Main menu

header

737 22 1de Valentin Țigău

De șase secole, face minuni în țara noastră. În anul 2018, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a pus în calendar, la 9 iulie, praznicul Icoanei Maicii Domnului cu Pruncul, de la Mănăstirea Neamț.

Pictată după dorința Sfântului Gherman

Dacă frumusețea e o chestiune de gust, vechimea unui artefact religios e, fără îndoială, o chestiune de ani. Considerată de cei mai mulți drept cea mai frumoasă din țară, icoana Maicii Domnului cu Pruncul Iisus zisă „Hodighitria” sau „Povățuitoarea”, „Îndrumătoarea” - după tipicul denumirilor grecești de la Muntele Athos - ar putea fi și cea mai veche aflată pe teritoriul României. În ciuda controverselor legate de vârsta acestei icoane făcătoare de minuni, există suficiente temeiuri a crede că ea s-a pictat în secolul al VII-lea, la Lydda, în Palestina, după chipul și înfățișarea unei alte icoane mariane aflate, miraculos, pe trunchiul unui copac, în timpul vieții și călătoriei Fecioarei și Apostolilor.

Cum a ajuns în Moldova?

Legenda ne spune că în anul 665, înainte de a fi hirotonit Patriarh, Sfântul Gherman al Constantinopolului s-a închinat la Sfântul Mormânt și a văzut icoana Maicii Domnului din Lydda. Cucerit de dumnezeiasca imagine, a cerut să i se picteze o copie care să aibă pe spate și chipul Sfântului Gheorghe, născut la Lydda. Când a devenit Patriarh, Sfântul Gherman a oferit icoana Mănăstirii constantinopolitane Heleopatra. La începutul persecuției iconoclaste (726-843) a fost trimisă, în secret, la Roma, unde Papă era Grigorie al III-lea. Timp de 106 ani, icoana a stat în Basilica Sfântul Petru, iar după învingerea iconoclaștilor, s-a reîntors la Constantinopol, unde și-a reluat locul, în Mănăstirea Heleopatra. În jurul anului 1400, împăratul Ioan VIII Paleologul a trimis, în voievodatul Moldovei, trei icoane, drept recunoaștere a dreptei credințe împărtășite de români. Una era pentru Voievodul Alexandru cel Bun - icoana făcătoare de minuni a Sfintei Ana cu Maria, copilă, în brațele sale aflată, azi, în Mănăstirea Bistrița. Pe lângă mărturii legate de vindecarea unor copii de boli grele, icoana de la Bistriţa a ajutat, în mod miraculos, la refacerea unor relaţii familiale dificile, aflate la un pas de divorţ. A doua icoană, dăruită soției voievodului, este icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului „Axionița” (aflată în Mănăstirea Agapia) și a treia, dată Mitropolitului Iosif Mușat - icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului cu Pruncul Iisus, așezată, inițial, în Biserica Sfântul Gheorghe din Suceava (Mirăuți). Acolo a stat până în 1415, când a fost dusă la Mănăstirea Neamț, supranumită încă de pe atunci „Ierusalimul ortodoxiei românești”, unde a și rămas, bucurându-ne și astăzi sufletele.

Hierofaniile din „Ierusalimul ortodoxiei româneşti”

De la copilul vindecat de epilepsie și călugărul care și-a recăpătat vederea rugându-se până la alungarea holerei şi a incendiilor din mănăstire, icoana a fost mereu izvoditoare de hierofanii. Se spune că, de sute de ani, la praznicul Înălţării Domnului, când arhiereii şi preoţii o duc în jurul mănăstirii la litanie, icoana se ridică smulgându-se din mâinile lor. Se mai spune că, odată, s-a smuls din mâinile celor care o purtau, s-a înălțat deasupra amvonului, a pătruns apoi în altar prin ușile împărătești pentru ca, în cele din urmă, să-și regăsească locul unde se află și azi. În decursul istoriei, icoana a mai făcut dovada semnelor miraculoase, aşa cum s-a întâmplat în timpul unei invazii otomane, când un turc a intrat în mănăstire şi a lovit icoana cu iataganul. „Hrisoavele spun că mâna turcului a paralizat pe loc, iar tăişul armei s-a făcut bucăţele. Mărturie a veridicităţii acestei întâmplări stă vârful iataganului, care a rămas înfipt, până astăzi, în lemnul icoanei”.

Ascunsă de mânia păgânilor

737 22 2La mijlocul secolului al XIX-lea, pictura a fost îmbrăcată cu argint aurit și ornată cu pietre prețioase. Credincioșii care se închină și trec, după obiceiul locului, îngenunchind, pe sub icoană, văd mâna stângă a Fecioarei ţinând Pruncul în brațe și mâna dreaptă arătându-L pe Fiu. La rândul său, Iisus binecuvântează cu degetele de la mână împreunate. Icoana e „Închinătoare” sau „Povățuitoare” pentru că emană bunăvoință și îndemn de a ne ruga lui Iisus pentru mântuirea păcatelor. „Domnitorii”, ne-a spus ghidul mănăstiresc în cadrul unei vizite pe care am făcut-o, luna trecută, la Neamț, „au hotărât încă de la începuturile acestei mănăstiri să se treacă, în genunchi, pe sub icoană, pentru a ne împărtăși din binecuvântarea lui Hristos”. Deasupra icoanei, ne-a fost arătat candelabrul cu ouă de struţ. „Ouăle”, preciza călugărul, „simbolizează Învierea și veșnicia. Așa cum puiul iese din ou, tot așa și Hristos a ieșit din mormânt. Și cum oul nu are niciun punct fix, tot așa şi veșnicia, e fără început și fără sfârșit. Noi suntem făcuți pentru eternitate, nu pentru istorie și trecem prin istorie doar pentru a ne ocupa locul în veșnicie…”

În județul Neamţ mai sunt şi alte icoane făcătoare de minuni: Icoana Sfintei Marii de la Trifeşti (stârpeşte hoţia), Icoana de la Mănăstirea Giurgeni (vindecă surdo-muţii), Icoana Sfintei Fecioare de la Mănăstirea Bisericani (vindecă bolnavii de tuberculoză), Icoana Maicii Domnului de la Mănăstirea Horaiţa (izbăvitoarea de secetă), Icoana Sfintei Ana cu Prunca de la Mănăstirea Almaş (vindecări ale bolnavilor de cancer), Icoana Maicii Domnului „Cipriota“ de la Mănăstirea Secu, al cărei chip mai întunecat sau mai luminos prevestește vremuri de restriște sau de pace