Main menu

header

cotnari wide

645 3 1de Roxana Istudor şi Carmen Bădulescu

Scăderea în greutate în paralel cu menținerea stării de sănătate preocupă zeci de milioane de persoane din toată lumea, antrenând cercetări dintre cele mai complexe. Descoperiri surprinzătoare de ultimă oră vin să pună într-o lumină nouă multe dintre regulile anterioare ale domeniului.

Regimul nu generează frustrare

Mult timp s-a crezut că a apela la o dietă generează frustrare, nemulțumire și un efect „pervers”: dezvoltarea unei obsesii pentru a mânca, fapt care antrenează anularea efectelor. Un studiu recent al revistei „JAMA Internal Medicine” a pus în evidență contrariul: atunci când persoanele care au greutate normală sau un număr limitat de kilograme în plus recurg la regim alimentar, acestea dorm mai bine, au o dispoziție mai optimistă și o viață sexuală mult îmbunătățită, notează livescience.com. „Am descoperit că cei ce vor să piardă în greutate dintre persoanele care nu suferă de obezitate nu au deloc motive să se îngrijoreze vizavi de calitatea vieții lor”, afirmă Corby Martin, director al Laboratorului de Digestie din cadrul Centrului de Cercetare Pennington, Louisiana, autor al cercetării.

Grăsimile nu îngrașă

645 3 2Revista de specialitate „The Lancet Diabetes&Endocrinology” a dat publicității rezultatele unui studiu care atestă faptul că dieta mediteraneană bogată în grăsimi din ulei de măsline sau de nuci a fost mai eficientă din perspectiva reducerii circumferinței taliei pentru cei care au urmat-o, comparativ cu un segment de persoane care au urmat o dietă fără grăsimi. Studiul a inclus observații derulate pe parcursul a cinci ani, iar rezultatele au schimbat mult din ceea ce se practica la nivelul recomandărilor nutriționale de până acum: persoanele din grupul care a consumat grăsimi în dieta mediteraneană au dovedit micșorarea taliei și o scădere în greutate, în timp ce participanții din grupul care a evitat grăsimile cu totul nu au avansat semnificativ. „Important este faptul că în cazul celor care au consumat grăsimi nu s-a înregistrat o creștere în greutate”, sintetizează medicul Ramon Estruch, de la Universitatea din Barcelona.

Proteinele vegetale dau sațietate mai îndelungată decât carnea

Mulți dintre cei care încep o dietă se tem că vor resimți tot timpul o senzație de foame pentru că vor elimina carnea de vită sau de porc odată cu dieta. Dar ultimul studiu publicat de „Food and Nutrition Research” răstoarnă aceste idei. S-a observat că proteinele din vegetale asigură senzația de sațietate pentru mai mult timp decât cele din carne. Este vorba despre proteinele rezultate în primul rând din consumul de cartofi, fasole, ciuperci, mazăre, semințe de chia sau quinoa. „Relevant este faptul că participanții la studiu care au consumat proteine de origine vegetală au avut nevoie de mai puțin aport caloric la masa de prânz, cu 12%-13%, după un mic dejun cu proteine vegetale”, argumentează profesor Anne Raben, de la Centrul pentru Cercetarea Obezității din cadrul Universității din Copenhaga.

Nu este nevoie de exerciții fizice în exces

645 3 3O descoperire surprinzătoare în ansamblul cercetărilor despre efectul exercițiilor fizice asupra procesului arderii caloriilor vine să modifice reguli cunoscute anterior. Astfel, un studiu publicat de „Current Biology” pune în evidență rezultate uimitoare constatate în cazul celor care practică exerciții fizice multe și solicitante, în comparație cu cei care fac același lucru, dar moderat: în ambele cazuri, s-a ars în medie același număr de calorii. Care este explicația specialiștilor? „Corpul uman se adaptează unor niveluri crescute de activitate fizică. Excesul de exerciții poate determina organismul să facă unele ajustări pentru a se adapta și, ca urmare, să mențină consumul de energie la același nivel cu al celor care fac exerciții în mod moderat”, explică profesor Herman Pontzer, de la Universitatea din New York.

Injecții cu… mărgele în loc de micșorarea stomacului

Rezultatele unui studiu de dată recentă, prezentate în cadrul întâlnirii anuale a Societății de Radiologie Intervențională, sunt considerate o descoperire de pionierat în domeniul restrângerii poftei de mâncare, chiar dacă mai este nevoie de teste până la definitivarea procesului. Astfel, cei care doresc să piardă în greutate ar putea apela în viitor la o procedură denumită „ambolizare bariatrică arterială”, pe scurt, injectarea unor mărgele microscopice care scad circulația sângelui într-o anumită parte a stomacului, diminuând astfel apetitul. „Comparativ cu micșorarea chirurgicală a stomacului, această procedură este mult mai puțin invazivă și are un timp semnificativ mai scurt în care pacientul se poate vindeca”, explică doctor Clifford Weiss, director în cadrul Școlii de Medicină a Universității americane „Johns Hopkins”.

Probioticele, sprijin antidiabet

645 3 4Pentru persoanele care au presiune crescută la nivelul vaselor de sânge, decizia de a trece la dietă nu este una ușoară. În sprijinul lor au venit cele mai recente descoperiri în materie, ce atestă faptul că aportul de probiotice, care în cele mai multe cazuri este asociat regimului acestor persoane, poate avea efecte pozitive asupra nivelului zahărului din sânge. Rezultatele cercetării desfășurate în Canada, la Centrul Cardiac din Ontario, au arătat că o dietă însoțită de probiotice protejează mult mai bine împotriva apariției diabetului. „Aici intervine un compus numit butirat, care joacă un rol în producerea de insulină”, explică cercetătorul Arjun Pandey, autor al studiului.

„Dacă dieta și nutriția sunt cum trebuie și faci exerciții fizice, cu siguranță te vei simți bine“ (Jason Statham, actor)

Lista alimentelor sănătoase a rămas neschimbată

Trendurile în materie de diete și de nutriție sănătoasă în general nu diferă mult, din perspectiva alegerii corecte a alimentelor, față de ceea ce era cunoscut și până acum. În continuare este recomandat consumul de avocado, nuci, iaurturi, cereale, ceai verde, fructe, pește (cu precădere somon). Majoritatea nutriționiștilor arată că lista alimentelor sănătoase a rămas neschimbată, iar preponderența fructelor și legumelor rămâne în continuare prima regulă pentru o viață îndelungată în condiții de bună funcțio- nare a organismului, arată foxnews.com.