestui serviciu a fost mai ponderată în 2020

Asiguratorul acoperă numai numărul de zile calculate conform devizului. „Beneficiarul are posibilitatea să păstreze mașina de înlocuire în plus față de zilele decontate de asigurator la un cost preferențial, agreat punctual cu Agenția Autonom locală. Furnizăm servicii suplimentare clienților noștri, precum: servicii de asistență rutieră la nivel național și oferim gratuit serviciul de livrare și preluare a autoturismului de înlocuire de la adresa indicată de client. Autonom oferă acest tip de consiliere, dar și asistență rutieră în caz de accident, non-stop, la numărul 021.9111 și pe site-urile autoinlocuire.ro, respectiv asistentarutiera.ro”, a mai precizat coordonatorul Autonom Road Assistance, Dan Toma. Reprezentantul Autonom a adăugat că în ultimii ani s-a înregistrat o creștere a cererii pentru acest serviciu. „În anul 2018, compania noastră a înregistrat 1.200 de solicitări pentru serviciul de mobilitate decontat de asiguratorul RCA. În 2019, creșterea solicitărilor a fost de peste 50%, mai exact de aproximativ 1.900. Însă în 2020, pandemia de COVID-19 a influențat și acest serviciu. Anul trecut, creșterea a fost mai ponderată, de circa 30% față de 2019, având în vedere restricțiile de circulație impuse de autorități. Astfel, s-au înregistrat aproximativ 2.450 de solicitări. Totodată, numărul de accidente a fost mai mic în 2020, pe fondul acestor restricții”, a mai declarat Dan Toma.