Main menu

header

cotnari wide

491 23 1de Cătălina Tăgârță

Fie că e folosit în scop personal sau doar profesional, permisul de conducere este un accesoriu necesar în viața de zi cu zi. E bine de știut însă că există și persoane care nu au voie să se bucure de privilegiul șofatului, iar despre acest aspect, dar și despre alte detalii importante din „bucătăria” cursului ne-a vorbit Marius Teodorescu (foto), managerul Şcolii de șoferi „Teo”.

„Unii aspiranți sunt inapți din punct de vedere psihologic”

- Ce categorii de persoane au „interzis” la șofat?

- Pe lângă persoanele cu probleme medicale, care nu trec de examenul clinic de specialitate (de exemplu, în caz de tetrapareză spastică), mai e vorba despre persoane cu anumite abateri de la lege, abateri ce reies din cazierul judiciar sau aspiranți care nu sunt apți din punct de vedere psihologic. Iar la partea cu psihologicul chiar mi-ar plăcea ca opinia publică să fie mai atentă. Vreau să menționez faptul că „Școala Teo” este singura care a dat vreodată verdictul de persoane inapte din punct de vedere psihologic și chiar medical. În rest, sunt școli de șoferi unde, chiar dacă nu ești apt la un cabinet, mergi la altul, lucru care nu e tocmai în ordine. Totul se rezumă la bani, oamenii nu văd acest lucru ca pe un potențial viitor pericol pe drumurile publice.

„Nu există vârstă maximă pentru obținerea carnetului”

- Vârsta minimă pentru obținerea permisului este 18 ani. Mai este în vigoare legea conform căreia cursanții pot face școala cu trei luni înainte?

- Da. Legea mai permite să faci școala cu trei luni înainte decât vârsta admisă, respectiv 18 ani; însă în cazul categoriilor AM (moped), A1 (motocicletă cu capacitate de până la 125 cmc) și B1 (mașină cu motor până în 500 cmc), vârsta minimă este 16 ani.

- Dar vârsta maximă pentru obținerea permisului de conducere care este?

- Nu există așa ceva. Ba chiar pot spune că am avut elevi cu vârste peste 80 de ani, care au venit la școală și, dintre ei, chiar au fost persoane care au obținut permisul. Depinde foarte mult de cât de motivați sunt oamenii respectivi...

- Deci au trecut de examenul medical, de cel psihologic, de toate probele?

- Da. Oamenii se vedeau că sunt bătrâni poate după felul în care se mișcau, dar nu erau senili. La testul psihologic, reacțiile au fost foarte bune, iar la fișa medicală, când au fost puși să se urce pe vârfuri și așa mai departe... au reușit să facă asta fără niciun fel de probleme, ceea ce i-a determinat pe medicii din comisie să îi lase să facă școala.

24 de ore de teorie și 30 de practică

- Cât durează cursurile?

- Aproximativ o lună și jumătate - două luni.

- De câte ore e vorba, mai exact?

- Sunt 24 de ore de teorie și, ulterior, 30 de ore de practică.

- Vă rog să ne explicați, după finalizarea orelor de teorie și practică, la ce interval de timp este programat examenul?

- Din momentul absolvirii cursurilor, școala este valabilă un an. Imediat ce ai absolvit-o, îți iei dosar de școlarizare și te poți prezenta la DRPCIV, pentru examenul de sală. Cine este declarat admis poate fi programat mai departe la examenul pentru traseu, care poate fi stabilit peste trei zile sau cel mult trei săptămâni. Și, dacă e trecută cu brio și proba de traseu, ziua următoare permisul deja poate fi ridicat, după care începi să conduci, dar cu atenție.

Cursanții care pică se pot reprograma peste 15 zile

- Și în situația nefericită în care cineva nu reușește să îl ia?

- Se poate reprograma, dar nu mai devreme de 15 zile.

- De câte ori poate da cineva de permis?

- De câte ori permite acest interval de 15 zile în decurs de un an.

- Și după acel an?

- Trebuie să faci din nou școala, pentru că, dacă într-un an n-ai reușit să iei permisul, înseamnă că nu ți-ai însușit bine acele cunoștințe. Iar dacă nu te prezinți la examenul de traseu nu te reprogramează decât după cel puțin 30 de zile. Asta prevede o reglementare pe care a introdus-o prefectul pentru a descuraja practicile nesănătoase, cum ar fi neprezentarea cursantului la examen pentru că nu-i place de polițistul din ziua respectivă. Și atunci au fost mulți care au zis: „Decât să stau atât, mai bine mai încerc o dată în acest timp”.

Dosarul conține două chitanțe plătite la CEC

- Referitor la actele necesare pentru înscrierea la școală... care sunt acestea?

- Copie de pe actul de identitate, cazier judiciar, fișa medicală, testare psihologică, două chitanțe plătite la CEC: una de 6 lei pentru examen auto și una de 68 de lei, pentru permis de conducere. Cam astea sunt actele necesare, în afară de dosarul de școlarizare, pe care îl întocmim noi după finalizarea cursurilor teoretice și practice.

- Și cam care mai e prețul acum?

- Circa 950 de lei, dar noi mai avem și promoții din când în când. Cu ocazia Zilei Copilului am avut reducere de 30%.

- Codul Rutier a fost modificat din nou. Care sunt schimbările cu cel mai mare impact asupra populației?

- Obligativitatea purtării centurii de siguranță de toți pasagerii (inclusiv de cei de pe bancheta din spate a mașinii) cred că va avea cel mai mare impact asupra românilor. Deși acest lucru este normal în țările vecine, unde copiii sunt obligați de mult să poarte centură sau să stea în scaunul special.

Un instructor auto poate avea şase elevi pe lună

- Trăim într-o perioadă în care piața muncii e în continuă schimbare. În cazul în care cineva vrea să se reorienteze profesional cum poate deveni instructor auto?

- Am să vă spun cum se întâmplă lucrurile la noi. Cineva care are permis de conducere de mult timp - indiferent că l-a folosit vreodată sau nu, și indiferent de profesia de bază, se poate duce să facă un curs. Acesta durează o lună și se termină cu un examen teoretic. După promovare, în prezent mai există și un examen practic, în care instructorul trebuie să-i explice inspectorului care vine de la Ministerul Transporturilor ceea ce este întrebat. Personal, n-am auzit ca vreun instructor să pice proba asta la nivel de București.

- Cât costă un curs de școlarizare pentru instructorul auto?

- În jur de 500 de lei.

- Câți elevi poate școli într-o lună?

- S-a reglementat legislația în acest sens, astfel că un instructor nu poate face mai mult de 210 ore lunar, ceea ce îi permite să aibă aproximativ șase elevi. Dacă ar avea șapte, acest lucru ar însemna să nu se mai ducă la examen cu ei, să nu mai facă ore suplimentare... Însă aș vrea să mai adaug ceva. La nivelul României, procentul de evaziune fiscală în rândul școlilor de șoferi este mai mare de 80%. Eu, de regulă, nu prea mă uit în curtea vecinului, dar când ceea ce face el mă afectează, atunci... Sunt mulți cursanți care nu știu unde li s-a făcut fișa medicală, unde s-au ținut orele de legislație și așa mai departe... Eu tot spun de evaziunea asta făcută în rândul școlilor de șoferi, dar pe zi ce trece mă conving că nu se vrea să se facă nimic.

Noul act normativ votat de Guvern dă posibilitatea cetățenilor străini (care au domiciliul sau reședința în România de peste șase luni) să beneficieze de permis auto românesc, lucru care nu era prevăzut în lege până acum