Main menu

header

de Cătălina Tăgârţă

Prima zăpadă serioasă din acest an s-a aşternut în toată ţara. Ideal ar fi să nu porniţi la drum decât în caz de maximă urgenţă, iar atunci când intenţionaţi să faceţi asta, să pregătiţi maşina corespunzător şi să fiţi foarte prudenţi în trafic, mai ales că pneurile de iarnă au aderenţă scăzută pe gheaţă.

În timpul staţionării, ridicaţi ştergătoarele de pe parbriz
Cât timp maşina este parcată, asiguraţi-vă că ştergătoarele sunt ridicate de pe parbriz, căci în caz de ger acestea e posibil să îngheţe, iar dacă le forţaţi le veţi rupe. Pentru a dezgheţa maşina puteţi folosi apă caldă şi o racletă, ceea ce înseamnă că, pe lângă instrumentele pe care e necesar să le aveţi în permanenţă în portbagaj în sezonul rece (respectiv sac cu nisip, lopată, o măturică, triunghiul reflectorizant standard, trusa medicală standard, lanternă, pături, apă potabilă şi fierbătoare care se alimentează de la priza de brichetă), ar fi bine să ţineţi o racletă şi la dumneavoastră. Vă veţi ajuta de aceasta până veţi reuşi să ajungeţi la portieră pentru a deschide maşina.

Dotaţi-vă cu sprayuri antiîngheţ şi antiaburire
Nu mai trebuie insistat asupra faptului că, înainte de a porni la drum, e nevoie de pneuri de iarnă, deci nu cauciucuri all season şi nici produse cumpărate de la second-hand, ca să nu aveţi parte de surprize neplăcute. Apoi, vă mai pot fi de ajutor şi sprayurile antiîngheţ şi antiaburire (unele se folosesc pentru evitarea îngheţului în jurul portierelor şi al ştergătoarelor, iar altele sunt folosite pentru dezgheţarea încuietorilor sau pentru dezaburire în interior), dar şi lanţurile antiderapante, mai ales dacă intenţionaţi să vă deplasaţi în zonă de munte.

Asiguraţi-vă că aveţi suficient combustibil
În plus, nu ar strica nici dacă aţi pune în portbagaj o rezervă de benzină în canistre omologate (e interzisă depozitarea combustibilului în PET-uri). Nu se ştie pe unde ajungeţi sau cum va fi vremea, iar în cazul în care aţi rămâne înzăpeziţi, combustibilul v-ar putea ajuta să vă încălziţi până la sosirea salvatorilor.

Încălziţi motorul înainte de plecare
După ce v-aţi dotat cu tot ce vă trebuie se poate spune că sunteţi gata de drum, însă e necesar să ţineţi cont de câteva sfaturi cu privire la regulile de circulaţie pe vreme rea.
Înainte de a pleca lăsaţi motorul să se încălzească timp de câteva minute, pentru a permite uleiului să se încălzească şi să asigure o funcţionare cât mai bună. Nu uitaţi şi că în cazul unui model diesel timpul de încălzire e mai mare. De asemenea, daţi drumul la aerotermă în maşină, căci căldura din interior dezgheaţă mult mai repede parbrizul.

Folosiţi cât mai mult frâna de motor
În timpul mersului încercaţi să folosiţi cât mai mult frâna de motor (adică apăsaţi ambreiajul şi schimbaţi în treapta de viteză inferioară fără a apăsa frâna). În acest fel nu există riscul să blocaţi roţile şi să alunece maşina. În cazul în care autoturismul patinează, instinctul e să apăsaţi frâna de picior până la capăt. Ei bine, acesta ar fi un gest incorect. Chiar dacă poate părea ciudat, e indicat să încercaţi să recăpătaţi tracţiunea (să faceţi să se învârtă roţile) accelerând puţin.

Nu vă angajaţi în depăşiri riscante
Încercaţi să nu vă băgaţi în depăşiri decât dacă aveţi distanţă suficientă faţă de maşinile de pe contrasens, pentru a avea timp de accelerare progresivă. Dacă acceleraţi brusc, roţile pot patina în depăşire şi veţi pierde din elan sau, mai rău, puteţi derapa. Iar dacă maşina de pe contrasens se apropie şi dumneavoastră frânaţi, puteţi aluneca şi în acest caz veţi pierde complet controlul.

Pneurile de iarnă au aderenţă scăzută pe gheaţă
Cauciucurile de iarnă se comportă diferit pe zăpadă şi pe gheaţă faţă de cele de vară. Acestea au o aderenţă bună pe zăpada bătătorită şi o aderenţă foarte scăzută pe gheaţă şi polei.
Dacă maşina nu are sistem ABS, şoferul trebuie să evite cu orice preţ să blocheze roţile, deci să ajungă pe gheaţă, unde patinează. Însă dacă autoturismul este echipat cu sistem ABS, conducătorul auto trebuie să apese pe frână până la capăt. Chiar dacă pedala tremură şi aveţi impresia că maşina nu se opreşte, ABS-ul trebuie lăsat să-şi facă treaba. Cea mai mare greşeală ce poate fi făcută este să apăsaţi frâna de mai multe ori.

• În momentul în care ajungeţi la destinaţie aveţi grijă unde parcaţi. E bine să evitaţi pantele, ca să nu trageţi frâna de mână (căci cablul poate îngheţa şi va rămâne blocat) şi să asiguraţi maşina doar lăsând-o în viteză

În caz de vreme rea, trageţi pe dreapta

În caz de ceaţă, ninsori abundente sau viscol e bine să circulaţi cu viteză redusă şi, dacă şofatul devine obositor, să trageţi pe dreapta, de preferat într-un loc sigur. Mai mult, e indicat să nu vă aventuraţi pe drumuri pustii, periculoase, căci în cazul nefericit în care veţi rămâne înzăpezit veţi fi foarte greu de salvat. Întotdeauna autorităţile deszăpezesc mai întâi drumurile naţionale, intens circulate, şi apoi pe cele dintre comune şi sate.