Main menu

header

691 23 1de Roxana Istudor şi Carmen Bădulescu

Piesele asimetrice sunt în mare actualitate, de la ținute ale Primei Doamne a SUA, Melania Trump, la „poncho”-urile atât de îndrăgite de milioane de femei obișnuite. Despre versatilitatea acestui stil, precum și despre inspirația tradiției care stă în spatele hainelor ce pot face să dispară optic orice defect fizic vorbește designerul Carla Fernandez, creator de renume internațional care a consacrat asimetria vestimentară bazată pe vechile motive textile din Mexic.

„O persoană poate controla percepția celorlalți prin felul în care se îmbracă”

691 23 2- Ce vă amintiți despre începuturile drumului spre designul vestimentar?

- Pe vremea când eram la liceu îmi coseam singură haine și, pentru că nu aveam idee cum se face așa ceva, îmi croiam pantaloni prea largi, pe care apoi îi legam cu sfoară. Prietenii mei au încetat să mai iasă cu mine în acea perioadă, dar experiența respectivă m-a făcut să realizez puterea hainelor și faptul că o persoană poate controla percepția celorlalți prin felul în care se îmbracă, pentru că vestimentația este o limbă de sine stătătoare.

- Cum ați ajuns la asimetria în modă?

- Piesele vestimentare asimetrice sunt, de fapt, o rearanjare a formelor geometrice. M-am inspirat din tradiția mexicană, unde hainele sunt alcătuite din pătrate și dreptunghiuri. Am observat, de asemenea, faptul că în țara mea natală, Mexic, oamenii din provincie erau mult mai bine îmbrăcați decât cei din Capitală, care nu erau nici măcar conștienți de bogăția de culori și de ornamente din tradiția ce încă se păstra în provincie, inspirându-se din SUA atunci când se îmbrăcau. Așa am ajuns să vreau să fac un pariu că modelele tradiționale pot sta la baza unei mode mexicane ultramoderne.

„Piesele personalizate păstrează geometria inițială”

- Cum sunt create, concret, piesele asimetrice cu care ați cucerit podiumurile internaționale și renumele de „designer avangardist”?

- Baza pieselor pe care le creez este ceea ce numesc „drumul pătratului”, întrucât majoritatea hainelor tradiționale mexicane sunt realizate din bucăți pătrate sau dreptunghiulare de pânză, pentru a nu se pierde nimic. Adăugându-le broderii și podoabe, ele au devenit din ce în ce mai atrăgătoare pentru publicul larg și ceea ce părea înainte un fel unic de a aborda moda s-a transformat în piese distincte, personalizate, foarte apreciate, care păstrează totuși geometria inițială.

- Cum a răspuns publicul acestui stil?

- Foarte bine. Tinerilor în special nu li se mai pare suficient sau chic să poarte un tricou și o pereche de jeans în fiecare zi. Se exprimă tot mai mult prin ceea ce îmbracă. Drept urmare, nu doar piesele noastre asimetrice sunt foarte bine primite peste hotare, dar și magazinele din Mexic sunt asaltate de vizitatori străini.

„Broderia și simbolurile intră în ansamblu din primele faze ale realizării hainelor”

- Cum integrați tradiția în colecții?

- În multe feluri. Există și influențe externe în desenele mele, dar meșterii artizani cu care lucrez își pun amprenta asupra colecțiilor. Ei văd o mulțime de lucruri și „ies” din vechile tipare, aducându-și contribuția artistică la piesele mele. Fac mai mult decât să reproducă niște modele tradiționale și nu le adăugăm la final, ci broderia și simbolurile încep să facă parte integrantă din ansamblu din primele faze ale realizării hainelor.

- Care considerați că sunt trendurile momentului în modă?

- Colaborez cu foarte mulți tineri pentru a le cristaliza. Cred că tehnologia, proiecția în viitor, trebuie înglobate în inspirație, dar la fel temele ancestrale, cum este piatra, precum și simboluri vesele și colorate, cum este dansul. Se poate vedea peste tot în jur că oamenii își completează stilul de viață cu bunuri create artizanal, care personalizează. Este valabil și în modă, unde, așa cum inspirat sună un logo, „viitorul este făcut de mână”.

„Tinerii meșteri care cunosc arta de a lucra cu textilele pot trăi din ce au învățat”

- Cutreierați Mexicul în căutare de meșteri pe care îi convingeți să lucreze în moda de lux. Cu ce argumente?

- Astăzi asistăm la fenomenul „modă pe repede înainte” și vreau să-i determin pe tinerii meșteri care cunosc arta de a lucra cu textilele după metode străvechi că pot să-și asigure un trai din ceea ce au învățat, continuând în același timp și tradițiile transmise de părinții lor, fără să fie nevoiți să migreze în orașe și să-și piardă priceperea și identitatea.

- Cât contează modul tradițional mexican de realizare a pieselor vestimentare în rezultatul final?

- Foarte mult. Practic, fiecare haină se creează prin împăturire și tasare, de mai multe ori, transformând astfel maniera tradițională de a lucra în haine care ajung să ia singure formă și volum. Odată îmbrăcate, dau și linie, ascund defectele, sunt deopotrivă avangardiste și pline de simboluri tradiționale.

„Astăzi, oamenii vor să se îmbrace mai personalizat, mai diferit de ceilalți”

Graniţele dintre feminin şi masculin sunt tot mai puţin definite

691 23 3691 23 4- Se mai poartă diferențele esențiale dintre moda masculină și cea feminină?

- În ceea ce mă privește, îmi place foarte mult să creez piese unisex. Și am avut surpriza să constat deseori că clientele noastre aleg piese imaginate pentru bărbați, iar aceștia cumpără piese sau accesorii destinate femeilor. De exemplu, încercând să realizez o colecție bazată pe costumul de cowboy mexican charro, am avut mari probleme inițial cu meșterul cu care am colaborat, întrucât acesta nu-și imagina cum un costum atât de masculin poate deveni o creație pe care s-o poarte femeile, cu atât mai mult cu cât o veche tradiție spune că femeilor nu le este permis să poarte un charro. După ce și-a învins reacția de respingere, ne-am pus pe treabă și am creat împreună o colecție care a avut mare succes. Așadar, granițele între cele două tipuri de vestimentație sunt tot mai puțin definite.