Main menu

header

849 25 1de Ștefania Băcanu şi Adrian Barna

Mulți dintre noi visează la o afacere proprie, să nu mai muncească pentru alții, ci să o facă pentru ei înșiși. La prima vedere, pare simplu, mai ales dacă ai capitalul necesar, dar, în realitate, întregul demers este mai complicat decât pare. Cristina Maria Cojocariu, coach și expert în consiliere profesională, autoare a cărților „101 lecții de viață de la oameni de succes” și „Iubire De-condiționată”, ne-a prezentat pașii necesari pentru a demara o afacere. Ce trebuie să știm și cum să investim inteligent.

„Identificăm ce ne place și ce știm să facem”

- Cristina, cum definești o afacere de succes?

- O afacere de succes, din perspectiva mea, are câteva componente esențiale. Ție, ca inițiator, îți place ceea ce faci, aduci valoare și schimbi în bine viața celor din jur, te adaptezi la schimbările din piață și, în același timp, generezi profit, din care o parte o reinvestești pentru a crește în continuare afacerea.

- Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmăm, atunci când vrem să punem bazele unei afaceri?

- Dacă vorbim despre o afacere mică, pașii, pe scurt, sunt următorii... Identificăm ce ne place și ce știm să facem, zona de experiență. Acolo este punctul de pornire. Apoi, care este viziunea? Cum am vrea noi să arate afacerea peste 10 ani? Acele idealuri mărețe reprezintă motorul ce ne propulsează sau ne ține pe linia de plutire atunci când apar provocări inevitabile. Urmează planul de acțiune, cum ajungem din prezent către viziunea noastră, către viitorul dorit? Planificarea cuprinde ce vrem să obținem, cui ne adresăm, care sunt resursele pe care le avem și ce ne mai este necesar. Acestea ar trebui să fie măsurabile, clare și cu un termen precis, pentru că, altfel, nu vom ști când am ajuns acolo. Planul de afaceri îl facem pe termen mai lung, iar cel de marketing, pe o perioadă de trei-patru luni maximum, cu adaptare ulterioară. Ele sunt harta drumului. Următorul pas este analiza concurenței și cum ne putem diferenția, astfel încât să oferim produse/servicii îmbunătățite. Apoi, o afacere care depinde exclusiv de timpul nostru poate să crească doar până la o anumită limită, atât cât suntem noi prezenți, sau crește cu foarte mari sacrificii din partea noastră. După toate aceste etape, pregătim actele de înființare ale societății și găsim un contabil potrivit. Stabilim proceduri clare scrise: cine face, ce face, când face, ce se întâmplă în situațiile de urgență și le ajustăm pe parcurs. Resursele noastre sunt mereu limitate și, în lipsa procedurilor, vom fi forțați să facem un management de criză, să rezolvăm probleme, în loc de management de dezvoltare, care să crească afacerea și să o ducem la următorul nivel.

„Domeniile profitabile se schimbă în funcție de cerere”

- Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont înainte de a începe tot acest proces?

- Trebuie să ținem cont de ce resurse avem, ce se cere în piață, câtă nevoie este de produsul/serviciul pe care îl oferim noi, ce putem face diferit și mai bine față de concurență, planificarea pentru câteva luni în avans, care sunt potențialii noștri cumpărători și cum vom face ca mesajul nostru să ajungă la ei. Subliniez în tot nevoia de claritate.

- Care sunt domeniile cele mai profitabile? Din experiența ta, în ce este indicat să investim bani?

- Domeniile profitabile se schimbă în funcție de cerere. Ce funcționa acum un an poate să nu funcționeze acum, dar mereu apar noi oportunități. În schimb, dacă un domeniu este profitabil, dar eu nu mă pricep absolut deloc la el, nici măcar să știu ce să cer cuiva care s-ar ocupa de afacerea mea, este destul de provocator să intru pe piață. Așadar, recomandarea mea este să fim atenți și deschiși către piață, să ne adaptăm ca să folosim situațiile ce apar ca oportunități.

„Este absolut necesară comunicarea prietenoasă”

- Pentru că traversăm o perioadă alunecoasă, când totul este pus sub semnul întrebării, care sunt domeniile sau afacerile care ar merge bine chiar și în situații de criză?

- Domeniile sunt variate, dar ca punct comun, indiferent de domeniu, aș spune că este absolut necesară prezența online profesionistă și constantă, comunicarea de la om la om, prietenoasă, chiar dacă reprezentăm o afacere.

- Din experiența de până acum, în ce se înghesuie românii să investească?

- Cei care dispun de capital aleg domeniul imobiliar, acțiuni, obligațiuni, criptomonede, accesibile dacă ai informații necesare pentru a investi corect. Pe ce insist, însă, este să investim în mai multe direcții, fără să punem toate ouăle în același coș. În plus, în funcție de gradul de risc la care suntem dispuși să ne expunem, alegem produse diferite pentru investiție.

„Ceea ce ne blochează sau ne ajută să avansăm are legătură cu mentalitatea noastră”

849 25 2- Care este minimum de capital cu care poți începe un business?

- Eu, prima afacere, cu genți și pantofi la comandă, am deschis-o având un SRL deja funcțional, o pagină de Hi5 în loc de site și biroul în mașină, în 2009, în plină criză, după ce departamentul în care lucram s-a desființat, iar eu nu dispuneam de lichidități. Așadar, nu asta trebuie să ne oprească din a ne deschide o afacere. În plus, consider sănătos ca banii să fie investiți treptat, pe măsură ce afacerea începe să producă. Capitalul necesar este minim pentru cei care oferă servicii sau produse făcute inițial la o scară mică, de exemplu, produse handmade.

- Pe lângă bani, de ce mai avem nevoie pentru a avea succes în afaceri?

- În primul rând, avem nevoie de un „DE CE” puternic, de acea motivație, dincolo de bani, pentru care noi facem ce facem. Am povestit mai mult despre asta în cartea mea „101 lecții de viață de la oameni de succes - vol. I”. Apoi, avem nevoie de disciplină, perseverență, de încrederea că, deși mai apar momente provocatoare, avem și găsim resursele să mergem mai departe și mai ales, de acțiune, să facem ceea ce știm că trebuie să facem. Am convingerea că ceea ce ne blochează sau ne ajută să avansăm nu are legătură cu banii, cu piața, ci cu mentalitatea noastră și cu modul/viteza cu care noi ne adaptăm la schimbări.

„Planul de afaceri îl facem pe termen mai lung, iar cel de marketing, pe o perioadă de trei-patru luni maximum, cu adaptare ulterioară”