Main menu

header

cotnari wide

03-01-1de Elena Şerban

La 17 august 1872 s-a născut Traian Vuia, un nume cunoscut în toată lumea pentru contribuţia sa adusă aviaţiei mondiale. Inventatorul a venit pe lume la Bujoru, în zona Caraş-Severin, în fostul regat austro-ungar. Vuia a intrat în istorie după ce la 18 martie 1906 a realizat primul zbor autopropulsat cu un aparat mai greu decât aerul.

Născut în familia unui preot, Traian a dovedit de mic înclinaţie către şcoală. Şi tot de mic, Vuia s-a îndrăgostit de zmeie, pe care încearcă să le construiască din ce în ce mai performante. După liceu, Vuia a plecat la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică, însă după doar un an a fost nevoit să renunţe la cursuri din cauza banilor. S-a transferat la Facultatea de Drept, şi, după ce a devenit avocat, a practicat meseria în Banatul natal.

Nu a renunţat însă la pasiunea pentru zbor, şi cu puţin timp înaintea anului 1900 a început să îşi construiască primul aparat de zbor. A părăsit proiectul tot din cauza banilor şi a plecat la Paris în 1902. Spera că va găsi în capitala Franţei pe cineva care să îi finanţeze construcţia aeroplan-automobilului. Nimeni însă nu a crezut în acest proiect, nici chiar Academia Franceză unde Vuia îşi trimisese proiectul.

Bătăios, inventatorul nu a renunţat la proiect şi s-a înscris pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903, pentru aeroplan-automobil. Încet şi anevoios, Vuia a construit totuşi avionul cu care a intrat în istorie. Aparatul a fost botezat Vuia I, dar a fost mai mult cunoscut drept Liliacul, din cauza formei sale. Atunci, multe ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au scris despre Vuia ca despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De atunci a fost scoasă în evidenţă şi propagată ideea că Vuia a reuşit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafaţă plată, folosind numai mijloace proprii, „la bord”, fără „ajutor extern” (pantă, cale ferată, catapultă etc.). Totuşi, au fost şi mai există multe contradicţii şi dezbateri asupra definiţiei de primul aeroplan.

Aceasta nu a fost singura invenţie a lui Vuia. În ani, el a mai pus la punct un generator de abur în 1925 sau două elicoptere între 1918 şi 1922. Traian Vuia a murit la 3 septembrie 1950, la Bucureşti, şi a fost îngropat în Cimitirul Bellu.