Main menu

header

837 4 1de Călin Popa şi Sorin Dumitrescu

Mirosurile acvatice vor fi în mare vogă în această vară, în care lumea va fugi la plajă pentru a se vindeca de efectele pandemiei. Producătorii de parfumuri au prins din zbor acest trend al miresmelor întinderilor albastre aducătoare de calm și anunță un val de produse care pornesc de la ideea că un parfum poate fi și terapeutic.

 Esențe de ciuperci sau arome de citrice

Parfumurile marine sunt variațiuni pe tema miresmelor de apă sărată, care are un efect instantaneu, enorm și certificat de specialiști asupra stării interioare a oamenilor. Pe această bază - captarea mirosului mării într-un parfum - se pot adăuga esențe de ciuperci sau arome de fructe și tonuri de arbori, într-o gamă de produse în care imaginația se dovedește infinită. Practic, acest tip de parfumuri a apărut în anii 1980, apoi, un deceniu mai târziu, beneficia de numeroase variațiuni minimaliste pe aceeași temă. În vara lui 2021, un alt val de mirosuri acvatice, concepute la un nivel științific foarte avansat, se îndreaptă spre consumatorii care caută acest tip de stimuli pentru sistemul nervos. Potrivit experților cu care lucrează producătorii de parfumuri, mirosul mării este o adevărată terapie, inducând așa-numita „stare de spirit albastră” („blue mind”). Termenul descrie acel plonjon meditativ în care ajunge o persoană atunci când se află în imediata vecinătate a mării sau a oceanului, în apă sau sub valuri.

„Stare de spirit albastră”

Apropierea mării declanșază un răspuns biologic imediat și reacții psihice profunde și rapide. „În «starea de spirit roșie», suntem suprastimulați în mod constant de tehnologie și mereu pe punctul de a trece la treabă sau la atac. În schimb, trecerea la «starea albastră» ne ajută să ne reconectăm cu noi înșine și cu mediul înconjurător într-un mod intim. În plus, scade ritmul cardiac, stimulează circulația sangvină și fluxul de oxigen către creier”, explică biologul marin Wallace J. Nichols, care a inventat termenul. Având în vedere că o imagine a oceanului poate produce aceleași procese neurochimice cu înotul în mare, parfumurile care caută instituirea „stării de spirit albastră” creează impresii vii, aproape fotorealiste, de apropiere de întinderea cu apă sărată. Aceste produse fac parte din noul tip de a imagina produsele de îngrijire, acela care vizează îndeplinirea unui scop terapeutic, în paralel cu funcția cosmetică.

„Parfumurile care ne transportă lângă mare aduc un sentiment de evadare și seninătate“ (Francis Kurkdjian, parfumier)

„Un om poate simţi că este lângă ocean din miros“

Doar o pulverizare transmite imediat o combinație de arome care trimite simțurile și mintea consumatorului direct pe o plajă pe care se simte briza. „Un miros poate evoca un loc chiar mai mult decât privitul unei fotografii. Un om poate simți că este lângă ocean din miros”, afirmă specialistul Rachel Herz, neurolog, autoare a cărții „The Scent of Desire” („Mireasma secretă a dorinței”). De pildă, produsul „On The Beach”, lansat de Louis Vuitton, îmbină neroli, chiparos, cimbru, rozmarin, piper roz și cuișoare pentru a invoca plajele californiene. Prin „Aqua Celestia”, parfumierul Francis Kurkdjian propune „albastrul cerului întâlnind albastrul oceanului” combinând arome de citrice și coacăz negru. „Eden-Roc”, de la Christian Dior, pare o plimbare pe jos pe malul mării, printr-un amestec de miresme de sare, iasomie, pin și nucă de cocos. „Am compus «Eden-Roc» imaginându-mi că ajung la un hotel pe malul mării”, explică François Demachy, creatorul parfumurilor marelui brand.