802 32 1de Călin Popa şi Adrian Barna

Prezentă în nenumărate opere de science-fiction, muzica „spațiului cosmic” a devenit realitate pentru prima dată, grație cercetărilor derulate în cadrul Universității Plymouth, din Anglia.

„Sesiune high-tech” cu… teleportare

802 32 2Tehnologia ultramodernă a avansat suficient de mult încât să permită comunicarea directă dintre om și computerul cuantic, prin intermediul teleportării cuantice. Făcând această descoperire revoluționară, oamenii de știință britanici au pus-o în practică cu ajutorul uneia dintre cele mai iubite arte: muzica. Mai precis, în cadrul unui proces pe care l-au numit „sesiune high-tech”, cercetătorii au combinat zgomotele produse de oameni și de computerul cuantic, pe care le-au „asamblat” în cadrul unei piese muzicale. „Lumea se grăbește să creeze primele computere cuantice ultraputernice și oricine va reuși să realizeze primul acest avans va avea un avantaj enorm, din toate punctele de vedere - militar, științific etc. Cercetarea noastră arată pentru prima dată că acest atu poate fi direcționat și în lumea compoziției muzicale și a interpretării pieselor”, consideră expertul Alexis Kirke. Autorii cercetării folosesc teleportarea cuantică, mai precis trimiterea instant a datelor pe distanțe foarte mari, cu ajutorul sistemului MIq (Multi-Agent Interactive qgMuse), care ajută un computer puternic să execute un algoritm complex, Grover, descoperit în anii 1990. Acesta este mai rapid decât oricare alt algoritm, astfel încât, în timp ce Kirke interpreta un cântec din „Urzeala tronurilor” la pian, computerul genera imediat sunete care să acompanieze piesa. „În prezent există anumite limite pentru performanțele computerului. Practic, numărul de reguli pe care imaginația și talentul omului le aplică în muzică i-ar lua prea mult computerului să țină pasul. S-au inventat anumite scurtături care să grăbească acest proces, care însă este abia la început”, adaugă Kirke.

Transfer de informație

Teoretic, au fost inventate mai multe metode de teleportare, dar experimental au fost confirmate numai teleportarea cuantică și cea psihică. În prezent, teleportarea cuantică „exactă” este posibilă numai pentru fotoni și atomi. Teleportarea cuantică este un proces prin care informația cuantică (de exemplu starea bine determinată a unui atom sau foton) poate fi transmisă dintr-un loc în altul cu ajutorul comunicației clasice și al unei inseparabilități cuantice preexistente între locul emițător și locul receptor. Dat fiind faptul că ea depinde de comunicația clasică, teleportarea cuantică nu poate fi utilizată deocamdată pentru transferul sau comunicarea de date cu viteză superluminică. Teleportarea cuantică reprezintă un transfer de informație, iar recent, oamenii de știință au reușit, în premieră, să teleporteze stări cuantice tridimensionale. Teleportarea cuantică multidimensională ar putea avea un rol important în viitoarele calculatoare cuantice. Cercetătorii de la Austrian Academy of Sciences și University of Vienna, împreună cu fizicienii din cadrul University of Science and Technology of China, au demonstrat experimental teleportarea stărilor cuantice complexe, multidimensionale.

„Acest tip de operă muzicală nu se compară cu nimic din ceea ce a fost creat până acum, iar puterea cuantică este ceva ce poate bucura întreaga lume“ Alexis Kirke, Universitatea Plymouth