Main menu

header

cotnari wide

674 3 1de Roxana Istudor şi Carmen Bădulescu

Dacă ați încercat totul pentru a slăbi, ați respectat toate regulile, ați ținut dieta recomandată de nutriționist și tot nu v-ați atins scopul, este bine să știți că, potrivit psihologilor, ambientul joacă un rol subtil, dar determinant în acest proces.

Acoperiți dulciurile cu folie opacă

Există în casa fiecăruia o mulțime de mici detalii care îl încurajează pe cel care locuiește acolo să mănânce mai mult decât ar trebui. „Două lucruri ne influențează permanent: cele pe care le facem conștient și cele pe care le facem automat. Foarte multe dintre obiceiurile noastre alimentare intră în a doua categorie”, explică psihologul Laura McGowan, specializată în alegerile alimentare ale adulților. Din fericire, există mici trucuri ambientale care pot face o mare diferență, în condițiile în care o persoană ia în medie 200 de decizii legate de hrană în fiecare zi, notează „Daily Mail”. Primele modificări pot interveni, firește, în bucătărie. Simpla plasare a alimentelor în cutii transparente și folosirea foliei opace pentru acoperirea dulciurilor vă vor face să nu mai poftiți la hrana nesănătoasă, sunt de părere experții.

Împărțiți hrana din frigider în porții mici

674 3 2Cei mai mulți dintre noi sunt constant sub imperiul alegerilor inconștiente privind alimentația, precum și sub influența bombardamentului zilnic al reclamelor la mâncare, în special al manipulărilor de tipul „una plus una gratis”. „Ca urmare, este foarte simplu ca mediul ambiant să ne influențeze fără să știm într-o direcție pe care nu ne-o dorim”, punctează doctor Brian Wansink, autor al unui studiu în materie de nutriție la Universitatea Cornell, din New York. Alt truc care poate fi utilizat pentru a contracara aceste efecte este împărțirea hranei în porții mici sau individuale, ceea ce va împiedica supraalimentarea, întrucât deschiderea unei a doua porții acționează ca un declic. De asemenea, dacă ați gătit mai mult, puneți deoparte surplusul înainte de a vă așeza la masă, pentru că veți fi tentați să vă mai puneți o porție dacă știți că e oala plină în preajmă. Nu în ultimul rând, reorganizați frigiderul, punând alimentele nesănătoase în spate și aducând la îndemână variantele permise și gătiți în vase de sticlă, care să vă arate când mâncarea este prea multă.

Farfurii de altă culoare decât mâncarea

674 3 3Un alt secret care, potrivit psihologilor și specialiștilor în nutriție, este direcționat spre menținerea greutății sau succesul dietei este obișnuința de a face cumpărăturile alimentare online. Aceste concluzii sunt susținute de datele unui studiu publicat de „International Journal of Behavioural Nutrition”, care atestă faptul că acest tip de a face cumpărături duce la alegeri mai sănătoase. De asemenea, mâncați din farfurii mai mici, pentru că s-a demonstrat că persoanele care fac asta se hrănesc cu porții mai reduse. În plus, puneți mâncarea în farfurii care contrastează cu nuanța acesteia. Mai exact, nu consumați orez alb din farfurie de aceeași culoare, pentru că veți mânca mai mult cu peste 20%.

Beți vin din pahare înalte și ascultați jazz

674 3 4Cercetătorii au constatat că atunci când vinul este turnat la masă în pahare înalte și înguste, oamenii beau mai puțin. „Este un truc vizual; un pahar mai înalt îl face pe om să creadă că are mai multă băutură în față”, explică McGowan. Totodată, aranjați și restul „scenei” pe care veți lua masa tot în direcția eliminării surselor de sabotare a dietei. Mai precis, puneți muzică, aprindeți câteva lumânări sau așezați flori pe o față de masă albă. „Ascultați jazz, veți consuma cu 18% mai puțină mâncare decât dacă puneți la masă muzică rock”, punctează Wansink. Iar la capitolul servire, creați-vă obiceiul de a utiliza tacâmuri de mici dimensiuni. Au avantajul că fac să dureze mai mult să terminați ce aveți în față, iar asta dă timp creierului să perceapă senzația de sațietate. Și nu uitați să luați tava de pe masă. „Oamenii sunt tentați să consume cu 75% mai mult dacă văd că mai este mâncare disponibilă”, detaliază McGowan.

Nu aduceți preparatele pe măsuța de cafea

674 3 5Există foarte multe persoane care duc gustări sau chiar mâncare în camera de odihnă sau în care se relaxează. Nu este tocmai bine pentru dietă, chiar dacă produsele sunt sănătoase. Un truc simplu este să mențineți acea încăpere fără alimente, iar dacă nu se poate, să plasați mâncarea mai departe decât puteți s-o ajungeți. Studiile au demonstrat că acest simplu gest înjumătățește cantitatea de gustări la care recurge o persoană. Dacă este posibil, puteți chiar să eliminați măsuța cu totul! Nu în ultimul rând, stingeți televizorul în timp ce mâncați, pentru că altfel veți înghiți în ritmul programului pe care îl vizionați, iar îngrășarea este garantată, atrag atenția specialiștii.

Dacă doriți să mergeți la sală și nu vă puteți urni sau tot amânați, puneți un bilet cu această intenție pe frigider

Puneţi cântar în baie şi ţineţi un jurnal

674 3 6Și în dormitor puteți face mici modificări care vor acționa eficient la nivelul subconștientului. De exemplu, aveți opțiunea de a pune pantofii de alergat lângă pat de cu seară dacă intenționați să alergați în dimineața următoare. Totodată, dacă alergați în altă etapă a zilei puteți ține pantofii sport dedicați în mașină sau la birou. Nu uitați să aveți un cântar pe care să vă controlați periodic, cel puțin o dată pe săptămână, progresele în dietă. Și, de asemenea, de o eficiență dovedită este ținerea unui jurnal în care să detaliați și ce ați obținut, și ce ați încercat, și ce vă propuneți.