Main menu

header

940 25 1de Roxana Istudor şi Adrian Barna

Lumea contemporană începe să fie greu de recunoscut pentru generațiile anterioare. Cu același entuziasm cu care s-a dezlănțuit consumerismul în istoria recentă se extinde azi un „anticonsumerism” generat de criza climei și epuizarea resurselor planetare. Aproape tot ce a edificat societatea modernă, de la călătoriile lungi și accesibile cu avionul la spălatul zilnic la mașină, cunoaște un trend inversat.

CEO-ul Levi’s, adept al strategiei

Munții de haine care ajung la gunoi lasă lumea fără apă… schimbările climatice generate de tot soiul de risipe abat secete îngrozitoare peste state care restricționează consumul de apă… Alături de toate celelalte tendințe legate de stoparea risipei care sufocă Terra, apa, element crucial pentru viață, a căpătat un mult așteptat loc fruntaș în agenda preocupărilor tuturor. Din acest tablou face parte mișcarea „No Wash” („fără spălat”), care implică spălarea rufelor mult mai rar (sau chiar deloc). Poate cel mai pregnant segment care atestă trendul sunt jeanșii - o singură pereche necesită uimitoarea cantitate de 10.000 de litri de apă pentru a fi confecționată. Concursul Indigo Invitational a invitat oameni din întreaga lume să poarte jeanși timp de un an spălându-i foarte rar sau chiar niciodată. A existat chiar și un câștigător, competitorii știind că un bun contrast al materialului se obține dacă pantalonul nu este spălat. Strategia a ajuns să aibă cluburi cu membri care nu-și spală jeanșii și este urmată inclusiv de un uriaș al domeniului - CEO-ul Levi’s, Charles (Chip) Bergh.

Stella McCartney: „Dacă nu trebuie neapărat să curățați ceva, nu curățați”

Printre concurenții de la Indigo Invitational, care a derulat deja patru ediții, mai mult de nouă din 10 amână prima spălare a pantalonilor până când aceștia au fost purtați de 200 de ori. Unii duc trendul și mai departe și au adoptat ceea ce numesc „filosofie de a nu se spăla jeanșii niciodată”. În loc să apeleze la mașina de spălat, purtătorii de denim brut învață alte modalități de a-și îngriji hainele, cum ar fi expunerea lor la razele UV sau pur și simplu aerisirea acestora peste noapte. Purtătorii de blugi nu sunt singurii care reduc spălatul rufelor. Încă din 2019, designerul Stella McCartney a făcut furori în toată lumea printr-o mărturisire: „Dacă nu trebuie neapărat să curățați ceva, nu curățați. Sunt foarte atentă la igiena personală, dar nu sunt un fan al curățării chimice”.

Mac Bishop, fondator Wool&Prince: „Confort și minimalism”

Trendul „No Wash” îi include și pe cei care își regândesc obiceiurile de spălat din cauza preocupărilor pentru mediu sau a costurilor în creștere cu electricitatea. Mac Bishop, fondatorul companiei de îmbrăcăminte Wool&Prince, detaliază felul în care a mutat accentul întregii sale vieți pe „confort și minimalism”, abordare care cuprinde și spălatul hainelor. Urmare a succesului acestui semnal, compania a lansat rochii din lână merinos însoțite de o „provocare” pentru cliente: să poarte aceeași piesă în fiecare zi, timp de 100 de zile. „În acest fel, cei care răspund la acest tip de apel constată că a purta zilnic merinos scade foarte mult nevoia de a se spăla rufele”, punctează reprezentantul companiei, Rebecca Eby.

Alternative ingenioase: aerisire, pulverizare cu oțet sau… vodcă

Supuse deceniilor de reclame de spălat rufe, femeile au fost în general mai puțin receptive la ideea de a nu mai face asta, dar cercetările recente arată că îngrijorările legate de criza climatică au ajuns și la aceste obi- ceiuri. Chelsea Harry, din Connecticut, SUA, mărturisește că a crescut „într-o casă în care se spăla totul după o singură utilizare. Dar într-o vară am stat la bunica și m-a învățat să-mi pun pijamaua sub pernă dimineața și să o port din nou în noaptea următoare”. După ce s-a căsătorit cu un amator de drumeții și a observat că hainele acestuia nu necesitau spălare atunci când bărbatul se întorcea acasă, Chelsea s-a gândit să aplice metoda în viața de fiecare zi. Femeia folosește trucuri pentru a evita o spălare la mașină: aerisirea hainelor peste noapte sau pulverizarea cu oțet sau vodcă, în special la axile.

Mark Sumner, lector în modă: „Alegerea potrivită pentru mediu”

Mark Sumner, lector în modă sustenabilă la Universitatea din Leeds, afirmă că unul dintre cele mai rele lucruri pe care le poate face cineva unei piese de îmbrăcăminte, în ceea ce privește durabilitatea sa, este să o spele: „În timpul spălării, hainele se pot rupe, se pot micșora și își pot pierde culoarea. Nu vrem ca oamenii să creadă că nu-și pot spăla lucrurile pentru că distrug planeta - este vorba despre încercarea de a obține echilibrul corect. Spălarea rufelor este importantă din motive medicale și de igienă, precum și pentru respectul de sine al oamenilor. Dar, în măsura în care se poate, reducerea frecvenței spălării rufelor este alegerea potrivită pentru mediu”.

„Nu mai trebuie să merg la birou, deci nu prea am nevoie de haine curate”

Ar trebui spălate tricourile după fiecare purtare? Probabil, nu. Așa gândește Tim, un exponent al mișcării „No Wash” care a rămas să lucreze de acasă în timpul pandemiei și a început să observe timpul şi energia risipite pentru spălarea hainelor: „Era în perioada în care aveam cel de-al doilea copil, aşa că eram foarte aglomerat. Am redus din lista de sarcini spălatul hainelor la o încărcătură pe săptămână, maximum două. Apoi am stat un an întreg fără să spăl haine”. Astăzi, Tim, care este inginer IT, încarcă mașina de spălat o dată la şase luni: „Având în vedere că nu mai trebuie să merg la birou, nu prea am nevoie de haine curate. Dacă este vreun eveniment social important, mă asigur că am ceva frumos de îmbrăcat, dar zi de zi nu prea mai contează. Firește că hainele trebuie spălate, dar nu atât de des ca oamenii”.

„Multe articole de îmbrăcăminte erau confecţionate în trecut din ţesături de lână care se curățau ocazional, uscat, prin periere. Oamenii aveau mai puţine lucruri, nu spălau la mașini și totuși hainele erau mult mai durabile“ (Rosie Cox, prodecan School of Social Sciences, History and Philosophy, Universitatea din Londra)

Urgenţa climatică, motivaţie majoră

940 25 2Mişcarea „No Wash” a intrat în atenție în 2020, când un articol apărut în publicaţia Vox semnala că aplicaţiile şi serviciile care spală și calcă rufele utilizatorilor au eşuat în număr foarte mare. „Am încetat să-mi mai spăl hainele la fel de mult ca înainte în timpul iernii 2022. Factorii determinanţi pentru mine au fost creşterea costurilor energiei, efectul asupra mediului şi imposibilitatea de a le usca uşor în interior. Mi-am dat seama că nu trebuie să spăl hainele atât de des - majoritatea aveau nevoie doar de o reîmprospătare. Și spălate mai rar, durează mai mult”, povestește Jenny. Cât despre Ken, profesor universitar citat de The Guardian, acesta spune că a fost motivat „de urgenţa climatică” să schimbe obceiul de a spăla hainele de șase ori pe săptămână.