Main menu

header

779 13 1de Ştefania Băcanu şi Florica Pintea

În plină criză provocată de pandemia de noul coronavirus, clinica medicală Arcadia vine în întâmpinarea pacienților cu un sistem nou care monitorizează afecțiunile pacienților, îi diagnostichează și le oferă chiar și un plan de tratament. Totul se întâmplă prin telefon. Medicul pneumolog Sorin Nistor (medalion), director medical Arcadia, ne-a explicat cum funcționează acest serviciu și care sunt beneficiile utilizării lui.

„Are acces la documentele medicale ale pacientului programat”

- Ce este telemedicina și care este procedura de lucru?

- Telemedicina sau medicina la distanță înseamnă acces la servicii medicale prin intermediul tehnologiei. Cu alte cuvinte, acces de la distanță la serviciile medicale și la expertiza medicilor, indiferent de locul unde aceștia își desfășoară activitatea. În ceea ce privește procedura de lucru, e important de știut că serviciile medicale prin telemedicină sunt asigurate doar din cabinetele medicale Arcadia. Astfel, medicul poate utiliza infrastructura de comunicare audio-video integrată și securizată în raport cu pacientul și are acces la documentele medicale ale pacientului programat, fie că sunt transmise electronic de acesta, fie că pacientul are istoric medical în Arcadia.

- Cum a luat naștere acest proiect?

- În această perioadă, marcată de pandemie, am prelungit activitatea Centrelor Medicale Arcadia și a Spitalelor și am aplicat toate măsurile pentru a menține un spațiu sigur pentru toți: pacienți și echipă medicală. În plus, având în vedere limitările aduse circulației, am considerat absolut necesar să punem la dispoziția pacienților un serviciu care să le permită accesul la expertiza medicilor Arcadia fără să iasă din casă. Telemedicina, consultația la distanță, înseamnă acces rapid și facil la servicii medicale. Aplicațiile serviciului de telemedicină sunt numeroase și au importante beneficii pentru pacienți, dar și pentru medici, extinzând posibilitățile de cooperare și suport interdisciplinar. Acest serviciu medical își dovedește utilitatea mai ales acum, dar avantajele sale trebuie privite și dincolo de contextul pandemiei.

„Raportul medical este transmis, la finalul consultației, pe e-mail”

- Cum vine acest sistem în sprijinul pacienților?

- Fie că este vorba despre monitorizarea unui tratament, fie că au apărut simptome sau întrebări noi, pacienții pot obține recomandarea medicului fără să iasă din casă. Informațiile transmise sunt confidențiale, iar pacientul câștigă timp. Raportul medical este transmis, la finalul consultației la distanță, pe e-mail, tocmai pentru ca pacientul să aibă siguranța că urmează întocmai recomandarea specialistului. Esența serviciului de telemedicină este monitorizarea și diagnosticarea pacienților la distanță.

- Care sunt pașii care trebuie parcurși pentru a apela la aceste servicii?

- Serviciul de telemedicină este foarte ușor de accesat. Pacientul sună la 0232920, se programează la medicul și specialitatea dorită și, în ziua și la ora programată, intră în video-conferință cu medicul. Dacă este cazul, pacientul poate transmite dosarul său medical (rezultatul analizelor sau al altor investigații medicale). În continuare, consultația se desfășoară în aceeași modalitate ca în cabinete.

„Peste 100 de medici, din peste 40 de specialități, sunt doar la un telefon distanță”

779 13 2- Ați avut și pacienți infectați cu noul coronavirus?

- Nu am avut situații de acest fel până acum. Pacienților care dezvoltă simptome de acest gen li se recomandă de instituțiile naționale să sune la medicul de familie sau la Direcția Județeană de Sănătate Publică și, în ultimă instanță, la 112. Sigur că, dacă un astfel de pacient solicită, se poate programa o consultație la distanță, dar numai după ce acesta urmează toți pașii recomandați de instituțiile abilitate, pași pe care i-am expus mai sus.

- Ce servicii acoperă telemedicina?

- Peste 100 de medici, din peste 40 de specialități, sunt doar la un telefon distanță prin serviciul de telemedicină. În plus, consultațiile la distanță se adresează tuturor pacienților, indiferent de vârstă.

„Se poate recomanda investigaţii suplimentare sau o consultaţie în cabinet“

- Cum se pune un diagnostic?

- O etapă importantă în orice consultație este discuția medic-pacient. Anamneza înseamnă un dialog condus de medic astfel încât acesta să poată stabili premisele corecte către obținerea diagnosticului. Analiza dosarului medical este o altă etapă care se poate desfășura prin telemedicină. Pacienții au posibilitatea de a transmite toate informațiile medicului, anterior video-conferinței. Dacă pacienții au un istoric medical în Arcadia, medicul are acces direct la acesta, prin intermediul sistemelor informatice interne. În unele specialități, medicul poate solicita pacientului să reproducă anumite gesturi în măsură să-i ofere alte puncte de sprijin pentru diagnostic. Este o interacțiune cât mai apropiată de cea din cabinet. În unele situații, medicul poate recomanda investigații suplimentare sau o programare la o consultație în cabinet.

- Ce feedback ați primit până acum?

- Chiar dacă ne aflăm încă în momentul în care publicul are nevoie de educare în această zonă, pacienții au primit cu deschidere acest nou serviciu medical. Am observat acest lucru analizând gradul ridicat de accesare a consultațiilor la distanță în diverse specialități, imediat după ce am anunțat ser- viciul. Doar câteva exemple: pediatrie, dermatologie, cardiologie, medicină internă, gastroenterologie, endocrinologie, ORL, psihologie și așa mai departe.