Main menu

header

06-01-1de Dana Purgaru

- Connie Larkin predă tainele lecturii rapide în România

Connie Larkin citeşte într-o oră cât alţii în zece. Şi nu pentru că are o abilitate mentală „extraterestră” ca să facă acest lucru, ci pentru că este stăpână pe o tehnică răspândită şi apreciată în societatea vestică, dar aflată la început de drum la noi: fotocitirea (photoreading, în engleză). Connie a plecat din România la vârsta de 24 de ani, a călătorit şi a trăit în mai multe ţări şi s-a întors în 1990. Este implicată în cursuri de dezvoltare personală din 1983, când a intrat în contact cu Landmark Education, o companie ce oferă programe educaţionale de dezvoltare personală şi care activează în peste 20 de ţări, pe care a adus-o şi în România, în anul 2000. În prezent este instructor de photoreading, executive coach şi ţine cursuri de dezvoltare personală, eficienţă şi productivitate.

„Mă împlineşte să ţin cursuri ce transformă calitatea vieţii”
- Ce este fotocitirea sau photoreading-ul şi cum a apărut?
- Fotocitirea sau photoreading-ul este un protocol, o succesiune de cinci paşi prin care fotografiezi mental şi apoi activezi o carte sau orice material scris. Specialistul în neurolingvistică şi învăţare accelerată Paul Scheele a fost rugat de un client - o companie cu care lucra - să facă un curs pentru a accelera ritmul cititului pentru angajaţii săi. Folosind experienţa sa din cele două domenii în care devenise expert, în anul 1986 a creat ceea ce livrăm noi astăzi, cursul de photoreading. Bineînţeles, cursul a evoluat şi a fost perfecţionat de atunci, datorită experienţei obţinute prin lucrul cu oamenii, de la an la an.

- Când aţi început să aprofundaţi tainele fotocitirii şi ce v-a îndemnat în această direcţie?
- În 2008, o bună prietenă mi-a spus că a făcut un curs de fotocitire şi că a fost un eveniment de excepţie. Mi-a vorbit despre el, dar tot ce am reţinut a fost „transformaţional şi de excepţie”. Cum eu eram implicată încă din 1983 în educaţia Landmark - o educaţie nonlineară excepţională - am fost intrigată şi m-am dus la Londra, unde am urmat cursul, iar apoi am urmat cursul cu instructori în Statele Unite, în urma căruia am fost certificată de Learning Strategies. În Landmark Education conduceam deja cursuri de ani buni şi participând la cursul de photoreading mi-am dat seama că dădusem peste ceva ce se ridica la nivelul de excelenţă al Landmark. Mă împlineşte să ţin cursuri ce transformă calitatea vieţii oamenilor.

Tehnica acţionează în cinci paşi
- Aţi spus că tehnica fotocitirii constă într-o succesiune de cinci paşi. Cum funcţionează de fapt?
- În photoreading se folosesc în mod conştient două funcţii ale creierului nostru: procesorul preconştient şi baza de date a minţii nonconştiente - numită şi subconştient sau inconştient. Cei cinci paşi sunt: pregătirea, previzualizarea, fotocitirea, postvizualizarea şi activarea. În etapa de pregătire ne inducem o stare mentală favorabilă, numită „starea mentală ideală”, şi ne gândim de ce vrem să citim cartea sau materialul respectiv, ne stabilim un scop. În etapa de previzualizare, ce durează între 30 şi 90 de secunde, aflăm dacă materialul scris sau cartea din faţa noastră chiar merită timpul şi energia noastră, dacă se potriveşte într-adevăr cu ceea ce ne dorim. Acest pas este un mare salvator de timp. Ajută la activarea memoriei pe termen lung. Urmează fotocitirea propriu-zisă, parcurgerea materialului sau a cărţii privind foile printr-o tehnică denumită fotofocus. În acest pas descărcăm, practic, informaţia în mintea noastră nonconştientă. În postvizualizare, care urmează imediat după fotocitire, extragem, conduşi de intuiţie, cuvinte declanşatoare pe baza cărora formulăm întrebări-cheie, ca şi cum am sta de vorbă cu autorul. Întrebările conţin în ele cuvintele extrase şi, în acelaşi timp, ţin cont de scopul propus iniţial. În etapa de activare, ce se face după o pauză de minimum 20 de minute şi de maximum 24 de ore, devenim conştienţi de ce am citit.

- Ce se întâmplă în planurile conştient şi inconştient atunci când fotocitim?
- În timpul fotocitirii se creează noi conexiuni neuronale în creier. Informaţia pe care o aşezăm prin fotocitire în mintea nonconştientă este sortată în funcţie de ce anume vrem să obţinem de la materialul parcurs, iar acest proces începe în timpul postvizualizării; atunci încep să se creeze punţi de legătură între conştient şi nonconştient, prin întrebările puse.

„Se poate studia o limbă străină în trei luni şi jumătate”
- Ce performanţe reale se pot atinge prin fotocitire?
- Avantajele sunt: focus crescut, înţelegere mai bună, relaxare, bucurie, curiozitate, încredere în sine, citire de minimum două ori mai repede, activarea memoriei pe termen lung - de care, de fapt, dispunem - şi mai mult timp liber. Practic, o carte care în mod normal ar lua zece ore se poate citi în doar o oră, cu o mai bună înţelegere şi cu reţinerea unei cantităţi mai mari de informaţie. De asemenea, fotocitirea menţine creierul tânăr prin crearea unor conexiuni neuronale şi se poate învăţa o limbă străină la nivel conversaţional în doar trei luni şi jumătate.

- Informaţia parcursă rămâne stocată în creier ca atunci când citim pe îndelete şi vizualizăm în minte acţiunea descrisă?
- Da, informaţia rămâne stocată în creier şi avem acces la ea oricând dorim, chiar într-o măsură mai mare decât atunci când citim în mod obişnuit.

- Pentru ce categorii de persoane este utilă tehnica şi ce fel de cărţi se pot parcurge prin fotocitire?
- Începând de la vârsta de 13 ani, fotocitirea este pentru oricine. La cursurile mele au venit avocaţi, judecători, medici, antreprenori, oameni interesaţi să citească mai repede, persoane interesate de dezvoltarea personală, studenţi şi elevi. Fotocititul este pentru toate cărţile sau materialele scrise.

„Nivelul calitativ al oamenilor din ţara noastră este foarte ridicat când e vorba de învăţat“

- Tehnica are succes în România?
- Desigur. Oamenii au acelaşi creier indiferent de zonele geografice în care trăiesc, dar, dacă ne referim la modul în care percep românii acest fenomen, pot să spun că nivelul calitativ al oamenilor din ţara noastră e foarte ridicat când e vorba de învăţat. Credeţi-mă, am trăit în mai multe ţări şi pe mai multe continente...

- Cât durează cursurile şi unde se ţin?
- Cursurile durează două zile, de obicei se desfăşoară în week-end, iar locaţia este selectată în funcţie de numărul de participanţi.