Main menu

header

748 3 3de Călin Popa şi Florica Pintea

Într-o lume dominată de internet, a trece fără oprire de la un dispozitiv la altul poate deveni un reflex ce este ușor transmisibil la obiceiurile alimentare. Cu alte cuvinte, potrivit unui studiu recent, multimedia crește semnificativ riscul instalării obezității.

Reflexul de a nu rezista tentației gustărilor

Cercetătorii americani de la Ohio State University au elaborat un studiu în urma căruia s-a concluzionat că trecerea de la un gadget la altul fără pauză, fără mișcare și fără „ruperea” temporară de internet și de ecranele dedicate acestuia reprezintă riscuri serioase pentru greutatea corporală, întrucât modifică și obiceiurile alimentare. Mai precis, se instalează reflexul de a nu rezista tentației gustărilor dintre mese. „Expunerea disproporționată la telefoane mobile, tablete și alte dispozitive portabile este una dintre cele mai importante schimbări de stil de viață și de mediu ambient din ultimele decenii și acest lucru coincide cu creșterea obezității până la stadiul de epidemie”, explică Richard Lopez, unul dintre autorii cercetării. De altfel, experții au scos în evidență faptul că, atunci când o persoană care nu se poate opri din privitul pe ecrane și pe monitoare vede imagini cu mâncare, este activată aceeași parte a creierului responsabilă cu tentația alimentară.

Legătură directă cu pierderea controlului

Potrivit rezultatelor testelor efectuate de specialiști, schimbarea atenției de la un gadget la altul este în directă legătură cu pierderea controlului, așadar inclusiv pe direcția alimentației. Pentru a-și confirma descoperirea, oamenii de știință americani au supravegheat 123 de adulți cu vârste între 18 ani și 23 de ani în timp ce făceau operațiuni pe mai multe dispozitive, studiindu-li-se reacțiile, reflexele și felul în care gestionează multitaskingul. Astfel a fost pus în evidență faptul că participanții la teste care erau cei mai absorbiți de gadgeturi și nu luau pauză între activitățile care implică ecrane și internet aveau și cel mai mare indice de masă corporală. De asemenea, potrivit rezultatelor experimentelor, persoanele cele mai performante la multitasking petreceau, de asemenea, și cel mai mult timp la bufet.

„Este foarte important de reliefat legătura dintre ecranele dispozitivelor inteligente și felul în care oamenii se hrănesc, întrucât și multimedia, și obezitatea cresc spectaculos în același timp” (Richard Lopez, Universitatea Ohio)