Main menu

header

cotnari wide

700 28 3de Călin Popa şi Eduard Popa

O pictură realizată de… un algoritm, intitulată „Portretul lui Edmond Belamy”, va fi scoasă la licitație la Casa Christie’ s, din New York, la sfârșitul lunii octombrie, marcând debutul în artă al inteligenței artificiale.

Trece drept o pictură realizată de om

Algoritmul care a realizat lucrarea din analizarea a 15.000 de portrete realizate în secolele XIV-XV a ajuns la performanța de a trece un test desemnat să deosebească o imagine realizată de un computer de una făcută de mâna omului, notează „Daily Mail”. Potrivit reprezentanților Christie’s, pictura ar putea fi vândută cu 10.000 de dolari. „Suntem în fața unei noi ramuri a artei, la fel cum lumea vedea ascensiunea fotografiei în anii 1800. Există o nouă generație de creatori, dar este loc pentru toți artiștii”, consideră Gauthier Vernier, unul dintre co-fondatorii „Obvious art collective”, brandul care a realizat algoritmul.

Prețul pornește de la 10.000 de dolari

Cei trei tineri care au determinat mașina să picteze trăiesc în Paris, sunt foarte tineri (nu are niciunul 30 de ani împliniți) și sunt colegi la aceeași universitate, unde studiază… tehnologia și afacerile. Ei afirmă că grație unei codificări speciale, algoritmul creează lucrări unicat. Până acum, brandul pe care l-au înființat cei trei a dat la iveală, prin inteligență artificială, 11 portrete. Munca lor este popularizată de un foarte respectat profesor, critic de artă și colecționar, Nicholas Laugero Lasserre, promotor al artei contemporane. La începutul acestui an, el a vândut, prin galeria proprie, o piesă realizată de algoritm cu suma de 10.000 de dolari.

Casa Christie’s, avanpostul noii tendințe

Reprezentanții Casei Christie’s se declară interesați de deschiderea dialogului despre noile tehnologii și impactul acestora asupra creației și pieței artei. „În acest moment, manevrarea unor astfel de tehnologii presupune un talent deosebit, îndemânare și materiale costisitoare. Dar ne putem imagina că în viitor ele vor fi mult mai răspândite și mai accesibile publicului larg”, explică Lindsay Griffith, director de vânzări la Christie’s.

„Am fost uluiți când ne-au sunat cei de la Christie’s și au spus că vor să ne pună portretul la vânzare, menționând că această licitație este semnalul intrării inteligenței artificiale pe scena licitațiilor de artă“ (Pierre Fautrel, co-fondator „Obvious art colective”)