Main menu

header

13-01-1de Elena Şerban

- Un brand faimos, încă la modă

La 15 iulie 1997, o veste zguduia planeta. Creatorul de modă Gianni Versace era asasinat. Manechine şi fotomodele, jurnalişti şi actori, toţi au fost bulversaţi şi nu se gândeau decât că, poate, nimeni nu va mai crea fabuloasele produse cu această marcă.

Pasiunea pentru modă, moştenită de la mama sa
Probabil că niciunul dintre locuitorii zonei Reggio di Calabria din Sicilia nu şi-a imaginat că bebeluşul venit pe lume la 2 decembrie 1946 va transforma atelierul de croitorie al mamei într-un imperiu. Alături de sora şi de fratele său, Gianni Versace şi-a petrecut multă vreme printre tiparele şi metrajele din atelierul de croitorie pe care îl avea mama lor.
Prima misiune pe care a avut-o micul Gianni în atelier a fost aceea de a alege pietre semipreţioase pe care doamna Versace trebuia să le coasă pe rochii. Încet-încet, Gianni a învăţat tot ce trebuia să ştie despre materiale, tipare şi croitorie. A realizat că nu poate sta departe de modă, aşa că, în 1972, s-a mutat la Milano, pentru a munci ca designer. A creat primele colecţii pentru Genny şi Callaghan, însă abia trei ani mai târziu şi-a prezentat prima sa colecţie. Era vorba despre haine de piele, create pentru firma Complice.

Madonna a fost de nenumărate ori imaginea renumitei firme
La 28 martie 1978, la Palazzo della Permanente, în Milano, Gianni Versace prezintă prima sa colecţie de damă, sub propriul brand. A urmat prima sa colecţie pentru bărbaţi în luna septembrie a aceluiaşi an. Primul magazin de prezentare a fost deschis la Milano: Via della Spiga, în 1978.
Un pas important în popularizarea numelui său a fost făcut de Versace în 1979, când a început să colaboreze cu fotograful american Richard Avedon. Acesta a reuşit să surprindă în fotografiile sale nu doar frumuseţea chipurilor modelelor, ci mai ales hainele pe care le purtau acestea. Un alt pas important a fost colaborarea dintre Gianni şi numeroase vedete de talie mondială. Una dintre ele, Madonna, a fost de nenumărate ori imaginea Versace.

Atras de bărbaţi: Antonio D’Amico, marea iubire!
Numele său a cucerit nu doar lumea modei, ci şi pe cea a teatrului şi operei. Astfel, numeroşi regizori şi scenografi îi cer creatorului de modă să deseneze costumele perfecte pentru piesele lor. Scala din Milano, dar şi teatrul din acelaşi oraş italian au fost doar două dintre instituţiile de cultură care se abonaseră, la un moment dat, la brandul Versace.
Înconjurat permanent de femei frumoase, pe care le folosea în prezentările sale, Gianni a fost atras de... bărbaţi. Astfel, chiar dacă Linda Evangelista, Naomi Campbell, Claudia Schiffer sau Cindy Crawford ar fi dat oricât pentru a prezenta pentru italian, Versace nu se lăsa impresionat de farmecele lor. Pentru că, din 1982 şi până la moarte, designerul a avut o relaţie cu un singur bărbat: modelul Antonio D’Amico.

Împuşcat în cap şi în gât, la ordinul Mafiei?
Convins că piaţa americană îl va ajuta şi mai mult, creatorul s-a mutat în Statele Unite ale Americii. Şi-a construit o casă într-unul dintre cele mai luxoase cartiere din Miami, unde şi-a stabilit cartierul general. Prietenii săi spun că italianul iubea clima din Florida, dar mai ales plimbările matinale pe marginea oceanului. Acest lucru a fost cunoscut şi de Andrew Cunanan, un criminal în serie, care l-a ucis pe Versace în iulie 1997. După ce l-a împuşcat în cap şi în gât pe designer, asasinul a folosit aceeaşi armă pentru a se sinucide. Gianni a fost incinerat şi trimis înapoi în Italia.

Urmaşi de milioane
Decesul creatorului a ridicat imediat o mare problemă printre miile de angajaţi, dar mai ales pentru milioanele de clienţi Versace din toată lumea. Ce se va întâmpla cu brandul? Vor mai exista produse cu această siglă? Cine va continua munca lui Gianni? Răspunsurile au venit la doar două luni de la decesul care a şocat lumea. Astfel, în septembrie 1997, s-a anunţat că noul comitet de conducere a companiei Versace va fi alcătuit din Santo Versace, fratele lui Gianni, şi Jorge Saud. De asemenea, Donatella Versace a devenit noul designer-şef. În testamentul său, Gianni Versace a lăsat 50% din imperiul său din lumea modei nepoatei sale, Allegra Versace, fiica Donatellei.

Zvonuri că ar trăi!
Moartea bruscă a designerului, dar mai ales transferul corpului său rapid în Italia, fără prea multe anchete, i-a făcut pe mulţi să se gândească dacă nu cumva a fost ceva necurat la mijloc. Asta mai ales după ce presa a scris despre un porumbel mort lăsat la faţa locului şi care i-a făcut pe unii să considere că aceasta este cartea de vizită a unui criminal. Mai mult chiar, în 2000, presa scria că moartea lui Gianni ar fi fost comandată chiar de Mafie. Doi jurnalişti italieni susţineau că au găsit şi explicaţia. Ei au scris că imperiul Versace ar fi fost construit cu bani de la familia N’drangheta, mai periculoasă decât Casa Nostra şi Camorra.
De asemenea, un procuror italian a declarat, la un moment dat, că asasinarea lui Gianni Versace ridică serioase semne de întrebare şi că el ar fi încă în viaţă. Motivul arătat de procuror ar avea legătură cu datoriile enorme ale lui Versace către mafia italiană. Se pare că banii ar fi fost restituiţi după ce familia designerului a încasat o asigurare de viaţă de 20 de milioane de dolari.

• Creatorul suferise de cancer la ureche, însă reuşise să învingă boala.

Meduza, un logo... periculos

Cu toate că logo-ul firmei Versace este cunoscut în toată lumea, puţini au realizat că acesta reprezintă un cap de... meduză. Creatorul a ales această siglă datorită pasiunii sale arzătoare pentru literatura şi mitologia greacă. Mitul spune că Meduza era un monstru teribil care odinioară fusese o femeie frumoasă, însă Atena a pedepsit-o pentru că îndrăznise să se măsoare în frumuseţe. Aşa că a fost transformată într-un monstru teribil cu şerpi în loc de păr şi oricine o privea era transformat în piatră. Versace nu şi-a dorit ca aceia care privesc logo-ul firmei sale să se transforme în piatră, ci să se piardă în el pentru totdeauna.

• Casa Versace proiectează, produce şi vinde nu doar haine, accesorii sau parfumuri, ci şi mobilier.