Main menu

header

564 23 1de Dana Purgaru

V-aţi avariat maşina în gropile din carosabil care au „înflorit” după topirea zăpezii? În acest caz, vă puteţi recupera banii de la Primărie cu multă voinţă, răbdare şi, bineînţeles, timp. Iată care sunt paşii care trebuie urmaţi.

Bucşele, amortizoarele şi jantele, cel mai afectate

Materialele antiderapante şi pentru prevenirea îngheţului folosite de drumarii care se ocupă de deszăpezire, dar şi temperaturile foarte scăzute din timpul nopţii pot afecta calitatea asfaltului care lasă şi aşa de dorit în foarte multe zone din ţară. Astfel, a devenit o adevărată tradiţie ca, după fiecare sezon rece, şoferii să ia cu asalt service-urile specializate pentru a-şi repara autovehiculele „rănite” în traficul de zi cu zi, pe câmpul de luptă ce parcă ar fi fost presărat cu mine. Cele mai des întâlnite probleme care pot apărea la maşină sunt deteriorarea bucşelor, a pivoţilor, a amortizoarelor, a sistemului de direcţie şi a celui de frânare şi a jantelor, care se strâmbă de atâta... dat în gropi.

Şoferii sunt nevoiţi să scoată din buzunar cel puţin 500 de lei, însă de cele mai multe ori reparaţiile ajung şi la 2.000 de lei. Bani care nu ar fi cheltuiţi în mod normal dacă s-ar circula pe un carosabil impecabil, lipsit de „capcane” periculoase. Nu puţine sunt situaţiile în care se pot petrece accidente din cauza gropilor, şi atunci costurile cresc, fiind implicate pagube mai importante, dar şi probleme juridice.

Trebuie adunate cât mai multe dovezi

Condiţia de bază pentru ca proprietarii de autovehicule care nu au încheiat decât poliţe de asigurare tip RCA, ca să poată cere despăgubiri în instanţă pentru cheltuielile pricinuite de avariile provocate de gropile din carosabil, este să dea Primăria în judecată. Pentru aceasta, este nevoie de adunarea tuturor probelor care pot dovedi împrejurările în care maşina a fost avariată. Fotografiile de la faţa locului din care să reiasă starea asfaltului, în care să se vadă numărul de înmatriculare, zona, şi avaria - în cazul în care aceasta este vizibilă - sunt deosebit de utile. În plus, este bine să se ia câteva declaraţii de la martori, însoţite de datele lor de contact, pentru a putea fi găsiţi ulterior dacă vor trebui să fie chemaţi pentru a susţine informaţiile din plângere. Aşadar, este nevoie de cât mai multe detalii care să probeze lucrurile reclamate. Apoi, este absolut necesar devizul unui service autorizat la care şoferul s-a adresat pentru reparaţia daunei suferite. Acest act este folositor pentru cuantificarea pagubei.

Dacă există poliţe CASCO, demersurile se simplifică

În cazul proprietarilor de autovehicule care au poliţă facultativă de asigurare auto, CASCO, compania asiguratoare acordă despăgubirea, după care începe demersurile de recuperare a banilor de la Regia de Drumuri sau de la Primăria în raza căreia s-a petrecut evenimentul nedorit. Aşadar, dacă aveţi o astfel de asigurare, trebuie să vă adresaţi direct companiei de asigurări cu care aţi încheiat poliţa CASCO, pentru deschiderea dosarului de daună. Pe baza fotografiilor şi a declaraţiilor, acesta urmează să fie analizat de specialiştii firmei respective, iar inspectorii vor merge la faţa locului pentru a face verificările şi constatările necesare. Dacă dosarul va fi aprobat, maşina va putea fi reparată pe cheltuiala companiei de asigurări. Ulterior, după plata daunei către asigurat, compania care a acordat despăgubirea se adresează Tribunalului pentru a-şi recupera banii de la Primăria pe teritoriul căreia s-a aflat „capcana” din carosabil. Potrivit Pro TV, care citează reprezentanţi ai companiilor de asigurări, rata de succes a unui proces intentat responsabililor pentru calitatea şoselelor este de 65%, iar un astfel de proces durează, în medie, un an şi jumătate.

Înainte de proces, se poate încerca rezolvarea problemei pe cale amiabilă, la Administraţia Străzilor care deţine un buget pentru astfel de stricăciuni, însă şansele de a obţine banii sunt mai mari dacă se urmează calea procesului, mai  anevoioasă şi consumatoare de timp

Atenţie la service-uri!

Înainte de a deveni clientul unui service auto este indicat să îl verificaţi cu atenţie, în special dacă veţi avea nevoie de un deviz perfect legal ce se va adăuga la dosarul pentru recuperarea pagubei suferite. Specialiştii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au emis o serie de sfaturi pentru a verifica legalitatea service-urilor:

  • asiguraţi-vă că service-ul funcţionează legal şi este autorizat de RAR;
  • informaţi-vă în prealabil asupra tarifelor şi solicitaţi un deviz estimativ al intervenţiei;
  • service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau bareme de timp / ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător);
  • solicitaţi factura, care trebuie să conţină: data şi locul efectuării reparaţiei, modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologică, piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ), alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ), numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul);
  • solicitaţi Nota de comandă (reparaţie), care trebuie să cuprindă natura exactă a reparaţiilor, costul probabil al acestor intervenţii şi durata imobilizării autovehiculului;
  • Nota de comandă (reparaţie) semnată de cele două părţi ajută la o eventuală contestare a facturii şi va constitui dovada în cazul în care sunt lucrări necorespunzătoare sau neefectuate;
  • dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, somaţi service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare cu confirmarea primirii;
  • pentru piesele de schimb utilizate de service la reparaţie, din stocurile proprii, se acordă garanţie. Specialiştii din service-uri au datoria să consilieze clienţii asupra unor reparaţii ce sunt necesare a fi efectuate, explicând motivele recomandărilor;
  • service-ul este depozitarul autoturismului care îi este încredinţat. Dacă automobilul este furat sau deteriorat, în plus faţă de recepţia efectuată, pe timpul reparaţiei, costurile sunt suportate de societate;
  • service-ul are obligaţia să vă restituie piesele înlocuite, cu excepţia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei;
  • service-ul este responsabil de accidentele care pot să survină în interiorul spaţiului de lucru, cu condiţia că nicio neglijenţă să nu fie imputată victimei (clientului).