Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

19-07-1

de Elena Nedelcu

Dieta macrobiotică se bazează pe consumul redus de grăsimi, pe conţinutul ridicat de fibre şi pune accentul pe cereale integrale şi legume. Termenul macrobiotic provine din limba greacă şi înseamnă „viaţă lungă”, tocmai de aceea acesta este mai mult decât un regim de slăbit, reprezintă un mod de a trăi sănătos, care include, pe lângă alimentaţie, şi partea fizică, spirituală, ecologică. Regimul macrobiotic încurajează vieţuirea în armonie cu natura şi alimentaţia bazată pe ceea ce oferă aceasta la timpul şi în spaţiul respectiv. Printre vedetele care urmează această dietă şi sunt total satisfăcute de rezultate se numără Madonna, Thalia, Demi Moore (foto) şi Gwyneth Paltrow.

Puţine grăsimi, fibre din belşug
Deoarece este o dietă săracă în grăsimi şi bogată în fibre, este adesea recomandată şi celor care suferă de cancer şi boli cronice. Cantitatea mare de fito-estrogeni din produsele pe bază de soia poate să lupte împotriva cancerelor legate de nivelul estrogenului, cum este cel de sân. Totuşi, este nevoie încă de multe studii care să demonstreze eficienţa dietei în prevenirea sau vindecarea tumorilor.

Respectaţi regulile şi veţi trăi mai mult
Prima regulă şi cea mai importantă este: mâncaţi cât mai multe cereale integrale! Acestea alcătuiesc 50%-60% din fiecare masă. În această categorie intră orezul brun, secara, porumbul, ovăzul, meiul şi alte tipuri de cereale. Puteţi include în meniu, ocazional, dar fără să exageraţi, şi produse din făină albă - pâine, fidea, tăiţei sau spaghete. Consumaţi zilnic unul sau două boluri cu supă. Recomandate ar fi cele preparate din soia fermentată, dar este foarte bună şi cea de legume. În meniul zilnic, vegetalele întrunesc un procentaj de 25%-30%. Dacă puteţi, indicat ar fi să consumaţi măcar o treime legume crude. Celelalte le puteţi prepara la aburi, fierte, la grătar sau la cuptor. Recomandate pentru consumul zilnic sunt varza, broccoli, conopida, ceapa, dovlecelul, napul, morcovul, ridichea, iar ciupercile, castraveţii şi ţelina, de câteva ori pe săptămână. Leguminoasele (soia, fasolea, mazărea şi lintea) alcătuiesc 10% din alimentaţia zilnică.

Spuneţi „nu” ingredientelor de origine animală
În privinţa produselor de origine animală, se recomandă peştele şi fructele de mare, care trebuie consumate de câteva ori pe săptămână. În schimb, evitaţi carnea de pui, porc, vită, ouăle şi lactatele. Peştele şi fructele de mare vor fi condimentate cu ghimbir, wasabi, hrean sau muştar, care ajută la detoxificare. În ceea ce priveşte consumul de fructe, trebuie să aveţi mare grijă ca acestea să fie proaspete şi să provină din zona în care locuiţi, evitându-le pe cele exotice. De câteva ori pe săptămână mâncaţi mere, pere, piersici, prune, caise, struguri, pepeni şi altele, lăsând la o parte mango, portocala, ananasul şi alte fructe tropicale care nu cresc la noi.

Indicate sunt dulciurile naturale
De două sau de trei ori pe săptămână aveţi voie să vă îndulciţi, dar fără să exageraţi. Bineînţeles, sunt preferate deliciile naturale, cum ar fi fructele uscate sau combinaţiile de fructe crude. Sunt permişi îndulcitorii naturali, cum este siropul de porumb, fructoza, zahărul brun, şi total interzişi cei artificiali, mierea, zahărul rafinat, melasa şi ciocolata. Pentru a vă condimenta mâncarea folosiţi sarea de mare, oţetul din orez, ghimbirul, sosul de soia, usturoiul, ierburile aromatice şi tot ce este natural, nerafinat.

Beneficii şi dezavantaje

Dieta macrobiotică oferă numeroase beneficii pentru sănătate. Fiind bazată pe consumul alimentelor sărace în grăsimi saturate, dar bogate în fibre, ea contribuie şi la diminuarea riscurilor de boli de inimă, hipercolesteromie (nivel ridicat al colesterolului), infarct miocardic şi accident vascular cerebral. Pe de altă parte, există şi câteva dezavantaje. Sunt medici nutriţionişti care şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu efectele negative ale dietei macrobiotice, în special în varianta sa strictă, menţionând faptul că aportul de calorii este foarte redus, existând riscul unei malnutriţii. Din cauză că aduce prea puţin calciu, fier, vitamina D şi complex de vitamine B, nu este recomandată copiilor, femeilor gravide şi celor care alăptează. Persoanele care doresc să adopte dieta macrobiotică trebuie să consulte în prealabil medicul, pentru a le prescrie suplimente nutritive.

Add comment


Security code
Refresh