689 31 1de Călin Popa şi Florica Pintea

Cercetătorii de la Universitatea din British Columbia au descoperit o metodă ieftină și sustenabilă de a construi celule solare folosind bacterii care să poată trans- forma lumina în energie electrică.

Eficiente și în lumină slabă

O singură celulă realizată astfel a putut genera un curent mai puternic decât orice alt dispozitiv înregistrat vreodată și funcționează la fel de eficient atât în lumină slabă, cât și în lumină puternică. Această descoperire ar putea constitui un pas mai aproape de adopția pe scară largă a energiei solare în locuri precum British Columbia sau nordul Europei, unde cerul acoperit este un fapt la ordinea zilei, dar nu numai acolo, ci oriunde există proiecte de trecere la energia verde. Dacă se continuă dezvoltarea acestui procedeu, celulele solare numite biogenice (create din organisme vii) pot deveni la fel de eficiente precum cele sintetice, folosite în panourile solare obișnuite. Eforturile anterioare de a construi celule solare biogenice s-au concentrat pe extragerea vopselurilor naturale pe care bacteriile le folosesc pentru fotosinteză. Este un proces toxic și costisitor, care implică solvenți și care poate duce la degradarea vopselei. Soluția cercetătorilor de la British Columbia a fost să lase pigmentul în bacterie.

E.coli modificată genetic face... vopsea

689 31 2Experții au modificat genetic bacteria E.coli pentru a produce cantități mari de licopen, o substanță care le dă roșiilor culoarea cu care se identifică și este eficientă în colectarea luminii și în transformarea acesteia în energie. Economia de costuri a descoperirii, dacă ar fi aplicată pe scară largă, este greu de estimat în faza actuală a proiectului, dar Vikramaditya Yadav, profesor în departamentul de inginerie chimică și biologică ce a condus proiectul, consideră că procedeul descoperit de cercetători reduce costurile producției de vopsea la o zecime din cel prezent. El speră să găsească o manieră prin care bacteria să nu fie anihilată pe parcurs, pentru a putea produce pigment la nesfârșit.

Potrivit specialiștilor, există și alte aplicații potențiale pentru materialele biogenice, cum ar fi în minerit, în explorările la mare adâncime și în alte medii cu lumină redusă

California impune panouri solare începând cu 2020

California a legiferat obligativitatea adăugării panourilor solare pe clădiri din 2020. Statul este primul din America ce face un astfel de pas spre energia verde. Cu scopul de a reduce cu 50% energia electrică din clădirile noi, recenta reglementare va viza casele, blocurile de apartamente și ansambluri rezidențiale de cel mult trei etaje. Noile standarde vor reduce emisiile gazelor cu efect de seră cu echivalentul scoaterii din circulație a 115.000 de mașini care merg cu combustibil fosil. „Clădirile pe care le vor cumpăra și în care vor locui californienii vor funcționa folosind energie verde. Cheltuielile administrative vor fi mai mici, imobilele vor avea în interior un aer mai curat și vor oferi o platformă pentru tehnologiile inteligente”, arată comisarul Andrew McAllister, conducătorul departamentului de Energie Eficientă din cadrul Comisiei Energetice din California.