Main menu

header

768 25 1de Călin Popa şi Florica Pintea

Parfumierul Casei Dior este o personalitate discretă, cultivată și inteligentă a lumii strălucitoare a modei. Creator al unor succese numite J’adore sau Miss Dior în ediție nouă, François Demachy, care imaginează miresme de renume pentru celebrul brand din anul 2006, este un geniu modest, care preferă să lucreze în atelierul său decât să se expună în luminile rampei.

„Bunica albea așternuturile întinzându-le pe iarbă cu flori de câmp”

Undeva în sudul Franței, localitatea Grasse, unde a copilărit și creează și astăzi, maestrul Casei Dior, François Demachy, a devenit un fel de capitală informală a parfumurilor. Localitatea medievală din Provence este un laborator natural de minuni înmiresmate - lavandă, iasomie, trandafiri de mai - care apoi cuceresc întreaga lume, combinate și îmbuteliate în sticluțe care, la rândul lor, sunt opere de artă. „Mirosul de lavandă este foarte pregnant în memoria mea afectivă. Îmi amintesc că bunica albea așternuturile întinzându-le pe iarbă cu flori de câmp, în soare”, rememorează Demachy.

„Prima mireasmă pe care mi-o amintesc este cea a mamei, desigur”

768 25 2Studiile științifice atestă faptul că dintre toate simțurile, mirosul evocă cel mai bine amintirile. Acesta este adevărul de la care a pornit François Demachy la crearea apei de parfum „Joy by Dior”, reușind să sintetizeze într-o sticluță trecerea timpului, fericirea efemeră sau durabilă. „Prima mireasmă pe care mi-o amintesc este cea a mamei, desigur. Și ea, și tata erau farmaciști și obișnuiam să verificăm împreună cum miros loțiunile de protecție solară pe care le vindeau în farmacie. Mamei îi plăcea să poarte Miss Dior”, rememorează Demachy.

O grădină cu 350 de soiuri de plante și flori

Astăzi, Demachy, care nu-și dezvăluie niciodată presei vârsta, creează într-un imobil superb, de secol al XVII-lea, complet restaurat de conglomeratul din care face parte Casa Dior, înconjurat de o grădină cu 350 de soiuri de plante și flori care să-l inspire pe creatorul de parfumuri. Demachy împarte reședința numită „Les Fontaines Parfumées” („Fântânile parfumate”) cu mult mai cunoscutul Louis Vuitton, care s-a întors la a crea parfumuri după zeci de ani de peregrinări prin alte domenii ale modei și frumuseții, notează nytimes.com. „Pentru ca un miros să rămână în memorie, creierul trebuie să facă asocieri cu locul, lumina, culoarea, tot ce înconjoară acel miros. Așa rămâne atât de precis în minte, mai exact chiar decât o imagine, un lucru atât de abstract cum este o mireasmă”, crede Demachy.

Un laborator retras cu circa 2.000 de sticluţe-mostră cu ingrediente crude

În laboratorul foarte retras unde creează Demachy stau aliniate circa 2.000 de sticluțe-mostră cu ingrediente crude. Aici începe maestrul crearea sau reinventarea produselor care constituie o bună parte din vânzările de miliarde de euro anual pe care le realizează Dior în toată lumea. „Înainte de orice, un parfum trebuie să aibă o amprentă principală, nu să fie doar un amestec de mirosuri. Totul trebuie gândit, trebuie să urmeze o idee și să urmărească un scop final. După aceea încep experimentele concrete și, după câteva luni, tot procesul devine un parfum”, povestește Demachy.

