Main menu

header

889 23 1de Adrian Barna şi Sorin Dumitrescu

În mai toate țările de pe Bătrânul Continent există poduri botezate cu numele Satanei. De regulă sunt niște punți care par imposibil de construit, de aceea cei însărcinați cu ridicarea lor ar fi apelat la ajutorul Îngerului Căzut ca să-și termine opera.

Miracole sau trucuri

Am putea crede, astfel, că Diavolul ar fi mare inginer constructor. Probabil că nu e, dar are la îndemână puteri supranaturale la care adevărații constructori ai acestor poduri, oamenii, nu au acces. Interesant este că legenda unora dintre aceste punți vorbește cum Satana însuși a fost dus de nas de muritorii constructori. Toată păcăleala vine de la faptul că Satana este un comerciant, pentru tot ce face vrea o plată pe măsură. Folclorul ce înconjoară Podurile Diavolului este oarecum explicabil prin faptul că majoritatea acestor construcții prezintă elemente de dificultate sporită, fiind revoluționare la vremea lor. Și cum în Evul Mediu tehnologia nu era la mare căutare, iar majoritatea populației suferea de o acută lipsă de educație, orice lucru ce părea inexplicabil sau imposibil era atribuit fie miracolelor lui Dumnezeu, fie trucurilor Diavolului.

Sufletul ca monedă de plată

889 23 2Dacă aflați câte poduri sunt asociate cu numele Satanei, ați putea crede că Diavolul și-a petrecut o parte din veșnicie printre cărămizi, bolțari și ciment. Evident, nu este așa. Numai că unii constructori, văzându-se puși în situația de a învinge niște condiții total potrivnice, au cerut ajutorul Satanei. Acesta, însă, îşi vrea plata. De regulă, cerea sufletul constructorului, imediat după terminarea lucrării, dar, uneori, se mulţumea cu sufletul celui care trecea primul podul proaspăt ridicat. Într-una dintre legende Diavolul şi-ar fi găsit naşul. Astfel, un grup de săteni s-au învoit, în schimbul unui pod, să cedeze sufletul celui dintâi trecător al punţii. La isprăvirea lucrării, însă, o bătrână mai isteaţă a lăsat pe pod un… țap! Realizând că a fost păcălit, Satana a vrut să dărâme totul. A ridicat un bolovan uriaș ca să-și distrugă creația, dar aceeaşi bătrână l-a izgonit cu ajutorul unei cruci aduse dintr-o sfântă mănăstire. Bolovanul uriaș se află și acum la locul cu pricina. Podul se numeşte Teufelsbrucke şi poate fi vizitat în Elveția. Iar la capătul lui, ca o amintire pentru toţi, stă „portretul” păcălitului şi cel al… ţapului!

Altă poveste spune că arhitectul unui pod foarte greu de făcut a făgăduit chiar propriul suflet, atunci când construcția va fi gata. Dar n-a fost niciodată terminată, căci, undeva, în interior, arhitectul a lăsat gol locul unei cărămizi. Şi deşi podul era funcțional, a rămas neîncheiat. El poartă numele Pont Valentre și se află în Franța. Locația era atât de dificilă, încât construcția sa, începută în 1308, a durat 70 de ani. Dar, după cum spune povestea, nu este complet nici astăzi.

Dyavolski most, Bulgaria

Deși este foarte spectaculos, Podul Diavolului din Bulgaria este destul de rar vizitat din cauza structurii sale înfricoșătoare. Acesta are o lungime de 56 de metri și o lățime de 3 metri. Cel mai arcuit punct se ridică la o înălțime de 11 metri. Construit între anii 1515 şi 1518, Dyavolski most (Podul Diavolului) surprinde prin arhitectura amplă, elegantă, dar perfect echilibrată - în oraș veți găsi și o fântână cu această formă. Podul traversează Arda și preț de secole a fost nesperat de rezistent, dar superstițiile și anumite evenimente tragice au făcut să apară numeroase zvonuri și legende locale. Potrivit uneia dintre cele mai populare, soția meșterului constructor și-a pierdut viața în vremea lucrărilor după ce umbra ei ar fi fost prinsă în zidărie. Potrivit istoricilor atunci, în secolul al XVI-lea, s-au folosit pietrele rămase de la un vechi pod roman. Din 1984, este oficial un monument cultural al Bulgariei. Se spune că aici ar exista și urma piciorului Satanei, care poate fi văzută numai atunci când este Lună Plină, și numai la miezul nopții. La un moment dat, mai mulţi savanţi occidentali au încercat să găsească această urmă. Ei au petrecut circa 30 de nopți cu Lună Plină și au făcut peste 2.000 de fotografii. În niciuna nu apare clar vreo dovadă, dar, chiar la capătul dinspre oraș al podului se află o formațiune de piatră care seamănă cu o mână lăsată în cimentul moale. Savanții spun că acest semn pare a fi mai mult o urmă lăsată de o cioară în zăpadă. Numai că este de patru-cinci ori mai mare. O asemenea cioară ar fi trebuit să aibă peste 100 de kilograme…

Trei poduri suprapuse

889 23 3Alt pod al Satanei demn de menţionat este Rakotzbrucke din Gablenz, Germania. Construit în 1860, acesta este un semicerc de o frumusețe uluitoare. Reflexia în apa lacului completează tabloul, închizând un cerc perfect. Oare cine putea ridica așa ceva, dacă nu chiar Satana…

Nici Ţara Galilor nu putea lipsi, datorită Podului Diavolului din localitatea Ceredigion. În fapt, sunt trei poduri suprapuse. Primul este cel mai vechi, fiind clădit în 1075. Cel de la mijloc datează din 1753, iar cel mai de sus a fost terminat în 1902. Podurile sunt legate între ele de niște scări interioare de piatră. Satana ar fi ajutat la ridicarea fiecărui pod în parte.

În România, podul lui... Dumnezeu

Noi nu avem niciun Pod al Diavolului, în schimb, avem o Stâncă a Diavolului. Și ea se află în apropierea Podului lui… Dumnezeu! Din bătrâni se povestește că în Peștera Ponoarele locuia Dracul. Oamenii s-au rugat la Dumnezeu să-i scape de el. Atunci, Dumnezeu a lovit cu palma în tavanul peșterii, unde locuia Diavolul, care s-a prăbușit peste intrare. Dar Dracul a scăpat, ieșind pe cealaltă gură a peșterii și s-a agățat cu ghearele de vârful dealului peșterii. Dracul s-ar fi urcat apoi pe o stâncă, ce-i poartă numele: Stânca Dracului. De fapt, Podul lui Dumnezeu, adică Podul Natural de la Ponoarele, este un vestigiu al Peșterii Podului ce a rezultat prin surparea tavanului acesteia. Este cel mai mare pod natural al țării și al doilea ca mărime din Europa (30 m lungime, 13 m lățime, 22 m înălțime și 9 m grosime). Traversat de DJ 670 Baia de Aramă - Drobeta Turnu-Severin, este singurul pasaj rutier natural funcțional din lume, fiind deschis inclusiv traficului de mare tonaj.