Main menu

header

de Cătălina Tăgârţă

Cunoaşteţi o persoană cu handicap care nu se poate descurca singură sau sunteţi chiar ruda sa şi doriţi să o ajutaţi? Legea vă permite să deveniţi asistentul personal al acesteia şi să fiţi angajat cu carte de muncă. Numit şi îngrijitor, acesta are rolul de a supraveghea, de a acorda asistenţă şi îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav.

Vârsta minimă de 18 ani e condiţie la angajare
Practicarea ocupaţiei de asistent personal face parte dintre măsurile de protecţie specială care sprijină asigurarea calităţii vieţii şi accesul persoanei cu handicap, cu şanse egale, la viaţa socială potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali şi culturali proprii. Situaţia bolnavului care are nevoie de îngrijitor la domiciliu e reglementată de articolul 35 din Legea numărul 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată. Pentru ca să fie angajat cineva în funcţia de asistent personal, cu contract individual de muncă, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să aibă vârsta de minimum 18 ani (împliniţi); să nu fi fost condamnat pentru săvârşirea unei infracţiuni care l-ar face incompatibil cu exercitarea ocupaţiei de asistent personal; să aibă capacitate deplină de exerciţiu; să aibă o stare de sănătate corespunzătoare, atestată de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate; să fi absolvit cel puţin cursurile învăţământului general obligatoriu. De la această din urmă condiţie fac excepţie rudele şi afinii până inclusiv la gradul al IV-lea ale persoanei cu handicap grav, precum şi soţul sau soţia, după caz. La polul opus nu pot deţine calitatea de asistent personal cei care beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 7 ani.

Se acordă concediu şi gratuitate la transport
În ceea ce priveşte standardele minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav/accentuat, acestea se elaborează de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap şi se aprobă prin ordin al preşedintelui acesteia. Asistentul personal îşi depune actele de angajare la autorităţile administraţiei publice locale din a căror rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav, aceasta fiind şi instituţia care îl remunerează lunar. De asemenea, asistentul personal beneficiază de concediu de odihnă, iar în perioada liberă, serviciul de asistenţă socială din cadrul Primăriei va numi un înlocuitor temporar pentru el. În plus, au dreptul la transport urban gratuit şi interurban şi program de lucru care să nu depăşească în medie 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână.

Modificarea stării fizice, raportată în 48 de ore
Îngrijitorul are însă şi unele obligaţii. O dată la doi ani trebuie să participe la cursurile organizate de Primăria localităţii unde a fost aprobat dosarul de angajare. De asemenea, este obligat să ofere direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în maximum 48 de ore, orice modificare a stării de sănătate a persoanei îngrijite. Mai mult, asistentul personal se obligă să trateze cu respect, bună-credinţă şi înţelegere persoana cu handicap grav şi să nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea acesteia. Părinţii ori reprezentanţii legali ai unui copil cu handicap grav aflat în internat sau în centru de plasament nu vor beneficia de încadrarea legală ca asistent personal. Drept urmare, nu vor beneficia nici de indemnizaţie. De asemenea, însoţitorii nu vor primi indemnizaţia pe perioada cât persoana cu handicap îngrijită se află într-un centru rezidenţial public.

• În cazul în care asistentul personal nu tratează cu respect, bună-credinţă şi înţelegere persoana cu handicap grav sau dacă abuzează fizic, psihic sau moral de starea acesteia va fi decăzut din drepturi.

Acte necesare

Pentru a fi încadrată ca asistent personal, persoana respectivă se va prezenta la Primăria localităţii de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap grav şi va depune un dosar conţinând următoarele documente: cerere de angajare; copie de pe actele de identitate şi de stare civilă; copie de pe actele de studii; cazier judiciar; adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare; acordul persoanei cu handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare; declaraţie pe propria răspundere că a luat la cunoştină şi va respecta obligaţiile prevăzute la articolul 38 din lege şi acordul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, exprimat în scris, referitor la opţiunea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copilului cu handicap grav, adulţilor cu handicap grav ori reprezentanţilor legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav (Articolul 25 - (1) HG 268/2007).