Main menu

header

748 4 1de Călin Popa şi Sorin Dumitrescu

În țara în care toată lumea este preocupată de curățenie în cel mai înalt grad, oricine se așteaptă ca tinerele să dorească să fie culmi ale înfrumusețării. Dar un fenomen paradoxal bântuie Japonia: milenialii sunt (aproape) obsedați de cosmeticele second-hand.

Vânzări de 4,60 miliarde de dolari

Contradicție a psihicului consumatorilor într-o industrie care „învârte” zeci de miliarde de dolari, Japonia înregistrează fenomenul competiției după produsele second-hand, din categoria „resale” (revândute), ale brandurilor de lux. În anul 2017, 4,60 miliarde de dolari au cheltuit tinerele japoneze pe astfel de produse, mai exact o creștere cu 58% față de anul precedent, potrivit datelor Ministerului nipon al Economiei și Comerțului. Acest trend este considerat cel puțin ciudat într-o țară în care industria frumuseții este sofisticată, cu branduri faimoase, care dau tonul în multe domenii ale înfrumusețării la nivel mondial.

Respingere structurală a tot ce înseamnă risipă

Fenomenul în continuă creștere este explicat tocmai prin faptul că, o dată în plus, cultura și societatea japoneză stabilesc un trend. Ca în mai toate aspectele vieții locuitorilor din Țara Soarelui-Răsare, și înfrumusețarea capătă un aspect frugal. Cu o reacție de respingere structurală a tot ceea ce înseamnă risipă, japonezii, inclusiv cei tineri, detestă și chel- tuielile inutile, și fardatul excesiv. Aceste concepte sunt inoculate încă din copilărie, când micuților japonezi li se spune să nu lase nici măcar un bob de orez nemâncat în farfurie.

„Sunt foarte atentă la data de expirare”

De fiecare dată când achiziționează un produs cosmetic folosit, tinerele japoneze au grijă să observe cu atenție în ce măsură a fost utilizat și cum. „De asemenea, sunt foarte atentă la data de expirare”, punctează Marika Sakamoto, o consumatoare din Tokyo, citată de businessoffashion.com. Ca explicație, acești consumatori oferă plăcerea de a ști că în acest fel ajută mediul înconjurător și combat risipa. Cea mai bună dovadă în sprijinul extinderii acestui fenomen este faptul că și clienții din China apelează la acest sistem în număr tot mai mare, site-urile și aplicațiile dedicate fiind pline cu anunțuri de genul „mascara cu 80% conținut la preț de 44,50 de dolari în loc de 89 de dolari”.