Main menu

header

de Elena Şerban

- La 8 mai 1886 s-a vândut primul pahar cu licoarea ce l-a reinventat pe Moş Crăciun

Coca-Cola a depăşit de mult graniţele unei simple băuturi răcoritoare. A fost ani buni simbolul Americii şi al capitalismului. Inventatorul acestei băuturi nu şi-a imaginat vreodată la ce dimensiune va ajunge creaţia sa. Peste 200 de ţări din lume vând acum produsele acestei companii cu sediul în Atlanta.

Inventată de un farmacist, cu rol de medicament
Băutura răcoritoare a fost inventată la sfârşitul secolului al XIX-lea de John Pemberton, un farmacist din Atlanta, cu rol de medicament. Iniţial, farmacistul îşi denumise produsul Pemberton’s French Wine Cola. Se spune că americanul s-ar fi inspirat pentru ideea sa de la Vin Mariani, un vin european cu coca.
Prima vânzare a unui pahar cu Coca Cola a avut loc la 8 mai 1886, la Jacob’s Farmacy. Preţul era de doar 5 cenţi. Se spune că farmacistul a folosit apă carbogazoasă, deoarece atunci se credea că e bună pentru sănătate. Creatorul băuturii îşi făcea reclamă în 1886, afirmând că vindecă o serie de afecţiuni, printre care migrenele, impotenţa, neurastenia şi chiar dependenţele de anumite stupefiante.

Primele reclame la răcoritoare
Pentru a-şi promova produsul, farmacistul a plătit chiar o pagină întreagă într-un ziar local, Atlanta Journal. Se pare că este prima reclamă din lume pentru o băutură răcoritoare. Chiar şi aşa, în primele opt luni ale anului 1886, doar nouă băuturi au fost vândute zilnic.
Oarecum dezamăgit de rezultatele promovării şi aproape convins că produsul său nu e unul reuşit, Pemberton a vândut, în 1887, patentul preparatului său lui Griggs Candler. Acesta este omul care a făcut cunoscută băutura în lume. Griggs Candler a preluat compania lui Pemberton în 1887, contra a 2.300 de dolari, şi a încorporat-o, în 1888, în Coca-Cola Company. Pemberton însă, din cauza dependenţei de morfină, a mai vândut o dată drepturile asupra lichidului colorat unui grup format din patru afacerişti: J.C. Mayfield, A.O. Murphey, C.O. Mullahy şi E.H. Bloodworth.
În acelaşi timp, şi fiul lui Pemberton, Charley, cunoscut din cauza frecventelor probleme cu alcoolul, a început să vândă o versiune asemănătoare a produsului Coca-Cola.

„Doamna cu furou”, simbol puternic al brandului
Prima îmbuteliere de Coca-Cola a avut loc în Vicksburg, Mississippi, la Biedenharn Candy Company, în 1891, însă băutura a fost vândută în sticle, pentru prima dată, la 12 martie 1894. Proprietarul acesteia era Joseph A. Biedenharn. Recipientele originale au fost sticlele Biedenharn, foarte diferite de modelul de mai târziu, care este acum atât de familiar. Primele cutii cu această băutură au apărut pentru prima dată pe piaţă în 1955.
Mulţumiţi de modul cum decurgeau vânzările în toată America, patronii companiei au decis că pentru un produs deosebit trebuie creată şi o sticlă pe măsură. Peste 30 de companii producătoare de ambalaje au intrat în competiţie, sperând să fie alese pentru realizarea sticlei pentru băutura răcoritoare. Ideea care a câştigat concursul a venit din partea unei firme mici, care a propus ca forma sticlei să fie uşor de identificat, chiar şi pe întuneric. Aşa a fost creat modelul cu forme... uşor feminine. Şi astăzi, sticla ce poartă astfel de curbe elegante este cunoscută sub numele de „doamna cu furou” şi e un simbol puternic al brandului. De-a lungul anilor, forma s-a mai schimbat, dar foarte puţin. Compania a avut de-a lungul anilor şi alte idei de geniu. Astfel, câţiva creatori ale unor celebre case de modă au fost desemnaţi să creeze modele ale sticlelor de Coca-Cola. Printre aceştia se numără Cavalli, Karl Lagerfeld, Jean Paul Gaultier sau Gianfranco Ferre. În cazul unei sticle de Cola semnate de Lagerfeld, preţul a fost de 47 de euro, iar vânzările au fost substanţiale.

Un amestec perfect de arome
Dacă cineva este rugat să descrie gustul băuturii, este puţin probabil să reuşească. Pentru că lichidul este o îmbinare perfectă de zahăr, ulei de portocală, ulei de lămâie şi vanilie, dar şi de extract de frunze de coca din care a fost extrasă în prealabil cocaina. Există şi alte ingrediente, în cantităţi reduse, dar cu importanţă uriaşă. Acestea sunt cafeina, obţinută din nucile de kola, acidul fosforic şi culoarea caramel.
Până în 1903, se spune că lichidul conţinea şi o cantitate foarte redusă de cocaină, dar s-a renunţat la acest ingredient. În 1985, compania a încercat, în premieră, schimbarea reţetei, după 99 de ani de la crearea ei. S-a dovedit o greşeală colosală, astfel că s-a revenit rapid la reţeta originală.

Publicitatea face totul

Promovarea produselor este una dintre cele mai importante arme pe care le au comercianţii care vor să îşi vândă produsele. Aşa e şi cazul produselor Coca-Cola. După ce a fost prima băutură răcoritoare promovată în mass-media, compania a mai făcut un pas. A desenat ziduri întregi cu logo-ul companiei. Însă, de departe cea mai importantă mişcare a fost în 1931. Atunci, într-o companie publicitară, desenatorul Haddon Sundblom şi-a imaginat şi a pus pe hârtie un Moş Crăciun neobişnuit. Acesta poartă de atunci o burtă durdulie, un aer jovial, un costum roşu şi o atitudine tolerantă. Compania foloseşte şi acum aceeaşi imagine a lui Moş Crăciun în campaniile publicitare din perioada Sărbătorilor de iarnă. În ceea ce priveşte logo-ul, acesta îi aparţine lui Frank Robinson, bibliotecar-arhivist. El a şi fost cel care a decis ca numele băuturii să fie Coca-Cola, chiar dacă, teoretic, numele băuturii ar fi trebuit să fie Coca-Kola (de la numele nucilor de kola). Tipul de scriere italică era denumit „spencerian” şi era forma dominantă de scris de mână folosită în SUA în secolul al XIX-lea.

• În 1908, logo-ul firmei decora 762.000.000 de metri pătraţi din faţadele clădirilor americane.
• În 1935, preparatul a fost certificat cuşer de rabinul Tobias Geffen, după ce compania a făcut schimbări minore în aprovizionarea unor componente.
• De-a lungul anilor au fost produse peste 6 miliarde de sticle mici de Coca-Cola în lume.
• Ursul polar a fost adoptat în 1993, o dată cu demararea companiei „Always Coca-Cola“.
• În 1997, compania a vândut pentru prima dată 1 miliard de băuturi pe zi în întreaga lume.