725 12 1de Sorin Dumitrescu şi Alexandru Brădescu

Ne-am obișnuit ca atunci când pronunțăm cuvântul bacterii imediat să ne gândim cu groază la infecțiile pe care cu mare ușurință, din păcate, le putem căpăta în spitale, la efectele lor de multe ori teri- bile asupra organismului nostru și la chinul tratamentelor la care ne supunem, pentru a le putea neutraliza. Puțini însă cunosc faptul că există și bacterii bune, care nu numai că nu ne fac rău, dar chiar ne pot fi de mare folos în multe situații dificile de sănătate.

95% dintre ele trăiesc în intestinul nostru

Oamenii de ştiinţă ne recomandă ca de fiecare dată când insistăm să alungăm bacteriile cu ajutorul săpunului antibacterian sau cu produsele antiseptice, să ne gândim: „Suntem o sumă de bacterii, mai mult decât suntem oameni”. „Oamenii sunt deseori surprinşi să audă că, în corpurile noastre, există de zece ori mai multe celule bacteriene decât celule umane”, a declarat profesorul Philip Calder, expert în imunologie şi nutriţie. „De fapt, continuă el, în ceea ce priveşte calculul celulelor, suntem 90% bacterii”. În jurul nostru sunt trilioane de bacterii, cunoscute sub numele de „biom micro” - 95% dintre ele trăiesc în intestinul nostru. Cele aproximativ 100 de trilioane de bacterii care trăiesc în şi pe corpul uman au „preferinţe” pentru anumite zone ale organismului, asociate de unii specialişti cu nişte cartiere rezidenţiale. De exemplu, Propionibacterium acnes, inofensivă în majoritatea cazurilor, dar responsabilă de apariţia acneei în unele situaţii, preferă zonele uleioase ale corpului, cum sunt fruntea, zonele cu păr şi partea externă a nasului. Iar stafilococilor le plac mai mult ariile corporale mai întunecoase, cum sunt cele din partea inferioară a corpului, la „periferie”. Pentru a ne face o idee despre numărul speciilor de bacterii pe centimetru pătrat de corp, iată un exemplu: un studiu american a scos la iveală că doar în buric se găsesc 1.400 de tulpini de bacterii distincte. Mai mult, în cadrul acestei cercetări, oamenii de ştiinţă de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord au descoperit chiar şi tulpini nemaiîntâlnite până atunci, 662 la număr.

O mulțime de boli sunt declanșate de dezechilibrul dintre cele bune și cele rele

Cele mai multe sunt nu numai inofensive, dar şi benefice. Bineînţeles că există şi bacterii rele, care provoacă probleme de sănătate. Secretul constă în echilibrarea acestui ecosistem fragil al bacteriilor. De exemplu, diabetul zaharat, obezitatea, autismul, eczemele, psoriazisul, astmul, bolile intestinale inflamatorii, colita ulcerativă, boala Crohn sunt declanşate de dezechilibrul dintre bacteriile bune şi cele rele. Ultimele cercetări sugerează chiar şi că, în unele situaţii, bacteriile pot determina sistemul imunitar să atace sistemul nervos - provocând scleroza multiplă. Tipul de bacterii din corpul tău, implicit din casa dumneavoastră, poate afecta starea de spirit. În cadrul unui studiu, şoarecii cărora li s-au administrat bacterii intestinale prietenoase, lactobacillus, au fost mai puţin anxioşi. Se crede că acest fenomen are loc pentru că unele bacterii afectează în sens pozitiv producţia de GABA, o substanţă chimică din creier care are efect calmant.

