Main menu

header

942 32 1de Roxana Istudor şi Daniel Alexandrescu

În premieră mondială, viitorii medici dintr-un spital din Marea Britanie se pregătesc în realitate mixtă, cu ajutorul unor căști speciale și cu pacienți sub formă de holograme, pentru care trebuie să ia decizii în timp real.

Tehnologie care imită situațiile medicale reale

Cercetătorii de la Spitalul Addenbrooke, din Cambridge, au dezvoltat o tehnologie de pionierat mondial, care permite tinerilor care studiază medicina să se pregătească cu ajutorul simulărilor. Mai precis, în timpul acestui tip de „practică”, studenții la medicină sunt puși în fața unui pacient virtual cu simptome, căruia trebuie să-i pună un diagnostic. Purtând căști cu realitate mixtă, studenții pot trata pacienții virtuali folosind o tehnologie care imită situațiile medicale reale, relatează Euronews. Primul modul de instruire prezintă holograma unui pacient cu astm, iar scenariile sunt de anafilaxie, un vas de sânge blocat și pneumonie. Alte module de consultații virtuale, pe domeniile cardiologie și neurologie, sunt în curs de dezvoltare. Directorul Serviciului Național de Sănătate din Marea Britanie (NHS), Stephen Powis, afirmă că noua tehnologie va ajuta la formarea următoarei generații de medici, permițându-le acestora să practice medicina în timp real.

Rivalizează cu resursele convenționale

Denumită HoloScenarios, tehnologia de realitate mixtă este disponibilă pentru licență instituțiilor medicale din întreaga lume, dezvoltatorii subliniind că oferă o resursă de formare flexibilă și rentabilă. Practic, acest tip de pregătire permite utilizatorilor să interacționeze și să manipuleze atât elementele și mediile fizice, cât și pe cele virtuale, fiind similară cu binecunoscuta realitate virtuală (VR), care plasează utiliza- torul în întregime într-o lume digitală. Noua metodă rivalizează cu resursele convenționale pentru învățare, cum ar fi manualele, manechinele și software-ul de calculator. „Realitatea mixtă este din ce în ce mai mult recunoscută ca o metodă utilă de practică. Pe măsură ce instituțiile măresc achizițiile, cererea pentru platforme care oferă utilitate sporită și ușurință în gestionarea învățării în realitatea mixtă se extinde rapid”, explică specialistul Arun Gupta.

Studenţii la medicină sunt puşi în faţa unui pacient virtual cu simptome cărora viitorii medici trebuie să le găsească boala şi tratamentul în timp real

„Această realizare unică a echipelor din Cambridge, de a folosi holograme ale unor pacienți reali în pregătirea medicală, va duce la nivelul următor experiența de învățare a următoarei noastre generații de medici, asistente și lucrători din domeniul sănătății, îmbunătățind, în același timp, accesul la formare în întreaga lume“ Sir Stephen Powis, director medical NHS

Urmează alte aplicaţii destinate domeniului sănătăţii

Spitalul Addenbrooke a dezvoltat noua tehnologie în parteneriat cu Universitatea din Cambridge și compania de tehnologie GigXR, din Los Angeles, realizatorii sistemului anunțând pentru perioada imediat următoare alte aplicații similare destinate domeniului sănătății. „Cercetarea noastră urmărește să descopere modul în care astfel de simulări pot sprijini cel mai bine învățarea și accelerează adoptarea unei pregătiri eficiente în realitate mixtă, susținând în același timp dezvoltarea continuă. Sperăm că va ajuta instituțiile să implementeze realitatea mixtă în programele lor, în același mod în care evaluează resursele convenționale și, în cele din urmă, să îmbunătățească rezultatele pentru pacienți”, punctează profesor Riikka Hofmann, de la Universitatea Cambridge.