Main menu

header

634 20 2de Roxana Istudor şi Cristian Blănuţă

Sunt logo-urile marilor companii rezultatul inspirației extraordinare a unor designeri sau sunt variațiuni pe tema unor simboluri oculte? Iată o întrebare care a generat de-a lungul timpului controverse fără sfârșit.

„Triquetra”, Mercedes și Mitsubishi

Sigla Mercedes este irezistibilă pentru milioane de cumpărători. În 1909 apărea steaua în trei colțuri care avea să devină simbolul unui autoturism foarte popular. Mulți amatori ai „teoriei conspirației” s-au grăbit să facă legătura între logo-ul companiei germane și „triquetra”, simbol celtic sau reprezentare nordică a Zeului Odin - deci imagine păgână în toată regula. Se spune despre aceasta că are puterea de a stimula psihicul uman și de a face să se ridice în prim-plan puterile spirituale de fiecare dată când este privită. „Triquetra” a fost utilizată din timpuri imemoriale în ritualuri de magie, a apărut în numeroase lucrări păgâne și unii dintre cei obișnuiți cu logo-ul Mercedes s-au grăbit să afirme că nu este o simplă coincidență această efigie, ci, pur și simplu, o variantă a „triquetrei”. Compania chiar este acuzată că a deviat sensul simbolului, care este cel al căutării de sine, și l-a legat de un produs destinat vânzării. Există firește și voci care afirmă că, în realitate, logo-ul Mercedes este doar imaginea stilizată a unei roți de automobil... Dar amatorii de teorii de acest tip nu s-au lăsat cu una, cu două. Odată cu apariția siglei Mitsubishi Motors, controversele chiar s-au amplificat, întrucât aceasta este și mai simplificată. Degeaba au argumentat producătorii japonezi că reprezintă o combinație a cuvintelor nipone „trei diamante”, contestatarii au făcut apel la teoriile lui Jung și susțin și în ziua de azi că aceste simboluri sunt create intenționat spre a fi integrate în mintea oamenilor pentru totdeauna - în scop de profit, desigur.

Procter&Gamble, controverse pe tema „omului din Lună”

Deși producătorul mondial de top de detergenți și-a schimbat de ceva vreme logo-ul, mulți încă se mai întreabă dacă nu cumva este o corporație satanică. Reprezentanții companiei susțin că acestea ar fi zvonuri lansate de competiția invidioasă și a refuzat ani la rând să schimbe logo-ul incriminat: „Omul din Lună” înconjurat de 13 stele. Imediat „gurile rele” au văzut o simbolistică sinistră nu doar în cifra cu pricina, ci și într-o așa-zisă așezare a cifrei 666 în respectivele stele. Plus că era curioasă alegerea imaginii pentru un producător de săpun... Evident, compania a negat cu strășnicie astfel de acuzații, spunând că cele 13 stele reprezintă coloniile SUA, iar „omul din Lună” le onorează. Totuși, presiunea publică a învins, și Procter&Gamble și-a schimbat logo-ul. La început foarte puțin, apoi semnificativ. Interesant de menționat este faptul că reprezentanții companiei au dat în judecată câteva persoane pe care le-au considerat responsabile pentru lansarea nefastelor zvonuri. Se pare că au cerut daune de exact... 66.600 de dolari!

America On-Line, legată de „Illuminati”

Furnizorul de internet America On-Line are ca logo un ochi în centrul unei piramide. Și postul de televiziune CBS folosește un ochi enigmatic, atoatevăzător, ca efigie a companiei. Imediat s-a făcut legătura cu „ochiul providenței”, simbolul „Illuminati”. De altfel, acesta apare pe numeroase blazoane și sigilii, din Belarus până în Chile, dar amatorii de teorii conspiraționiste afirmă că a-l asocia cu mijloace de informare în masă, care ajung la milioane de oameni, este o cu totul altă poveste. Nici logo-ul celor de la Shell nu a scăpat ochiului vigilent al celor care urmăresc adoptarea de simboluri oculte în logo-urile corporațiilor. Deși s-a modificat oarecum din momentul apariției (1909) și are argumentul că la început era o firmă care livra în Vest chiar scoici din Orient, s-au găsit voci care să afirme că este preluat din simbolistica păgână a scoicii aurite din care s-a ivit Afrodita, zeița frumuseții, după cum povestesc legendele Greciei Antice.

„Nu există putere mai mare decât cea pe care nu crede nimeni că o ai“ (Luis Marques, scriitor)

Walt Disney, vizat pentru „numărul fiarei“

634 20 3Unii creștini nu l-au „iertat” nici pe Walt Disney, bucurie a copiilor din întreaga lume. Pe lângă faptul că li se pare că în zilele noastre compania s-a îndepărtat mult de la valorile Bibliei, au cercetat cu atenție și au descoperit în logo-ul companiei - care nu este altceva decât semnătura marelui creator de personaje animate cu un castel în fundal - cifra malefică 666, „numărul fiarei”. Să fie emblema un simbol al atitudinii ostile a companiei față de creștinism?