Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

484 18 1de Raluca Grințescu

„Râsul este cel mai sigur examen al sufletului omenesc. Niciodată firea omului nu se dezvăluie mai deplin ca atunci când râde!”, spunea Feodor Dostoievski. Sunetul unui râs din toată inima este mult mai contagios decât o tuse sau un strănut. Ne place să râdem pentru că ne face să ne simţim bine, dar ştiați că râsul aduce beneficii reale pentru corpul nostru fizic?

Metodă vindecătoare

Râsul întăreşte sistemul imunitar, stimulează energia, potoleşte durerea şi ne poate proteja împotriva efectelor nocive ale stresului. În plus faţă de efectele sale pozitive asupra sănătăţii fizice, faptul de a râde împreună cu ceilalţi ne apropie de ei, ne face mai fericiţi şi creşte intimitatea. Având în vedere imensa putere a râsului în a ne vindeca şi a ne stimula, capacitatea de a râde cu uşurinţă şi în mod frecvent este o resursă extraordinară. Nu este surprinzător că din ce în ce mai mulţi oameni folosesc râsul ca o formă de terapie pentru a depăşi dificultăţi, pentru a îmbunătăţi relaţiile interpersonale şi pentru promovarea sănătăţii fizice şi emoţionale. O explozie de râs calmează corpul şi mintea, dar vreți să ştiți cu adevărat de ce? Râsul stimulează circulaţia sângelui, ajută la reducerea hormonilor de stres, cum ar fi cortizolul şi adrenalina, şi produce endorfine susceptibile de a micşora cu un anumit grad durerea fizică. În plus, râsul ajută la creşterea numărului de celule producătoare de anticorpi şi creşte eficiența de limfocite T, întărind astfel sistemul imunitar.

Exercițiu bun pentru inimă

Râsul pune diafragma în mişcare şi contractă nu numai muşchii abdominali, dar şi muşchii umerilor, care ajută la relaxare. De asemenea, este un exerciţiu bun pentru inimă. Dacă râdeți de 100 de ori este echivalent cu a răma o barcă de canotaj timp de zece minute sau cu 15 minute de pedalare pe bicicletă!

Schimbă modul în care vedem lucrurile

484 18 2Cercetătorii de la Universitatea din California au constatat că reacţia noastră la un eveniment stresant depinde dacă percepem evenimentul ca pe o ameninţare sau ca pe o provocare. Umorul vă poate ajuta să vedeți partea mai uşoară din evenimente şi să le considerați ca provocări, ceea ce le face mai puţin ameninţătoare şi mai pozitive.

Are urmări pozitive asupra celorlalţi

Râsul este contagios. Prin urmare, dacă introduceți mai mult umor în viaţa dumneavoastră, probabil că oamenii din jur vor începe să râdă mai mult. Îmbunătăţind starea de spirit a celorlalţi, îi ajutați să îşi reducă stresul, îmbunătăţind în acelaşi timp calitatea relaţiilor dumneavoastră cu ei.

Prelungeşte durata vieţii

Potrivit unui studiu recent publicat în Archives of General Psychiatry, persoanele în vârstă optimiste au şanse mai mici de deces decât cele pesimiste. De fapt, în grupul de participanţi cu vârste între 65 şi 85 de ani, cei mai optimişti aveau cu 55% mai puţine riscuri să moară decât cei pesimişti. Umorul şi râsul sunt parte din viaţa de zi cu zi, şi recent li se acordă mai multă atenţie ca formă de terapie. Această terapie foloseşte umorul şi râsul pentru a calma durerea fizică, emoţională şi stresul, și este folosită totodată ca metodă complementară de promovare a sănătăţii şi a face faţă bolii. Pentru a provoca pacienţii să râdă, mai multe spitale şi centre de tratament au amenajat încăperi care conţin materiale umoristice, cum ar fi filme, înregistrări audio, cărţi, jocuri sau puzzle-uri. Multe spitale se bazează pe voluntari care vizitează pacienţii doar pentru a-i face să râdă, şi unele centre de tratare a cancerului oferă terapii de umor, în plus faţă de tratamentul standard.

