Main menu

header

850 27 4de Călin Popa şi Florica Pintea

Un studiu de dată recentă reflectă în ce măsură tinerii, așa-numita Generație Z, vor schimba din temelii abordarea față de enorma risipă și poluarea de proporții pe care le generează moda „fast”. Practic, întrebarea „Îmi va veni această piesă?” urmează să fie înlocuită cu „Câți au purtat haina înainte?”.

Se prelungește durata de viață a îmbrăcămintei

Generația Z este tot mai predispusă să închirieze haine decât să le cumpere, arată rezultatele unei cercetări de anvergură, derulată în cadrul Departamentului de design și textile al Universității din Washington. Pentru tinerii Generației Z, problema cea mai importantă atunci când vine vorba despre haine o reprezintă reducerea deșeurilor și a supraconsumului, punctează autorii studiului. Noua abordare are numeroși susținători, care arată că închirierea de haine prelungește durata de viață a îmbrăcămintei și previne un obicei care a ajuns să sufoce planeta - aruncatul hainelor abia cumpărate. „Ideea devine din ce în ce mai populară, în special în rândul consumatorilor tineri, foarte interesați de a consuma durabil, preocupați de mediu și dispuși să facă schimbări pentru a ajuta planeta”, explică specialistul Ting Chi.

Este satisfăcută nevoia de varietate

Echipa de experți a analizat răspunsurile la chestionare a sute de tineri născuți între 1997 și 2002, iar concluziile au fost relevante pentru noul trend: generația foarte tânără își dorește în continuare să fie la modă, dar nu simte nevoia să dețină produsele pe care le folosește. „Acești clienți sunt mai axați pe utilizare decât pe proprietate și, în același timp, este satisfăcută nevoia consumatorilor de varietate, întrucât astfel se obțin produse noi mai frecvent decât dacă este deținut un articol vestimentar”, adaugă Chi. Practic, cea mai relevantă componentă a acestei noi atitudini este psihologică - tinerii simt că acțiunile lor fac diferența în lume. Potrivit Agenției pentru Protecția Mediului, numai în 2018, consumatorii americani au trimis peste 17 milioane de tone de textile vechi la gropile de gunoi - aproape dublu față de cantitatea aruncată în 2000. Echipa de specialiști intenționează să extindă acest sondaj la Mileniali și la Generația X.

Creştere explozivă a comerţului online

850 27 5Dacă obiceiurile generației Z sunt adoptate de populație în ansamblu, ar putea exista o schimbare către consumatorii cu o „garderobă divizată” - cu articole închiriate și altele revândute, notează „The Guardian”, care citează o cercetare efectuată în numele Societății Regale, care a constatat că în timpul pandemiei, 28% dintre oameni au reciclat sau au refolosit mai multe haine decât în mod normal. În plus, chestionarele au pus în evidență faptul că 35% dintre cliente declară că intenționează să cumpere mai puține haine în viitor. Practic, în Marea Britanie, înainte de pandemie, două treimi din îmbrăcăminte era achiziționată în magazine, dar tinerii au făcut să explodeze cumpărăturile de pe site-uri de revânzare online și de închiriere de haine. De pildă, o aplicație care permite cumpărătorilor să achiziționeze articole second hand unii de la ceilalți a înregistrat o creștere cu 90% a traficului, de la 1 aprilie.

„Pentru copiii de astăzi, moda se referă mai puțin la conceptul de a li se potrivi hainele și mai mult la reflectarea prin aceste piese a propriei identități“ Kati Chitrakorn, editor „Vogue Business“