Main menu

header

11-01-1de Gabriela Militaru

- Rosalia Mera era cea mai bogată femeie de afaceri din lume

În timp ce se afla în vacanţă, în Insula Menorca, Rosalia Mera a suferit o hemoragie cerebrală care i-a fost fatală. A decedat la vârsta de 69 de ani, la 14 august, lăsând în urmă un imperiu al modei şi o avere personală de peste 6 miliarde de dolari. Fostul său soţ, Amancio Ortega (considerat ca fiind al treilea cel mai bogat om din lume cu o avere de 51,3 miliarde de dolari) va duce mai departe renumele celui mai bine vândut brand din lume, Zara.

S-a lăsat de şcoală la 11 ani ca să muncească
Departe de a fi moştenitoarea unei averi colosale, Rosalia Mera şi-a construit un imperiu financiar prin forţe proprii. Născută în Spania anului 1944, puternic încercată de sărăcia şi opresiunea care au urmat războiului, micuţa Rosalia a fost nevoită să facă multe compromisuri. La vârsta la care cele mai multe fete se răsfaţă cu rochiile mămicii, ea a renunţat la şcoală pentru a munci. La numai 11 ani, s-a angajat croitoreasă, în oraşul spaniol La Coruna, unde tatăl său lucra la o companie de electricitate. Mama sa, care era analfabetă, avea o mică măcelărie în acelaşi oraş. Foarte curând Rosalia a fost trimisă de familia sa să locuiască la o mătuşă. Odată plecată de acasă, ea a reuşit să lucreze ca vânzătoare într-un magazin. Aici l-a întâlnit pe viitorul său soţ, Amancio Ortega, alături de care va iniţia unul dintre cele mai cunoscute branduri de haine din lume.

A pus bazele lanţului vestimentar, în sufragerie
La 19 ani, tânăra Rosalia l-a cunoscut pe cel care avea să-i fie partener de viaţă timp de peste 20 de ani, şi partener de afaceri până la moarte. Cu opt ani mai mare decât Rosalia, Amancio Ortega a văzut în tânăra ambiţioasă nu numai o soţie potrivită, dar şi o parteneră de afaceri loială. Cei doi au început să lucreze împreună şi s-au căsătorit în 1966. Iniţial, cu ajutorul unor prieteni, ei au încercat să facă haine pentru copii şi lenjerie, bazându-se pe ideile marilor designeri, dar au vândut produsele la preţuri mult mai mici. Din lipsa unui atelier de croitorie, cei doi au demarat afacerea în sufrageria casei lor. Din nefericire, hainele pentru copii şi lenjeria nu au avut un succes prea mare. Cu toate acestea, ei nu au renunţat la ideea de a avea o afacere şi s-au reorientat către rochii de seară din materiale sintetice. Rosalia şi Amancio au deschis primul magazin Zara în 1975, în La Coruna.

Numele „imperiului”, inspirat din filmul „Zorba Grecul”
Rosalia Mera şi Amancio Ortega au intenţionat să-şi denumească primul magazin după numele celebrului film „Zorba Grecul”. Din nefericire pentru ei, la vremea când magazinul urma să-şi deschidă porţile, cei doi au fost avertizaţi că pe aceeaşi stradă exista un bar cu acelaşi nume. Pentru a evita confuzia dintre magazine şi bar, cei doi au fost nevoiţi să se reorienteze repede. Dat fiind că Rosalia şi Amancio aveau deja literele pregătite să fie puse la intrarea în magazin, ei au fost nevoiţi să le rearanjeze, iar cea mai interesantă idee care le-a venit la momentul acela a fost Zara. Primul magazin avea la vânzare articole de vestimentaţie care semănau foarte mult cu cele ale marilor case de modă, dar avea preţuri foarte mici. De data aceasta, mica lor afacere a avut succes şi cei doi soţi au îndrăznit să deschidă mai multe magazine în întreaga Spanie.

Există peste 1.700 de magazine în 80 de ţări
Au trecut cinci ani până când Rosialia şi Amancio au simţit că afacerea lor este suficient de puternică încât pot îndrăzni să o extindă şi pe plan internaţional. În 1980, ei au deschis primul magazin Zara în Portugalia. Opt ani mai târziu, au pătruns pe piaţa americană, iar în 1990 au pornit concurenţa cu importantele branduri din Franţa. Până în 1995, Zara a deschis magazine în marile ţări din Europa. În prezent, Zara s-a extins în peste 80 de ţări, numărând 1.763 de magazine. Prin această modalitate de „modă rapidă” („fast fashion”), brandul Zara reuşeşte să aducă în magazine haine inspirate de marile case de modă, la numai două săptămâni de la prezentare.
Începând din 2007, Zara a adăugat liniei destinată femeilor şi una masculină, încălţăminte, cosmetice şi accesorii. De asemenea, Zara s-a întors la prima încercare: haine pentru copii. Succesul i-a determinat pe cei doi să deschidă şi alte magazine (Massimo Dutti, Stradivarius, Pull&Bear şi Bershka) care, alături de Zara, se află sub conducerea companiei-mamă, Inditex, care a câştigat 21 de miliarde de dolari în 2012.

Divorţul nu a afectat imaginea companiei
În 1986, după 20 de ani de la căsătorie, Rosalia Mera şi Amancio Ortega s-au despărţit. Cuplul are doi copii: un fiu, Marcos (care este victima unei dizabilităţi psihice) şi o fiică, Sandra. În ciuda divorţului, Rosalia şi Amancio au rămas împreună în afacerea lor. Despărţirea lor nu a afectat imaginea retailerului, dimpotrivă afacerea s-a dezvoltat. Unul dintre motivele pentru care Zara s-a menţinut şi a crescut pe piaţa modei este acela că cea mai mare parte a produselor lor sunt realizate în La Coruna. Spre deosebire de alte branduri, Zara nu s-a grăbit să angajeze lucrători în China, unde mâna de lucru este mult mai ieftină. Menţinând cea mai mare parte a fabricilor sale în Europa, Zara a creat locuri de muncă, având în prezent peste 120.000 de angajaţi.

• Deşi este cofondatoarea unui brand de modă faimos, Rosalia Mera nu a epatat niciodată prin ţinuta sa, alegând mereu să fie elegantă, dar discretă

În ultimii ani s-a concentrat pe acţiuni caritabile

Rosalia Mera s-a retras de la conducerea companiei-mamă Inditex în 2004, păstrând doar câteva procente din acţiunile firmei. După ce a abandonat afacerile, ea şi-a concentrat eforturile pe acţiunile caritabile. A finanţat o crescătorie de peşti care furnizează materie primă pentru o companie ce face cercetări în privinţa tratării cancerului, şi a susţinut programul de amprentare a nou-născuţilor. Marcată de boala psihică a fiului său, Rosalia a înfiinţat Fundaţia Paideia, care militează pentru integrarea în societate a persoanelor cu handicap fizic şi mental.
În 2011, cea mai bogată femeie din Spania a sprijinit un protest faţă de corupţia oamenilor puterii din ţara sa. „Diminuarea resurselor alocate sănătăţii şi educaţiei nu sunt de niciun ajutor. Este inadmisibil să faci economii tocmai acolo unde nu sunt bani”, a spus ea la vremea aceea. În plus, a susţinut legea care permite tinerelor să facă avort.

• Potrivit revistei „Forbes”, Rosalia era la momentul morţii sale cea mai bogată femeie din Spania. De asemenea, ea era şi cea mai bogată femeie din lume, care şi-a clădit averea prin forţe proprii, averea Rosaliei fiind estimată la 6,1 miliarde de dolari