„Lichidul aromat care stă nefolosit este mort”

Cândva, mirosul era utilizat pentru a distinge între prieten sau dușman, apoi a evoluat, pe măsură ce lumea a devenit mai sofisticată, iar în prezent, din perspectivă biologică, acest simț s-a mai atenuat. Ca specialist, Demachy crede că „nasul uman este încă foarte bun, dar este posibil ca în următoarele două secole capacitatea sa să se diminueze la jumătate”. De altfel, creatorul este de părere că, indiferent cât de bun sau de faimos ar fi parfumul sau cât de frumoasă ar fi sticla în care se află, lichidul înmiresmat care stă pe un raft, nefolosit, este mort. „Singura modalitate de a-l face viu este să fie purtat. Un parfum nu se explică, dar despre un parfum se poate vorbi cu oamenii”, explică Demachy.

„Originea și calitatea ingredientelor asigură autenticitatea”

768 25 3În lumea modernă, consumatorii de parfum sunt foarte atenți la producător și preferă brandurile cunoscute. Dar ei nu caută doar eticheta, ci și ceea ce se află în spatele ei. Potrivit lui Demachy, aici ar trebui să se afle ingrediente de calitate și studiu riguros. „Pentru mine, cea mai importantă este baza parfumului. Când am venit la Dior, am cerut să fiu responsabil și cu originea și calitatea ingredientelor, întrucât acestea asigură autenticitatea. Orice parfum bun de aici începe. Dacă un parfumier își cunoaște ingredientele, jumătate din treabă este făcută”, afirmă Demachy.

„Pentru un produs care să evoce diminețile de duminică aș folosi flori de portocal”

Parfumierul Casei Dior și-a „disecat” profesia și arta până la esență și lucrează deopotrivă și la imaginarea unei povești în spatele unui parfum, întrucât este de părere că aceasta, asociată miresmei, aparține culturii unui popor. „Cred că fericirea poate fi asociată cu mirosul de trandafiri, flori care stau în lumină, simbol universal pentru toți oamenii. Regretul miroase ca garoafele, parfumul succesului este ca al șampaniei, proaspăt și înțepător, într-un parfum care să evoce vacanța aș folosi cocos, iar dacă aș crea un produs care să aducă aminte de diminețile de duminică, aș folosi flori de portocal, au aroma acelei lâncezeli plăcute și a ideii de timp liber”, detaliază Demachy.

Colonie personală din bergamote, lămâie și grepfrut

Parfumierul Casei Dior folosește pentru sine o colonie pe care și-a creat-o special, dintr-o combinație de bergamote, lămâie și grepfrut. „Sunt parfumier, deci nu am interesul ca parfumul meu să fie foarte persistent, așa că mi-am creat o formulă de colonie care rămâne pe piele doar o oră. Iubesc foarte mult aroma de grepfrut, mă ajută să mă trezesc dimineața”, punctează Demachy. Una peste alta, creatorul francez estimează că rutina sa include verificarea a circa 150 de mostre de miresme zilnic, fiecare cu mijloace specifice de păstrare, unele la rece, altele în spații foarte bine ventilate. „De regulă, un parfum conține circa 30 de ingrediente”, punctează maestrul.

„Atunci când vinzi un parfum, responsabilitatea pentru calitatea acestuia îți aparține. Nimeni nu mai acceptă să cumpere ceva costisitor fără să știe din ce este făcut“

 „Iubesc foarte mult aroma de grepfrut, mă ajută să mă trezesc dimineața”

10.000 de flori pentru un litru de J’adore L’Or

Notele florale pe care le folosește Dior în creațiile sale sunt nu doar autentice, ci și costisitoare. Pentru crearea unui litru de parfum J’adore L’Or, una dintre cele mai recente creații ale lui Demachy, este nevoie de peste 10.000 de flori - trandafiri, iasomie, ylang-ylang și tuberoze. Atunci când nu are în grădina casei speciile de care are nevoie, maestrul apelează la o fermă de flori din apropiere, Le Domaine de Manon, de unde ia în special iasomie. „Pentru un kilogram de esență pe care o folosim la crearea parfumurilor, avem nevoie de circa 800 de kilograme de flori, la prețul de 70.000 de euro kilogramul”, detaliază parfumierul.