Main menu

header

726 18 1de Călin Popa şi Daniel Alexandrescu

Realitatea augmentată… știri „fake”… materiale artificiale… trenduri ciudate. Pare o lume dificilă pentru căutătorii autenticului, mai ales în lumea modei, dar Alessandro Michele, designerul de 46 de ani care a revigorat Casa Gucci din 2015 încoace, știe că moda trebuie neapărat conectată cu oamenii și cu adevărurile zilei.

„Moda trebuie să vină din cluburi și de pe străzi”

726 18 2La adresa lui Alessandro Michele se folosesc cuvinte mari - „geniu”, „guru” etc. -, dar acestea nu sunt simple epitete fără substanță. Designerul italian a perceput, cu o inspirație salvatoare pentru Casa Gucci, faptul că moda trebuie rapid conectată cu oamenii, pentru a putea deveni o parte integrantă din viața lor. Aceasta reprezintă o abordare complet diferită față de cea a predecesorilor săi, care aproape au falimentat celebrul brand înființat în 1921 prin faptul că au rămas statici și „prețioși”. „Nu mai este de ajuns să facem haine chic care să stea în butic. Moda este despre conexiunea de astăzi, trebuie să fie vie și să vină din cluburi, de pe străzi, din muzică”, spune Michele.

„Doamna aceasta numită fashion era pe moarte”

Fidel concepției sale, creatorul a realizat parteneriate cu un fost olimpic la snowboarding, Trevor Andrew, al cărui alter ego din graffiti, GucciGhost, a stat la baza unei colecții de poșete. Mai departe, designerul a colaborat, pentru imaginarea unei serii de jachete, cu Dapper Dan, din Harlem, demonstrând că moda de clasă nu mai este un apanaj exclusivist al câtorva. „Doamna aceasta numită fashion era pe moarte, pentru că designerii decideau să facă poșeta zilei și puneau artă pe o bucată de piele fără niciun motiv. Era nevoie de campanii publicitare inspirate ca să faci lumea să cumpere produsul”, explică Michele, în cadrul unui interviu.

„Pe piesele burgheze se poate monta Mickey Mouse”

726 18 3Directorul de creație al Casei Gucci consideră că orice creație este autentică și viabilă atâta vreme cât nu este o contrafacere. „Dacă am nevoie de un element care deja există pentru a-mi duce creația la bun sfârșit, îl folosesc. Mickey Mouse este un astfel de element. În 2019 am realizat o colecție de haine cu desen burghez sau poșete pe care l-am replicat pe Mickey Mouse”, punctează Michele, care adaugă că nu-i pasă dacă alții îi copiază creația, întrucât publicul realizează imediat lipsa de viață a produsului realizat în acest mod.

Un etern vintage creativ

Alessandro Michele este renumit și pentru capacitatea uimitoare de a realiza colecții care dau senzația de vintage, fiind, în același timp, extrem de actuale și cu o tușă de creativitate considerată fără egal. „Mereu spun că ultima verificare a unei colecții sau a unei piese nu este și cea din urmă; pur și simplu nu am avut mai mult timp în momentul respectiv. Nu realizez niciodată colecții destinate special unui sezon anume și cred că trebuie să creăm mai mult din instinct și nu neapărat pentru că stăm în fața unei palete de culori”, spune Michele.

„Cândva, să ai Gucci însemna elită. Asta a trecut”

726 18 4Michele este adeseori numit un creator de referință pentru că a izbutit să-și apropie, apoi să reapropie referințele modei de lux până acolo unde barierele au căzut și, deși oricine poate recunoaște o piesă Gucci, aproape oricine o poate avea. Prețurile online pentru poșete, de pildă, pornesc de la 780 de dolari și pot ajunge și la… 31.000 de dolari. „Atunci când s-a înființat acest brand, să ai o piesă Gucci însemna să faci parte dintr-o elită cu avion personal. Asta nu mai există. Eu încerc să vorbesc prin creațiile mele tuturor, lumii întregi”, declară Michele. În acest context de gândire, directorul de creație de la Gucci a introdus în colecțiile sale preocupările de fiecare zi, de la simboluri ale muzicii la preistorie, dinozauri, farfurii zburătoare, Londra anilor 1970, pictura lui Boticelli etc.

Se poartă temele anilor ’90: strălucire și culoare vie

Michele a știut să speculeze la maximum nu doar apetența pentru originalitate a clienților potențiali ai Casei Gucci, ci și revenirea în forță a modei anilor 1990. Așa au apărut colecțiile în culori foarte vii, cu multe elemente de strălucire, iar succesul brandului - creștere a vânzărilor cu aproape 50% în ultimii doi ani - demonstrează că asta se poartă. Ce a adăugat Michele? Elemente funky - șerpi, declarații ironice, tatuaje, inimioare și mult… sclipici.

Milenialii și tinerii, „obsedați” de eclectic

Această abordare, de a aduce reperele unui brand clasic foarte aproape de oamenii care nu mai percep piesele Gucci ca pe obiecte inaccesibile, stă la baza succesului și revigorării din ultimii ani ale casei de modă. Potrivit datelor statistice, stilul eclectic, strălucitor și amuzant, în culori foarte vii, al pieselor pe care le-a lansat Michele i-a atras pe mileniali și pe adolescenți ca un magnet, aceștia devenind „obsedați” de produsele brandului, punctează scmp.com. În anul 2017, peste 55% dintre produsele Gucci au fost achiziționate de persoane cu vârsta sub 35 de ani.

„Puteți să spuneți despre mine că sunt cel mai cool designer de modă, dar nu sunt unic“

Bijuterii cu poveste şi… părul propriu

Michele realizează și bijuterii unicat. A creat un astfel de obiect prețios pentru partenerul său de viață, profesorul și cercetătorul Giovanni Attili. „Pentru el mi-am tăiat o șuviță de păr și am încastrat-o într-un foarte frumos pandantiv cu perle. Este ceva de tipul bijuteriilor din era victoriană. Iubesc piesele acestea vechi, pentru că toate au o poveste”, detaliază Michele, care poartă inele pe toate degetele.