Main menu

header

cotnari wide

645 14 1de Cătălina Tăgârță şi Adrian Barna

O alimentație bogată în Omega 3 aduce organismului numai beneficii. Potrivit studiilor realizate până în prezent, suplimentele și-au demonstrat utilitatea în prevenirea bolilor cardiovasculare, în lupta cu colesterolul rău care se depune pe artere, precum și în întărirea sistemului imunitar - cresc rezistenţa corpului la infecţii, au o puternică acţiune antidepresivă și stopează procesul inflamator.

Colesterolul mărit, semn de deficit

În cazul în care organismul nu are destui acizi grași Omega 3 analizele vor arăta colesterol mărit, pacientul va resimți o stare de oboseală, constipație, dureri musculare, răceli, lipsa rezistenței fizice, uscarea pielii, probleme cardiace, depresie sau circulație sangvină ce predispune la varicelă. Acizii grași se găsesc în special în uleiul de in, în nuci, seminţe de dovleac, boabe de soia, spirulină şi în anumite tipuri de peşte (somon, hering, sardine şi cod). Verdețurile sunt și ele surse de Omega 3 - de aceea este indicată o dietă bogată în spanac, salată, broccoli, varză de Bruxelles sau salată verde. Dacă nu obișnuiți să consumați în mod curent astfel de produse, ar fi bine să începeți să o faceți, fiindcă sigur prezentați deficit de Omega 3. O altă soluție ar fi să apelați la administrarea de suplimente. Și, foarte important, încercați să consumați cât mai multe produse în stare crudă.

Menține sănătatea mintală

Studiile recente arată că acizii grași Omega 3 au rol în prevenirea apariției anumitor boli (în special de inimă). Un gram de Omega 3 consumat zilnic, timp de un an, poate proteja inima, prevenind moartea subită, infarctul de miocard, mai ales la persoanele cu un istoric al bolilor cardiovasculare. Consumul regulat de pește ajută și el la scăderea riscului accidentelor vasculare cerebrale. În plus, Omega 3 susţine organismul în lupta cu nivelul ridicat de colesterol din sânge, stabilizând și „curățând” arterele de colesterolul rău. Există câteva evidențe care atestă faptul că un consum de acizi grași dOmega 3 ajută la menținerea sănătății mintale. De altfel, au fost demonstrate beneficii în tratarea simptomelor depresive. Omega 3 reglează substanțele cauzatoare de depresie. În ceea ce privește îmbătrânirea mintală, s-au observat unele rezultate promițătoare în tratarea efectelor bolii Alzheimer sau ale demenței. Consumul regulat de produse bogate în Omega 3 poate preveni apariția varicelei, precum și a alergiilor (rinite, astm).

Reduce simptomele artritei reumatoide

Cât despre bolile inflamatoare, studiile arată că un consum de Omega 3 din surse oceanice poate reduce markerii inflamatorii din sânge, precum proteina C reactivă, interleukina 6 sau TNF-alfa. Și în artrita reumatoidă s-au observat unele îmbunătățiri în urma consumului de Omega 3, mai ales la nivelul simptomelor (durerile articulare s-au ameliorat). Nutriționiștii recomandă gravidelor uleiul de pește pentru prevenirea nașterilor premature. Studiile privind efectele benefice ale acizilor grași Omega 3 asupra cancerului sunt puține, însă s-a demonstrat că apetitul bolnavului crește și îi îmbunătățește calitatea vieții.

Suplimentele echilibrează hormonal în menopauză

De regulă, suplimentele pe bază de acizi grași Omega 3 sunt indicate pentru o protecție antioxidantă, pentru astm, afecțiuni pulmonare cronice, obstructive (bronșite, pleurezie, emfizem), cancer de piele, de prostată, de plămân, de sân sau colorectal, mențin echilibrul hormonal în menopauză, dar sunt excelente și în durerile menstruale, combat glaucomul, cataracta, ajută în deficitul de atenție și hiperactivitate, depresie, schizofrenie, tulburări bipolare, meningită, anxietate, migrene, osteoporoză, artrită reumatoidă, psoriazis, lupus, litiază renală, infecții bacteriene, fungice sau virale, obezitate sau diabet. De regulă, suplimentele de Omega 3 sub formă de pastile se administrează de trei ori pe zi și se asimilează mai bine în prezența uleiurilor vegetale sau de pește. Printre efecte adverse ale produsului se numără: indigestia, balonarea, sângerările (din cauza subțierii sângelui). Dacă observați unul dintre cele trei semne trebuie să micșorați doza, eventual să discutați cu medicul curant pe această temă.

În 2010 au fost analizate rezultatele a patru studii din SUA, în urma cărora s-a constatat că un consum constant, săptămânal de nuci ajută la scăderea riscului de boală coronariană cu până la 8,3%. Nucile sunt bune și ca gustări între mese, dar și ca ingrediente în diverse preparate (salate, prăjituri, pui la cuptor)

Grăsimile animale blochează arterele

Pentru un stil de viață sănătos e important să înlocuiți untul cu uleiurile vegetale. Grăsimile saturate din unt, provenite din surse animale, cresc nivelul de colesterol - lucru ce duce la blocarea arterelor. Pe de altă parte, grăsimile nesaturate din uleiuri vegetale, nuci și pește pot să scadă nivelul colesterolului. Pentru îmbunătățirea sănătății e indicat să începeți să înlocuiți untul din rețetele de gătit cu ulei de canola sau cu un alt tip de ulei vegetal şi să folosiți cât mai des ulei de măsline peste salata proaspătă de legume.