Main menu

header

551 25 1de Gabriela Niculescu

Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ continuă, în București, Campania națională „(Micro)Somnul la volan - un pericol real!”, prin care și-a propus să informeze și să conștientizeze conducătorii auto cu privire la atitudinile responsabile în trafic și să reducă riscurile producerii accidentelor de circulație pe fondul oboselii accentuate. Proiectul este organizat în parteneriat cu Colegiul Psi- hologilor din România, Uniunea Națională a Camerelor Bilaterale de Comerț din România, Societatea România de Psihologie Experimentală Aplicată și Swat Force International.

91 de persoane moarte la 1 milion de locuitori

Campania națională, care a fost deja derulată cu succes în județul Bistrița-Năsăud (2014) și în stațiunea Mamaia și Constanța în această vară, se derulează în contextul în care un raport al Comisiei Europene, dat publicității în 2014, relevă că România ocupă locul secund în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de morți din accidente rutiere, cu o rată de 91 de persoane decedate la 1 milion de locuitori. În cadrul campaniei vor fi distribuite peste 10.000 de materiale informative participanților la trafic, în zona Camerei de Comerț și Industrie a României.

Fazele oboselii

551 25 2Coordonatorii proiectului, profesor universitar doctor Mihaela Rus, președintele PsihoTrafiQ, și psihologul principal Ionel Simionca, afirmă că fenomenul microsomnului la volan s-a acutizat în România și a devenit una dintre cele mai frecvente cauze identificate de specialiști. Potrivit mai multor cercetări realizate de echipa de specialiști, s-a ajuns la concluzia că trebuie să evitaţi să conduceţi între orele 2:00 și 2:59, când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse, și între 15:00 și 15:59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității de conducere. Totodată, specialiștii au constatat că există mai multe faze ale oboselii la volan - de la oboseala ușoară, la ațipire și apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a accidentelor rutiere, și anume neatenția.

ATENŢIE. Evitaţi să conduceţi între orele 2:00 și 2:59, când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse, și între 15:00 și 15:59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare in- fluență asupra capacității de conducere!

„Faceţi pauze regulate de câte 15 minute o dată la două ore“

Profesor universitar doctor Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ și coordonatorul campaniei, ne previne: „Trebuie să fim foarte atenți la semnele oboselii și somnolenței la volan, deoarece ne punem viața în pericol. Ne dăm seama că intrăm într-o fază incipientă de somnolență atunci când avem dificultăți în a ţine ochii deschiși și capul sus, lăcrimăm, clipim des și căscăm repetat sau avem un timp de reacție întârziat. De regulă, somnolența generează microsomn de două, trei secunde, care pot fi vitale. Le recomandăm șoferilor să se odihnească suficient înainte de a pleca la un drum lung, să nu conducă mai mult de opt ore pe zi și atunci când sesizează semnele oboselii și somnolenței, să oprească mașina în afara părții carosabile și să facă pauze regulate de câte 15 minute o dată la două ore”.