Main menu

header

854 30 1de Irina Țolea şi Adrian Barna

Comedii spumoase, drame tulburătoare și creații lirice grandioase, îmbogățesc agenda culturală în această stagiune. Spectatorii au ocazia unor întâlniri memorabile cu autori, regizori și artiști de excepție, atât în sala de spectacol, respectând restricțiile în vigoare, cât și în mediul online. În continuare vă prezentăm câteva dintre propunerile tentante lansate de scenele autohtone în această săptămână.

Elena Moșuc și Ruxandra Donose, în „Norma”, la Opera din București

O montare de excepție și o distribuție strălucitoare garantează succesul noii premiere lansate de prima scenă lirică autohtonă în cadrul stagiunii „Opera 100”. Pe 22 și 24 octombrie, de la ora 18:30, Opera Națională din București invită iubitorii genului liric la lansarea producției „Norma”, de Vincenzo Bellini, în regia celebrei regizoare Alice Barb. Povestea preotesei trădate, obligată să aleagă între datorie și dragoste și împinsă către sacrificiul suprem este ilustrată de arii pasionale și pline de dramatism. Voci remarcabile onorează montarea lirică, în rolurile principale fiind distribuiți: soprana Elena Moșuc (Norma), recompensată în 2019 cu Premiul „Oscar della Lirica” (cea mai prestigioasă distincţie internaţională a muzicii de operă), alături de celebra mezzo-soprană Ruxandra Donose (Adalgisa) și de tenorul Daniel Magdal (Pollione). Spectacolul beneficiază de un concept scenografic inedit, semnat de Adrian Damian, și de participarea Corului, Ansamblului de Balet și Orchestrei Operei Naționale Române, condusă de maestrul Ethan Schmeisser. Următoarea reprezentație a spectacolului „Norma” este programată pe 3 noiembrie 2021.

„Orestia”, premieră oficială la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila

O viziune inedită asupra trilogiei lui Eschil își face loc pe scena Teatrului „Maria Filotti” din Brăila. Pe 25 și 26 octombrie, de la ora 18:00, la Sala Mare, sunt programate primele reprezentații ale tragediei „Orestia”, o adaptare curajoasă a textului antic propusă de regizorul Radu Iacoban. Folosind o scenografie atipică, elemente multimedia, costume ce evidențiază personajele și o coloană sonoră aparte, regizorul transpune povestea în contemporan, demonstrând că problemele morale majore ale umanității traversează timpul, se schimbă doar protagoniștii și contextul. Mesajul tragediei lui Eschil este actualizat și amintește de neputința muritorilor de rând în fața poftelor celor care-i conduc (fie ei zei antici sau instituțiile statului de azi). Din distribuție fac parte Emilian Oprea/ Ciprian Brașoveanu, Elena Andron, Narcisa Novac, Ciprian Chiricheș, Blanca Doba, Silvia Tariq, Silviu Debu, Valentin Terente, Nicholas Cațianis, Ciprian Brașoveanu, Corina Borș și Vlad Volf.

„Noapte bună, tăticule!”, comedie online la Teatrul „Matei Vișniec” din Suceava

Cu siguranță nu e greu să-ți minți nevasta, însă viața poate deveni un coșmar dacă ea te și crede! Acesta este mesajul comediei „Noapte bună, tăticule!”, de Jean Pioret, prezentată online, pe 24 octombrie, de echipa Teatrului „Matei Vișniec” din Suceava. Textul a constituit tema unei ecranizări celebre, intitulată „Paște Fericit” (1984) avându-i în rolurile principale pe Jean Paul Belmondo și Sophie Marceau. Piesa spune povestea unui om de afaceri care profită de absența soției pentru a savura o escapadă amoroasă cu o tânără atrăgătoare. Întoarcerea intempestivă a nevestei îl împinge să-și prezinte amanta drept o fiică dintr-o căsătorie anterioară. Surprinzător însă cele două femei îi fac jocul, nevasta îi cere tinerei să se mute la ei în casă, soțul fustangiu fiind constrâns să țeasă în jurul relației extraconjugale o pânză de minciuni din care apoi nu mai poate să iasă. Situațiile încurcate, picante și pline de umor sunt jovial interpretate de protagoniștii Răzvan Bănuț, Diana Lazăr, Ioana Nichita, Bogdan Amurăriței, Sebastian Bădărău, Delu Lucaci și Alexandru Marin. Vizionarea online se face în baza unui cod primit la achiziționarea unui bilet, în valoare de 20 de lei, de pe site-ul www.blt.ro, spectacolul fiind disponibil timp de cinci ore, începând de la 19:00.

„Equus”, un nou proiect marca Victor Ioan Frunză, la Teatrul „Stela Popescu”

854 30 2Pe 23 și 24 octombrie, de ora 19:00, puteți vedea „Equus”, noul spectacol montat de Victor Ioan Frunză pe scena Teatrului „Stela Popescu” din Capitală, o adaptare după un text al lui Peter Shaffer, inspirat de un caz real petrecut în Marea Britanie. Drama ilustrează investigarea psihologică a unui tânăr confuz după ce a comis o serie de atrocități asupra cailor. Montarea maestrului Victor Ioan Frunză urmărește traversarea graniței dintre lumea reală și universul de refugiu al unei minți rătăcite și abordează teme provocatoare precum: sacrificiul ritualic, relația cu Divinitatea, obsesiile erotice ori iluzia existenței raționale. Întâlnirea dintre psihologul Dysart și tânărul acuzat, Alan, provoacă indirect dezbaterea contradicțiilor dintre valorile personale și etica socială. Piesa oferă partituri generoase protagoniștilor George Costin, Tudor Cucu Dumitrescu, Mirela Zeța, Crina Matei, Alexandru Pavel, Sorin Aurel Sandu, Ana Crețu, Adrian Ban și Ana Maria Ivan. Montările textului lui Shaffer au stârnit o serie de controverse iar ecranizarea din 1977, cu Richard Burton și Peter Firth în rolurile principale, a obținut trei nominalizări la Oscar și două Globuri de Aur. Următoarea reprezentație are loc pe 26 noiembrie.

„Insomniacii” Busu, Ifrim și Chivu, recital actoricesc la Centrul Cultural Reduta (Brașov)

Ce nu te lasă să dormi, dar te provoacă mereu să visezi? Răspunsul este oferit cu mult umor și empatie pe scena Centrului Cultural Reduta, unde pe 25 octombrie, de la ora 20:00, puteți viziona spectacolul „Insomniacii”, de Mimi Brănescu. Spectatorii devin martorii unei întâlniri neobișnuite dintre trei indivizi din medii diferite, aduși de frământari și neliniști pe străzile unui parc, în miez de noapte. Rătăcind încercănați printre gânduri și speranțe, protagoniștii Florin Busuioc, Gheorghe Ifrim și Marius Chivu ne dezvăluie o poveste emoționantă despre banalitatea vieţii şi condiţia umană dramatică. Dialogurile spumoase, mărturisirile șocante și războaiele personale consumate cu intensitate pe scenă ilustrează o imagine pe cât de caraghioasă pe atât de sinceră a lumii nebune în care trăim, de tentațiile căreia indivizii se lasă mereu atrași.

Menționăm că informațiile prezentate în cadrul rubricii „Scena și Ecranul” pot suferi modificări în funcție de evoluția situației epidemiologice.