Iată câteva strategii

  • Zâmbiți! Zâmbetul este precursorul râsului. Ca şi râsul, zâmbetul este contagios. Pionierii tratamentului prin umor cred că este posibil să râzi chiar şi în absenţa unui eveniment amuzant. Acelaşi lucru este valabil pentru zâmbet. Când vă uitați la cineva sau ceva frumos, începeți să zâmbiți;
  • Uitați-vă la partea bună a lucrurilor! Listați lucrurile pozitive din viața dumneavoastră. Simplul fapt de a le nota abate gândurile negative care împiedică umorul şi râsul;
  • Stați aproape de oamenii care râd! Uneori, râsul este rezultatul unei glume spuse într-un mic grup de persoane, dar acest lucru nu se întâmplă de obicei. De cele mai multe ori, oamenilor le place să spună o poveste amuzantă, deoarece pot să râdă din nou pur şi simplu pentru că îi aud pe ceilalţi râzând. Când auziți oameni râzând, mergeți și întrebați-i ce îi face să râdă;
  • Înconjurați-vă de oameni cu simțul umorului! Aceşti oameni râd cu uşurinţă - atât vizavi de propria persoană, cât şi de absurdităţile vieţii. Ei găsesc întotdeauna umorul în evenimentele din viaţa lor de zi cu zi. Punctul lor de vedere este jucăuş şi râsul contagios. Faptul de a petrece timp cu ei vă va ajuta să vă îmbunătăţiți starea de spirit.

Considerate ca tratament, umorul şi râsul pot fi un instrument eficient de autoîngrijire şi îi pot vindeca şi pe alţii. Corpul şi mintea beneficiază atunci când râzi, şi, râzând deseori, vă faceți un serviciu. Râsul este frumos, gratuit şi uşor de utilizat, şi ar putea fi „cel mai bun medicament” la urma urmei…

Recuperare mai uşoară după operaţie

Terapia prin râs nu are la bază un concept nou, fiind menţionată încă din timpurile biblice în raport cu vindecarea trupului şi a sufletului. Interesul pentru acest tip de terapie alternativă a început să crească la nivel global în anii ’70, când jurnalistul, profesorul şi scriitorul Norman Cousins a început să povestească în detaliu cum şi-a ţinut sub control spondilita anchilozantă (o formă de artrită), râzând copios la emisiuni televizate de comedie. Cousins susţinea că doar zece minute de amuzament erau suficiente pentru a scăpa de dureri timp de două ore. Beneficiile râsului sunt menţionate chiar şi în Biblie, în Pildele lui Solomon, la Capitolul 17: „O inimă veselă este un leac minunat, pe când un duh fără curaj usucă oasele”. În secolul al XIV-lea, chirurgul francez Henri de Mondeville utiliza terapia prin râs pentru a ajuta pacienţii să se recupereze mai uşor după operaţie. În secolul al XVII-lea, sociologul Herbert Spencer promova râsul ca pe o formă de eliberare de tensiune, iar în secolul al XVIII-lea, filosoful german Emanuel Kant spunea că umorul este o cale excelentă de echilibrare psihică. În anii ’30, când terapia modernă prin râs a început să prindă contur, erau aduşi clovni în spitalele din SUA pentru a înveseli copiii suferinzi. În 1972 a fost fondat Institutul Gesundheit de către medicul Hunter Adams, o unitate spitalicească gratuită, care vrea să readucă distracţia, prietenia şi bucuria în domeniul sănătăţii.

Cultivarea umorului este importantă, deoarece nu mai râdem la fel de mult ca înainte. Cercetări recente au arătat că preşcolarii râd până la 400 de ori pe zi, în timp ce adulţii râd în medie doar de 17 ori pe zi! Altfel spus, avem nevoie de mai multe râsete!

Nou-născuţii încep să zâmbească încă din primele lor zile de viaţă, semn că acest proces natural vine de la sine şi are un rol important pentru bunăstarea fizică şi emoţională

Add comment


Security code
Refresh