Main menu

header

826 30 1de Irina Țolea şi Adrian Barna

Instituțiile de cultură își adaptează mijloacele de a păstra relația cu publicul astfel încât spectacolele de teatru, de operă, ori ver- nisajele de artă apelează la tehnologie pentru a ajunge la public în varianta virtuală. În continuare vă recomandăm câteva întâlniri culturale care se disting în agenda săptămânii.

„Contra democrației”, pe Scena Digitală a Teatrului Național din Sibiu

Noi spectacole sunt puse la dispoziție publicului în cadrul Scenei Digitale a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu. În stagiunea virtuală a teatrului sibian acum puteți vedea spectacolul „Contra democrației”, de Esteve Soler, un text provocator în care o realitate dură, precum încălcarea drepturilor individului, este reflectată din unghiuri diferite. Îmbinând comedia cu absurdul, montarea lui Alexandru Dabija prezintă o actualitate crudă în șase povești derulate în ritm alert, încheiate cu uimitoare răsturnări de situaţie. Mesajul critic la adresa societății moderne, din care democrația este vădit exclusă, este adaptat în jocul plin de expresivitate și intuiție al actorilor Secției Germane a Teatrului din Sibiu. Un alt titlu nou inclus în programul Scenei Digitale este „Vara în care mama a avut ochii verzi”, un spectacol tulburător și plin de emoție care transmite intensitatea unei relații marcate de suferință, dintre fiu şi mama bolnavă, în ultimele momente petrecute împreună. Spectacolele pot fi vizionate până pe 31 aprilie pe www.scenadigitala.ro. Prețul unui bilet este de 30 de lei.

„Anotimpurile”, premieră fără public, transmisă online de Opera din Brașov

Scena lirică brașoveană oferă gratuit iubitorilor genului noi producții în transmisii live online. Pe 10 aprilie puteți viziona opera bufă „Cenerentola”, de Gioachino Rossini. Inspirată de celebra poveste a Cenușăresei lui Charles Perrault, opera impresionează prin ariile fermecătoare și scenele ample de ansamblu, dar și prin caracterul comic, subliniat muzical, al anumitor personaje. Povestea prinde viață prin interpretarea pasională și emoționantă a soliștilor: Asineta Răducan, Liviu Iftene, Valentin Marele, Dan Popescu, Valentina Mărgăraș, Sonia Hazarian și Marian Rește, acompaniați de Corul și Orchestra Operei Brașov, condusă de la pupitru de maestrul Mircea Holiartoc. De asemenea, pe 17 aprilie, Opera din Brașov va difuza premiera spectacolului de balet „Anotimpurile”, pe muzica lui Antonio Vivaldi și Astor Piazzolla. Evenimentul îmbină în mod armonios baletul clasic și pe cel neoclasic, având inserții de tango argentinian, invitați speciali în acest spectacol fiind Raluca Aldea și Csongor Kicsi, renumiți dansatori de tango argentinian. Ambele spectacole vor fi transmise începând cu ora 18:30 pe paginile de Facebook și de YouTube ale operei brașovene.

„Mamă, mi-am pierdut mâna!”, la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamț

Una dintre puținele scene din țară care își poate susține spectacole în sală, Teatrul Tineretului din Piatra Neamț își continuă stagiunea atât cu spectacole live, cât și în online. Astfel, pe 9, 10 și 11 aprilie, la Sala Mare, se joacă, de la ora 19:00, spectacolul „Nu atingi niciodată victima”, cea mai nouă producție a teatrului, în regia Irinei Slate. În online, Teatrul Tineretului transmite, pe 10 aprilie, „Viitorul din trecut”, un spectacol-experiment care alcătuiește din amintirile artiștilor și istoriile clădirilor o carte de vizită inedită a orașului Piatra Neamț. De asemenea, pe 11 aprilie, puteți urmări spectacolul „Mamă, mi-am pierdut mâna!”, de Maria Kontoroich, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, care abordează provocările adolescenței și căutarea identității prezentând povestea Mașkăi (interpretată cu multă energie și entuziasm de Aida Avieriței), o tânără care dorește să se afirme, visează cu ochii deschiși, uneori în compania unor supereroi și se confruntă cu experiențele dure ale vieții. Spectacolele online pot fi vizionate în data difuzării între orele 10:00 și 23:00, în urma achiziționării unui bilet de pe platforma Bilete.ro

Obiecte unice, expuse live și virtual de muzeele autohtone

826 30 2Muzeele românești își îmbogățesc oferta cu noi colecții accesibile acum fizic, dar și virtual. Până pe 15 aprilie, la Palatul Șuțu, din Capitală, puteți vizita expoziția „Margareta Pâslaru - Longevitate creatoare”, eveniment ce pune în valoare cariera emblematicei artiste. În Postul Sfintelor Paști vă recomandăm să vizitați Muzeul Ouălor „Lucia Condrea”, din Suceava, cel mai mare muzeu cu ouă decorate din lume, cuprinzând peste 11.000 de exponate unice, instituția oferind pe site-ul său și posibilitatea unui tur virtual. Până pe 30 mai, la Muzeul Municipal „Regina Maria”, din Iași, puteți admira în premieră peste 50 de lucrări grafice semnate de Francisco Goya, dar și trei gravuri ale lui Rembrandt, prezentate în cadrul evenimentului „Goya, 275 de ani de la naștere”. De asemenea, la Muzeul Național de Artă al României puteți admira „Galeria virtuală de artă orientală. Colecția de artă islamică”, cuprinzând peste 1.400 de piese provenind din Turcia, Iran, Maroc, India și Asia Centrală.

Mircea M. Ionescu, al 5-lea volum din pandemie: „Cartea cu Idoli și Legende”

826 30 3Creator prolific și neistovit, scriitorul, dramaturgul și ziaristul Mircea M. Ionescu a lansat „Cartea cu Idoli și Legende”, cel de-al 39-lea volum, apărut acum la Editura Tracus Arte. Cunoscut cititorilor drept „amantul Thaliei” (după longeviva și îndrăgita cronică „Amanta mea, Thalia”, realizată la revista Taifasuri), autorul propune acum publicului o senzațională cronică la spectacolul propriei cariere, reflectată prin memorii extrem de valoroase. Purtând numele unei emisiuni de succes realizată de autor la postul Telesport, „Cartea cu Idoli și Legende” reunește o serie de povești de suflet ce restituie publicului istoria nevăzută a unor evenimente inedite, având ca protagoniști personalități autohtone. Prețioasa întâlnire cu Ion Băieșu, triumful Ancăi Sigartău la Viena în piesa „Pușlamaua de la etajul 13”, revolta asupra implicării otrăvite a politicului în cultură, sunt momente spectaculoase descrise în volum. De asemenea, întâlnirea fabuloasă a regretaților Nicolae Dobrin și Ștefan Iordache, „arbitrate” de autor, conversațiile machidonești purtate într-o cabină de machiaj de Sergiu Nicolaescu și Gheorghe Hagi ori festivalul de poante încins de Rică Răducanu și Nae Lăzărescu în studio, sunt doar câteva dintre delicioasele scene de culise găzduite în paginile „Cărții cu Idoli și Legende”.

Menționăm că informațiile prezentate în cadrul rubricii „Scena și Ecranul” pot suferi modificări în funcție de evoluția situației epidemiologice.