Main menu

header

16-05-1de Cătălina Tăgârţă

Luna aceasta a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului ce prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea maşinilor, timbru ce va înlocui actuala taxă auto. Însă acesta nu va fi plătit de toţi proprietarii de autovehicule. Marius Coltuc (foto), reprezentantul Casei de Avocatură Coltuc, din Capitală, ne-a spus mai multe despre timbrul de mediu.

Taxa e mai mare cu 10%-15% pentru Euro 3 şi Euro 4
- Domnule avocat, vă rog să ne explicaţi în ce fel îi vor afecta noile măsuri pe românii proprietari de maşini?
- Prin introducerea timbrului de mediu, pentru maşinile din categoriile Euro 4 şi Euro 3 se va plăti la înmatriculare o taxă mai mare cu 10%-15% faţă de nivelul din prezent. Suma de plată va scădea însă cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. În ceea ce priveşte tehnologiile Euro 5, nivelul taxei va fi asemănător cu cel din prezent.

- Există şi şoferi scutiţi de la plata acestei taxe?
- Într-adevăr. E vorba despre 11 categorii. Am să le enumăr pe rând: 1 - autovehicule Euro 6, maşini electrice şi maşinile hibrid; 2 - autoturisme şi autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României; 3 - autoturismele persoanelor cu un handicap stabilit prin Legea numărul 448/2006. Scutirea se face pentru un singur autovehicul achiziţionat în decurs de cinci ani pe numele persoanei cu handicap; 4 - autovehiculele Forţelor Armate, Forţelor de Securitate, de Poliţie, Jandarmerie, Poliţie de Frontieră, Pompieri şi descarcerare; 5 - pentru ambulanţe; 6 - pentru autovehiculele istorice; 7 - cele intrate potrivit legii în autoritatea privată a statului, acordate cu titlu gratuit sau confiscate; 8 - autovehiculele acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică; 9 - autovehiculele destinate competiţiilor sportive; 10 - autovehiculele dobândite prin moştenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii; 11 - autovehiculele dobândite prin partaj.

Include şi capacitatea cilindrică în afară de emisia de CO2
- Pe site-ul dumneavoastră faceţi o afirmaţie referitor la discriminarea între maşinile pe benzină şi cele pe motorină. Ne puteţi detalia?
- Noua taxă auto afectează milioane de români. Apoi, e vorba despre valorile disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare care nu ţin cont de puterea de cumpărare a românilor. Plus că aceasta conţine în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică - în ciuda faptului că acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la Administraţia locală. În plus, nu este respectat principiul: „poluatorul plăteşte”.

Dări mai mici pentru autoturismele vechi
- Ce ar mai trebui să ştie cititorii referitor la acest subiect?
- Eliminarea plăţii pentru autoturismele mai vechi de 2007 care se revând încalcă dreptul de proprietate. De asemenea, ar trebui eliminată dispoziţia potrivit căreia - dacă vânzătorul a obţinut prin hotărâre judecătorească restituirea taxei - la revânzare timbrul de mediu va fi plătit de cumpărător. În acest sens am şi demarat un proiect intitulat „Jos timbrul de mediu”, în care susţinem, pe lângă altele, ca regula „Se va plăti o singură dată timbrul de mediu” să fie trecută în toate formele legii, nu doar în anumite cazuri. Cei nemulţumiţi pot afla mai multe detalii despre semnarea petiţiei şi pe site-ul http://jostimbrudemediu.info.

- Taxele sunt mai mici pentru maşinile vechi. Cum explicaţi?
- Tocmai din acest motiv, noi propunem ca taxa să fie scăzută cu câteva zeci de procente - în medie 10%, însă şi 80% la unele modele - pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, vizate fiind cele mai populare maşini rulate din ţară, precum Volkswagen Golf, Opel Astra sau Ford Focus.

• Dacă taxa de poluare pe care aţi plătit-o la înmatricularea maşinii este mai mare decât timbrul de mediu rezultat din aplicarea noilor prevederi aveţi posibilitatea de a primi înapoi diferenţa de taxă plătită, în baza articolului 117 din Codul de Procedură Fiscală, unde pot fi găsite şi regulile pentru restituirea sumelor plătite în plus faţă de obligaţia fiscală.

Se achită tot la Administraţia Financiară

- De câte ori se plăteşte timbrul de mediu şi unde trebuie să se adreseze posesorii de autovehicule?
- Timbrul de mediu se plăteşte doar la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere. Şoferii vor merge la Administraţia Financiară să plătească timbrul, la fel cum se plătea şi taxa auto.

- Ce ne puteţi spune referitor la tarife? Acestea sunt afişate undeva sau există vreo formulă după care se calculează?
- Acestea se calculează la Administraţia Financiară de care aparţine sediul/domiciliul posesorului de autovehicul. Însă aş vrea să adaug că noul timbru de mediu nu va fi cu adevărat o taxă, ci un impozit discriminatoriu. După părerea mea, acesta ar trebui modificat şi să se stabilească numai pe baza emisiilor de CO2. În plus, noile valori de impunere sunt foarte mari, şi ideal ar fi ca să se micşoreze cu cel puţin cu 30%, în funcţie de puterea de cumpărare a românilor.