Pot fi transferate de la un om la altul

Este o concepţie comună eronată dictonul „cu cât pielea este mai curată, cu atât mai bine” - multe bacterii care trăiesc pe pielea noastră au un rol foarte important în menţinerea stării de sănătate. Dacă folosiţi antibacterieni în exces, unele micro-organisme sunt eliminate, iar altele devin dominante, ceea ce ar putea duce la probleme cum ar fi dermatita. De asemenea, acneea poate fi provocată de o schimbare în flora bacteriană a pielii - dacă unele dintre bacteriile bune sunt distruse. Persoanele cu ateroscleroză (depozite de grăsime în pereţii arterelor care se pot rupe, cauzând reacţii negative ale inimii) deţin bacterii diferite de cei care nu suferă de această afecţiune. Mai mult, în urma unui studiu s-a constatat că există diferenţe majore între pacienţii care au suferit accidente vasculare cerebrale şi cei care nu au suportat astfel de tulburări. Se consideră că aceştia din urmă au mai multe bacterii care conţin carotenoide, un tip de antioxidant ce protejează împotriva anginei pectorale şi a accidentelor vasculare cerebrale. Mixul bacteriilor dintre doi oameni este la fel de personal ca şi amprentele lor. Când locuieşti cu cineva, cel mai probabil ajungeţi să aveţi aceleaşi tipuri de microbi intestinali, deoarece bacteriile pot fi transferate de la un om la altul.

Profesorul Nicholson a declarat: „De fiecare dată când vă sărutaţi, vă puteţi schimba milioane de bacterii. Aşa că microbiologia intestinelor dumneavoastră devine asemănătoare cu a celor dragi”. Oamenii care suferă de obezitate au în organism bacterii diferite de cei care nu au probleme cu kilogramele. „Microbii găsiţi în intestinul persoanelor obeze sunt mai eficiente la extragerea caloriilor din mâncare”, a amintit doctorul Nicholson.

Ar putea preveni astmul şi cancerul de colon

725 12 2Oamenii de ştiinţă au descoperit că o parte dintre bacterii ar preveni astmul, mai ales în cazul copiilor. Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Ludwig-Maximilians din München, Germania, copiii care cresc la ţară şi care-şi petrec mult timp în aer liber au un risc mai redus de a face astm decât cei de la oraş, crescuţi într-un mediu cu igienă strictă. În cadrul studiului, specialiştii au descoperit că micuţii de la ţară au o varietate de microorganisme în plus faţă de cei de la oraş. Iar o mare parte dintre acestea oferă protecţie antiastmatică. „Printre ele se numără un anumit tip de stafilococi, Staphylococcus sciuri, dar şi o ciupercă din clasa Eurotium”, a explicat medicul Markus Ege, coordonatorul studiului.

Oamenii de ştiinţă au organizat cercetări pentru a demonstra dacă există sau nu vreo legătură între bacterii (în special E.coli) şi cancerul de colon. Se crede că bacteriile E.coli pot trăi inofensiv în intestin, dar atunci când există o inflamaţie (când intestinul este deteriorat), se pot isca probleme medicale grave. „Sub impactul unei inflamaţii, creşte riscul cancerului de colon, dar credem şi că inflamaţiile cresc numărul şi virulenţa bacteriilor care dezvoltă cancerul”, a susţinut doctor Barry Campbell, de la Universitatea din Liverpool. Dacă această informaţie ar deveni o certitudine, poate că medicii ar reuşi să găsească tratamentul care să învingă cancerul.

Tratează infecțiile, previn accidentele vasculare cerebrale și păstrează pielea tânără

Top 3 cele mai importante

Staphylococcus epidermidis

Pe fiecare centimetru pătrat de piele se găsesc între 10.000 şi 100.000 de astfel de bacterii, au arătat studiile. S.epidermidis este esenţial pentru sănătatea ţesutului cutanat, oferind o primă linie de apărare contra agenţilor patogeni. Totodată, această bacterie asigură pielii nivelul optim de sebum, pentru a o menţine catifelată. Alte bacterii „bune” de pe piele sunt propionibacteriile, micrococii şi bacteriile corineforme.

Bifidobacteriile

Acestea, dar şi alte bacterii din intestine au un rol esenţial în procesul de digestie, de asimilare a unor substanţe nutritive din hrană şi sunt surse de enzime care lipsesc organismului uman. De exemplu, în aparatul digestiv uman nu se găsesc în mod natural anumite enzime necesare pentru metabolizarea carbohidraţilor, iar bacteriile intestinale le produc şi, deci, ne ajută să digerăm fibrele alimentare, unele zaharuri, chiar şi lactoza (proteina din lapte).

Bacilii Döderlein

Aceste bacterii fac parte din flora vaginală normală. Ba chiar se poate spune că aceşti bacili asigură starea de sănătate intimă a femeilor. Ei, împreună cu alte bacterii „bune” din această zonă, sunt responsabili de pH-ul vaginal acid (<4,5), care previne infecţiile genitale.